دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

این کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد و راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش  برانگیز معاصر
کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

جامعه‌ی‌ ما پس از انقلاب اسلامی ایران با مسائل فراوانی روبرو بوده و هست كه از آن میان می‏توان به مسأله‌ی اندیشه و اعتقاد دینی جوانان و تثبیت و تحکیم رفتارهای دینی آنان اشاره کرد. در ایران اسلامی، همراه با پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور داعیه‌های نو در عرصه‌ی سیاست، فرهنگ و تقویت اندیشه و تفكر فرهنگی و دینی، جریانات اجتماعی و فكری فراوانی در قالب آموزه‌های(Paradigms) رقیب در حوزه و فرهنگ و دین به میدان آمدند. این تحولات اجتماعی و فكری ابتدا در قالب حركت‌های رقابتی (به عنوان رقیب) به میدان آمد، كم‌كم به صورت جریانات معارض و چالش‌برانگیز نمودار شده‏اند كه اساسی‌ترین پیامد آن را می‏توان برانگیختن چالش‌های فراوان ویژگی‌ها یا مؤلفه‌ها برای هویت دینی (اعتقاد، عمل و اندیشه دینی) دانست.

در این کتاب راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.

بخش اول این کتاب با نام «آموزه های معاصر» داری هفت فصل است که عبارتند از: مدرنیسم، لیبرالیسم، نظریه کثرت گرایی فرهنگی، نظریه کثرت گرایی دینی، نظریه جامعه مدنی، جهانی شدن فرهنگی ـ اجتماعی و پسا ساختار گرایی.

بخش دوم کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد؛ هویت از نظر گاه های مختلف، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت، بحران هویت، هویت از دید جامعه شناختی، دین و هویت، هویت دینی، مطالبیاست که در این بخش به صورت مفصل تبیین شده است.

بخش سوم کتاب آموزه های معاصر و چالش های آن برای هویت دینی پرداخته است، که فصل های آن شامل: مدرنیسم و چالش های آن برای هویت دینی، لیبرالیسم و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، کثرت گرایی دینی و چالش های آن برای هویت دینی، جامعه مدنی و چالش های هویتی آن، جهانی شدن فرهنگی و چالش های آن برای هویت دینی، پسا ساختار گرایی و چالش های هویتی آن، است.

بخش چهارم کتاب به راهکارها و چشم اندازها می پردازد؛ راهکارهای عملی، راهبردهای تعمیق و گسترش هویت دینی، سیاست های اجرای برنامه توسعه هویت دینی، برنامه های گسترش و تعمیق هویت دینی، فصل های بخش چهارم این کتاب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
Powered by TayaCMS