دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شایسته رفاقت و دوستی

اول: اینکه باید عاقل باشد، یعنی اندازه هر کاری را علی ما هو علیه بداند و لو به یاد گرفتن از غیر باشد؛ زیرا که خیری در صحبت احمق نیست.
شایسته رفاقت و دوستی
شایسته رفاقت و دوستی

عنوان: شایسته رفاقت و دوستی

نویسنده: شیخ محمّد بهاری همدانی

مخاطب: عموم

زبان نامه: فارسی

متن نامه:

اول: اینکه باید عاقل باشد، یعنی اندازه هر کاری را علی ما هو علیه بداند و لو به یاد گرفتن از غیر باشد؛ زیرا که خیری در صحبت احمق نیست. از بدیهیات اولیه است که احمق می‌خواهد خیری به تو برساند، ضرر می‌رساند، چه دینی و چه دنیوی، از روی بی‌شعوری و خیرخواهی به اعتقاد خویش.

دوم: اینکه حسن خلق داشته باشد، مطلق عاقل بودن کافی نیست؛ زیرا که بس عاقل و زیرک هست که یکی از دو قوۀ شهویه و غضبیّه بر او غالب آمده، از این جهت برخلاف مدرکات عقل خود می‌افتد من غیر شعور، مفاسد عظیمه بر او بار خواهد شد.

سوّم: اینکه از اهل تقوی و صلاح باشد؛ زیرا که فاسق بعد از آنکه از مخالفت پروردگار خود – جلَّ وعلا – پروا نداشته باشد، از مخالفت تو پروا ندارد و او دایر مدار هوای خودش است.

چهارم: اهل بدعت نباشد، چه اینکه علاوه بر خوف سرایت از او یا شمول عذاب و لعنت بر این شخص، در روایت است:

«مصاحبت و مجالست با اهل بدعت نکنید تا پیش خدای عزوجل شما هم یکی از آن‌ها باشید».

پنجم: اینکه باید حریص بر دنیا نباشد، «فانّ مَجالِسَته سَمّ قاتل قَهراً» (چرا که هم‌نشینی با چنین کسی در حکم خوردن سمّ کشنده است)

پیام‌ها و نکته‌ها:

1- در انتخاب دوست باید دقت لازم را داشت و شایستگی وی را سنجید.

2- دوست شایسته باید عاقل، دارای حسن خلق و اهل تقوی و صلاح بوده و اهل بدعت نباشد.

    منبع:
  • شیروانی، علی؛ برنامۀ سلوک، قم، دارالفکر، چاپ دوّم، 1385، ص 158-157.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایگاه و نقش روحانیت

در این بخش "پایگاه و نقش روحانیت" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

فرهنگ culture

در این بخش به موضوع فرهنگ( culture ) ، در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نقش مبلّغ در فرهنگ پذیری افراد

در این بخش نقش مبلّغ در فرهنگ پذیری افراد در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ بیان شده است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

هنجارها تجلی بخش ارزشها

در این بخش به موضوع "هنجارها تجلی بخش ارزشها" در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
Powered by TayaCMS