دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کلام عرفانی (کشف وشهود)

No image
کلام عرفانی (کشف وشهود)

عقیده عرفاء بر این است که برای انسان قدرت وتوانایی سیر در ملکوت اعلی هست لکن وتنها سلوک مطمئن سلوک قلبی است.

از نظر عرفا:

عرفا می‌گویند:

«معرفت افاضی که عارف در جستجوی آن است چیزی از نوع رسیدن وچشیدن است. در معرفت استدلالی، عقل در درون ارضا می‌شود وقانع می‌گردد؛ اما در معرفت افاضی علاوه بر ارضاء وجدانی، سراسر وجود بشر به هیجان وشور وحرکت درمی‌آید وبه سوی خدا بالا می‌رود. این گونه معرفت وجود آدمی را روشن می‌کند واو را دگرگون می‌سازد»

اما باید توجه داشت که:

کسب معرفت نسبت به حقایق هستی، منحصر در تزکیه نفس نیست. وترجیح راه قلب بر راه عقل، سخن درستی نیست زیرا هر یک از این دو راه قلمرو مخصوص به خود را دارند. آنجا که جای عقل واستدلال است صرفاً با تصفیه نفس نمی‌توان به آن رسید وبر فرض رسیدن،راه عقل وقلب تعارضی نخواهند داشت. لذا قرآن هم راه معرفت عقلانی را به بشر عرضه کرده وهم راه معرفت افاضی را. از طرفی اکثریت قریب به اتفاق مردم (مگر او حدی از آنها) از آن بهره‌مند نیستند. در حالی که بر همۀ آنها معرفت مسائل کلامی لازم است چرا که تقلید در اصول دین روا نیست، ونیز بر فرض برای عارفی، این معرفت حاصل شود، این یک معرفت شخصی خواهد بود که قابل انتقال به دیگری نخواهد بود مگر از طریق استدلال وبرهان؛ زیرا ادّعای بی‌دلیل از کسی مسموع نیست

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

بررسی تأثیر تربیتی قصه های قرآنی درتربیت دینی کودکان

هنر و دین از مقوله­ هایی هستند كه از آغازِ آفرينشِ انسان تاكنون، همگام با یکدیگر، حيات و هستى بشر را درنورديده­ اند. اين پيوستگى دين و هنر، ريشه در پنهانِ جان و عمقِ هستىِ انسان و جهان دارند و با گوش­دل مى­توان راز «فطرة الله التى فطر الناس عليها» را از آنها بازشنيد.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.

پر بازدیدترین ها

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد

در این مقاله به گفتمان آسیب‌شناسی تربیت دینی با رویکرد توجه به مراحل رشد کودک و هماهنگی آموخته‌هایش با تفکر دینی او پرداخته می‌شود.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

مبانی، عملکردها و روش‏های تربیتی حضرت زینب(س)

حضرت زينب(س) از چهره هاي برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی، تربيتي و تدابیر سیاسی اجتماعی ايشان در طول تاريخ مورد توجه مردم، در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف در اين مقاله بررسي مبانی عملکرد ها و روش های تربیتی آن بانوي جهان اسلام است.
تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

تربیت عقلانی،محور اساسی در تبلیغ دینی

این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفۀ مبلّغین دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی از سطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مویّد بهره برده است.
Powered by TayaCMS