دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظر محمّد کاظم مدیر شانه چى درباره میرزا مهدی اصفهانی

No image
نظر محمّد کاظم مدیر شانه چى درباره میرزا مهدی اصفهانی

محمّد کاظم مدیر شانه چى:

مرحوم آیت الله آمیرزا مهدى اصفهانى، که از مجتهدین وارسته و زهّاد مشهد بودند، و شاگردان بزرگى تربیت کردند.

دیگر از اساتید فقه و اصول (خارجِ) بنده به ترتیب، مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى است، که از علماى وارسته و جامع معقول و منقول مشهد بودند که ما ]نزد ایشان[، یک دوره اصـول، بـر مبناى مرحـوم نائینى، و نظـرات استاد حاج شیخ، یعنى مرحوم آمیرزا مهدى اصفهانى، و نیز مبحثى از فقه خارج را دیدیم.([34])

(بعد از شهریور 20)، مرحوم میرزاى اصفهانى دستور دادند که برویم اتاق هاى مدرسه نوّاب را تصرّف کنیم، (بعد) مرحوم میرزا على اکبر نوقانى (متوفّا: 1370.ق) تعمیراتى در مدرسه انجام داد، و طلاّب جدید وارد آن شدند.

مرحوم آیت الله آقا میرزا مهدى اصفهانى شاگرد نائینى، و از علماى برجسته و پایه گذار مباحث اصولى در مشهد بودند ما چون یک درس (خارج) را کافى نمى دانستیم، از مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى (رضوان الله علیه) نیز تقاضا کردیم درسى بگویند به ایشان گفتیم: مى خواهیم یک دوره تقریرات مرحوم نائینى را که شما از استادتان سماع کرده اید، براى ما بفرمایید. ایشان هم با سعه صدر قبول کردند و درس خارجى را، در مدرسه ابدالاخان - که الآن خراب شده - شروع کردند. لذا به دو درس خارج، یکى درس مرحوم حاج شیخ هاشم قزوینى و دیگرى درس مرحوم حاج شیخ مجتبى قزوینى مى رفتیم.([35])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.

پر بازدیدترین ها

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS