دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی (1): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!

کتاب ناسازگاری در قرآن توهم و یا واقعیت، به نقد بخشی از شبهات مطرح شده از سوی دشمنان اسلام درباره این معجزه الهی، پرداخته است.
کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی ʁ): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!
کتاب پاسخ به سوالات و شبهات قرآنی (1): ناسازگای در قرآن، توهم یا واقعیت؟!

این نوشتار به مجموعه شبهاتی که در برخی از پایگاه‌های اینترنتی ضد دین مطرح شده است، پاسخ می‌دهد که شامل دو دسته اشکال بر قرآن است: الف: ناسازگاری آیات قرآن با یکدیگر، ب: ناسازگاری آیات قرآن با واقعیت خارجی و یا دستاوردهای علمی.

این کتاب در 42 بخش تهیه شده است که در هر قسمت ابتدا به توضیح و تبیین شبهه پرداخته شده و سپس پاسخ اجمالی و تفصیلی به آن ارائه شده است.

برخی بخش های کتاب عبارت است از: معبود مشرکان الله یا خدایی دیگر، الله دور یا نزدیک، مقتضای رحمت خدا هدایت یا ضلالت، فرزند داشتن الله ممکن یا ناممکن، نگاهبان انسان خدا یا فرشتگان، عامل مصیبت‌های انسان خویش یا خدا یا شیطان، خلقت جن و انس برای عبادت یا جهنم، مصیبت‌های انسان مطابق با عدل یا منافی با آن، عیسی مسیح جهنمی یا بهشتی و اعتقاد به اسلام اکراهی یا اختیاری.

در بخشی از این کتاب با عنوان برخورد قرآن با فرهنگ زمانه خود به تبیین انکاری، اثباتی و اصلاحی قرآن در برخورد با فرهنگ عصر خویش، پرداخته شده است و به برخی انحرافات اخلاقی و اعتقادی مردم در زمان نزول قرآن مطرح شده است.

همچنین در این کتاب نظر قرآن درباره ماده اولیه خلقت انسان را با علم روز تطبیق کرده و به این شبهه که آفرینش انسان از خاک است یا آب، یا گل پخته، یا نطفه و خون بسته، پاسخ داده شده است.

یکی از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب بررسی خلقت هفت آسمان و هفت زمین است که همانندی آسمان و زمین در تعداد و شناور شدن آنها در فضا را تشریح کرده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS