دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى درباره آیت الله محمد هاشم قزوینی

No image
نظر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه اى درباره آیت الله محمد هاشم قزوینی سلوک اجتماعى

از فرازهاى مهمّ و برجسته در زندگى و سیره اجتماعى شیخ هاشم، معاشرت و سلوک محبّت آمیز با مردم و طلاّب بود. او مى کوشید تا سیره و روش پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) را در رفتار اجتماعى و فردى خود پیاده کند.

این شخصیّت بزرگوار، هنگامى که مرحوم میرزاى اصفهانى براى معالجه به تهران رفته بود، نامه اى به مرحوم میرزا نوشته و میزان علاقه خود را به آن مرحوم ابراز داشته است که عظمت و موقعیّت علمى و عملى آن بزرگور را نشان مى دهد «بأبى أنت و أمّى» صحت و سلامت مزاج شریف را براى همیشه، از حضرت واهب العطایا مسئلت نماید و...[17]

حضرت آیت الله خامنه اى درباره سلوک اجتماعى حاج شیخ هاشم مى فرماید:

«... وقتى در خیابان راه مى رفت، مجلاّت و رنگین نامه هاى آن وقت را مى خرید. اصلاً در بین طلاّب و علما معمول نبود کسى روزنامه بخرد چه برسد به مجله! روى جلد مجله هاى آن وقت، حتماً عکس یک زن برهنه چاپ مى شد. ایشان یک مجله مى خرید و آن را لوله مى کرد در جیب قبایش مى گذاشت و وقتى عبایش کنار مى رفت، مجله پیدا بود... و او اصلاً ابا نمى کرد و اهمیّت نمى داد که مردم آن را ببینند و بگویند حاج شیخ هاشم مجله خریده.»[18]

حضرت آیت الله خامنه اى:

«مرحوم آیت الله قزوینى تنها روحانى بود که بر اساس همان آزادگى و بزرگ منشى اش در مقابل شهادت مرحوم نوّاب صفوى عکس العمل نشان داد و در مجلس درس، از شهادت مرحوم نوّاب صفوى و یارانش، به دسیسه دستگاه حاکم انتقاد شدید کرد و تأثر خودش را از شهادت آنان ابراز داشت.»[29]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS