دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی

راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنه‌ی مبارزه با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.

چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی
چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنیم؟ | بخش پایانی

رضا سامان


بخش پایانی: تولید خرده‌روایت‌های مکمل

با روشن‌شدن عناصر فراروایت، حال می‌توان روایت‌ها و خرده‌روایت‌ها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو،‌ مصاحبه،‌ طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستان‌ها و استوری‌های کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بسته‌های استیکر، ایجاد هشتگ‌ها و پویش‌ها و ...


برای مورد آخر یعنی ایجاد پویش‌ها می‌توان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویش‌های امضائی از طریق سامانه‌های امضایی یا ربات‌های نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویش‌های مقایسه‌ای (مقایسه شخصیت‌هایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)


خرده‌روایت‌ها می‌تواند از طریق انواع قالب‌های هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را به‌تناسب طیف‌ها و دیدگاه‌های گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتی‌ها به یک نحو و برای تحصیل‌کرده‌ها و امروزی‌ها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبی‌ها به یک نحو و ایران‌دوست‌ها به نحو دیگر روایت شود. خرده‌روایت‌ها می‌توانند به‌تناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوت‌هایی داشته باشد.


تولید روایت‌ها و خرده‌روایت‌ها صرفاً کار رسانه‌های فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانه‌های خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل به‌صورت چهره‌به‌چهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت به‌صورت چشمگیری از طریق حرکت‌های مردمی قوت می‌گیرد و تولید خرده‌روایت‌ها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح می‌تواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیق‌تر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال می‌کند.


پیشنهاد می‌شود گروه‌های فعال برای رسیدن به انواع ایده‌های فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایده‌پردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایگاه و نقش روحانیت

در این بخش "پایگاه و نقش روحانیت" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

فرهنگ culture

در این بخش به موضوع فرهنگ( culture ) ، در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

نقش مبلّغ در فرهنگ پذیری افراد

در این بخش نقش مبلّغ در فرهنگ پذیری افراد در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ بیان شده است.
No image

پایگاه و نقش اجتماعی

در این بخش "پایگاه و نقش اجتماعی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار می گیرد.
No image

هنجارها تجلی بخش ارزشها

در این بخش به موضوع "هنجارها تجلی بخش ارزشها" در راستای بیان کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ پرداخته شده است.
No image

انحراف از منظر متون دینی

در این بخش "انحراف از منظر متون دینی" در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ مورد بررسی قرار گرفته است.
No image

انحرافات و کنترل اجتماعی

در این بخش انحرافات و کنترل اجتماعی در موضوع کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ آورده شده است.
Powered by TayaCMS