دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر استاد محمدرضا حکیمى درباره علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

No image
نظر استاد محمدرضا حکیمى درباره علامه محمد صالح حائری ( علامه سمنانی)

اندیشمند دردمند استاد محمدرضا حکیمى علامه را چنین معرفى مى کند:

حضرت علامه سمنانى، از علماى بزرگ و بسیار کم مانند اسلام است در سده گذشته، و جامع، معقول و منقول به معناى و سیع و ژرف تعبیر، و صاحب اطلاعات و معلوماتى پهناور و مجتهد در فلسفه و تحقیقات فلسفى (نه تنها فلسفه خوان و فلسفه دان و فلسفه گو و فلسفه نویس)، نقّاد تیزهوش و پرتوش و توان مباحث فلسفى، بویژه اصول و مبانى «حکمت متعالیه» در عین رعایت تعادل، و با اشاره به ارزشمندى نکته هایى در خورارزش که در فلسفه صدرایى مطرح گشته است. جامعیّت علامه سمنانى تا جایى است که آثار او در فنون مختلف و رشته هاى علمى و فلسفى و کلامى و ادبى و تاریخى و فقهى و اصولى و گونه هایى دیگر از مباحث تحقیقى سیصد تألیف دانسته اند...

علامه سمنانى، در کتاب «حکمت بوعلى سینا» روشى از نقد فلسفى را عرضه کرد، و با غنایى که از نظر منابع و استنادها، و رساله هاى منقول در آن، و وفور مباحث آن، به این کتاب بخشید، این روش را در خور عرضه ساخت.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS