دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرايی نقض عهد كوفيان-بخش چهارم

No image
چرايی نقض عهد كوفيان-بخش چهارم

پرسش:

چرا كوفياني كه با آن همه شور و شوق به امام حسين(ع) نامه نوشتند و براي بيعت و تشکيل حکومت اعلام آمادگي کردند، به قول خود وفادار نماندند و نقض عهد کردند و عليه امام جنگيدند؟

پاسخ:

پاسخ به اين سؤال در گرو جواب تفصيلي به دو سؤال ديگر است.

1- علل نامه نگاري كوفيان و دعوت گسترده آنها از امام حسين(ع) چه بود؟

2- عبيداللّه بن زياد از چه ابزارهايي براي سركوب قيام كوفه بهره برد؟

در مورد سؤال اول. در آغاز بايد به اين نكته توجه داشت كه نامه نگاري كوفيان، در ايام اقامت امام حسين(ع) در مكّه (دهم ماه رمضان سال60 ق) آغاز شد و از جهت فراواني به مقداري رسيد كه به حق مي توان از آن به نهضت نامه نگاري ياد كرد. ظرف اين چند روز، اين حركت به مرحله اي رسيد كه در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) مي رسيد؛ به گونه اي كه تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسيد.

با مطالعه و بررسي اجمالي اسامي و امضاهايي كه در ذيل برخي از نامه هاي به جا مانده به دست رسيده و با توجه به قرائن، مي توان به اين نتيجه رسيد كه نامه نگاران از يك طيف خاص نبوده و گروه هاي مختلف با گرايش هاي بسيار متفاوت را در بر مي گرفته است؛ به گونه‌ای كه در ميان آنها نام شيعيان خاصّي همچون سليمان بن صرد خزاعي، مسيّب بن نجبه خزاري، رفاعة بن شداد و حبيب بن مظاهر ديده مي شد.

در نقطه مقابل افرادي از حزب اموي ساكن در كوفه، همانند شبث بن ربعي (كه بعدها مسجدي به شكرانه كشته شدن امام حسين(ع) بنا كرد)، حجّاربن ابجر (كه در روز عاشورا در حالي كه از سرداران سپاه عمربن سعد بود، نامه خود به امام حسين(ع) را انكار كرد)، يزيدبن حارث بن يزيد (او نيز نامه خود به امام حسين(ع) را در روز عاشورا انكار كرد)، عزرة بن قيس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشكر عمربن سعد) و عمرو بن حجاج زبيدي (مأمور شريعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگيري از دسترسي امام(ع) به آب) در فهرست آنها ديده می‌شد كه اتفاقاً شورانگيزترين نامه ها را نيز اينان نگاشتند و به امام گزارش لشكري آماده (جند مجنّد) را دادند!

اما به نظر مي رسد اكثريت نامه نگاران را كه در تاريخ نامي از آنها برده نشده است توده مردمي تشكيل مي دادند كه عمدتاً به دنبال منافع مادي خود بودند و به آن سمتي مي رفتند كه احساس مي كردند شرايط به آن سمت مي رود.

اينان گرچه در بحران ها، توان رهبري بحران را ندارند؛ امّا موجي عظيم اند كه موج سوار ماهر، مي تواند با تدبيرهاي خود، به خوبي از آنان بهره گرفته و با سواري گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد.

به احتمال فراوان اكثريت هجده هزار بيعت كننده با مسلم را نيز اينان تشكيل مي دادند كه به مجرّدي كه دنيا و منافع خويش را در خطر ديدند (با سياست عمر ابن زياد) خود را از سپاه مسلم كنار كشيده و او را يكه و تنها در كوچه هاي كوفه رها كردند.

طبيعي است كه اينان را در بيابان كربلا در مقابل سپاه اندك امام حسين(ع) مشاهده كنيم؛ زيرا وعده و وعيدهاي ابن زياد در راستاي منافع دنيوي آنها بوده و آگاهي آنان از سپاه اندك امام حسين(ع) كه درصد احتمال پيروزي ابن زياد را بسيار بالا برده بود انگيزه لازم را در آنان ايجاد مي كرد. به رغم اينكه در دل محبّتي نيز نسبت به امام حسين(ع) به عنوان نواده پيامبر(ص) و فرزند حضرت علي(ع) داشتند! و همين ها هستند كه در سخن مجمع بن عبداللّه عائذي خطاب امام حسين(ع) قرار گرفتند و چنين معرفي شدند:

«توده مردم دل هايشان به سوي تو متمايل است و اما فردا شمشيرهايشان عليه تو سر از نيام بر خواهد آورد».

عده اي از همين ها نيز در صحنه كربلا در گوشه اي ايستاده و نظاره گر قتل امام حسين(ع) بودند و اشك مي ريختند و دعا مي كردند و مي گفتند: «خدايا حسين(ع) را ياري كن».

روزنامه كيهان، شماره 21745 به تاريخ 22/7/96، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

ولیعهد فتحعلی‌شاه و مرگ نابهنگام

ولیعهد فتحعلی‌شاه و مرگ نابهنگام

شب از نیمه گذشته بود که نفس نایب‌السلطنه به شماره افتاد.
مرگ دومین شاه قاجار

مرگ دومین شاه قاجار

اول آبان ماه ۱۲۱۳ فتحعلی‌شاه قاجار، پس از ۳۶ سال و ۸ ماه حکومت، در جریان سفر به اصفهان درگذشت.
مروری بر 12 اثر شهید آیت ا... سیدمصطفی خمینی

مروری بر 12 اثر شهید آیت ا... سیدمصطفی خمینی

آیت‌ا... سیدمصطفی خمینی، در نخستین روز آبان ماه سال 1356، در حالی که تنها 46 سال از عمر بابرکتش می‌گذشت و همراه با پدر بزرگوارش، ایام تبعید در نجف را می گذراند، به شهادت رسید.
کدام شکست های مأمون، زمینه ساز به شهادت رساندن امام رضا(ع) شد؟

کدام شکست های مأمون، زمینه ساز به شهادت رساندن امام رضا(ع) شد؟

نقشه‌ای که مأمون با همکاری استاد و راهنمایش، «فضل بن سهل» طراحی کرده‌ بود، به ظاهر هیچ عیب و نقصی نداشت؛ با پذیرش ولایتعهدی توسط امام رضا(ع)، مأمون و وزیرش می‌توانستند هر اقدام و دستور حکومتی را به آن حضرت منتسب کنند.
تاریخچه «کاپیتولاسیون»؛ از قاجار تا پهلوی

تاریخچه «کاپیتولاسیون»؛ از قاجار تا پهلوی

کاپیتولاسیون یا «قضاوت کنسولی»، نخستین بار پس از شکست ایران در جنگ‌های طولانی با روسیه تزاری، در سال 1207 (1828 میلادی)، در عهدنامه ترکمنچای، به ایران تحمیل شد
Powered by TayaCMS