مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
کارکردهای سیاسی و اجتماعی حج
28 آبان 1386, 0:0
ابعاد و جهات حج بی گمان دین اسلام دارای ماهیتی پیچیده و ابعاد و جهات متعدد است. ازاین رو تحلیل و تبیین آن به عنوان پدیده نمی تواند بی توجه به همه ابعاد و جهات آن انجام پذیرد. این پیچیدگی حتی در هریک از آموزه ها و آیین ها و مناسک آن قابل شناسایی و ردگیری است. برای هریک از آن ها می توان اهدافی عبادی و اجتماعی و سیاسی و نیز دنیوی و اخروی جست؛ آیات و روایات نیز این پیچیدگی را تقویت می کند و بر دامنه ابعادی...
کارکردهای سیاسی و اجتماعی حج
کارکردهای سیاسی و اجتماعی حج کریم حسینی ابعاد و جهات حج بی گمان دین اسلام دارای ماهیتی پیچیده و ابعاد و جهات متعدد است. ازاین رو تحلیل و تبیین آن به عنوان پدیده نمی تواند بی توجه به همه ابعاد و جهات آن انجام پذیرد. این پیچیدگی حتی در هریک از آموزه ها و آیین ها و مناسک آن قابل شناسایی و ردگیری است. برای هریک از آن ها می توان اهدافی عبادی و اجتماعی و سیاسی و نیز دنیوی و اخروی جست؛ آیات و روایات نیز این پیچیدگی را تقویت می کند و بر دامنه ابعادی و گستره آن می افزاید. یکی از آیین های اسلامی، حج است. می توان برای آن کارکردهای عبادی صرف و یا اجتماعی و سیاسی محض جست و اهداف آن را براساس هریک از پایه ها تحلیل و تبیین کرد. به نظر می رسد که هرکسی از زاویه دیدی خاص به مسئله می نگرد و هر شخصی از ظن خویش برای آن، کارکرد و اهداف می سازد. به گونه ای که برخی آن را عرفان ناب و تجلی عشق و محبت یافته و عرفات را مظهر عرفان و مشعر را قیامت کبرای انسان می دانند و در سفیدی پوشش حاجیانش، نشانه های رستاخیز آدمی را می جویند. آن دیگر آن را تجلی گاه وحدت سیاسی و اجتماعی بشریت و یا امت اسلامی یافته و جز کارکردهای سیاسی از آن انتظاری نمی جوید. آن سومی آن را تنها عبادی محض دانسته که هرگونه تفکر عرفانی و نسبت اجتماعی و سیاسی را شرک و گمراهی برمی شمارد. با این همه هیچ یک به درون آیات قرآنی راه نیافته است تا رمز و راز حج را از زبان آیات الهی بشنود. این نوشتار تلاشی است تا ابعاد حج به ویژه در حوزه کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن شناخته شود. این بدان معنا نیست که حج فاقد ابعاد و جهات دیگر است زیرا به نظر می رسد که اسلام به سبب همان ویژگی های پیش گفته فراتر از هر پدیده ای است که بتوان آن را محدود و کرانه مند ساخت. ¤¤¤ آثار وکارکردهای حج برای این که جایگاه ارزشی و اهمیت خاص حج در آموزه های قرآنی دانسته شود، نخست به تبیین آثار و کارکردهای حج برپایه تحلیل قرآنی پرداخته می شود تا به درستی دانسته شود که حج در آموزه های قرآنی از چه اهمیت و ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردار است. .1 آمرزش گناهان آمرزش همه گناهان از مهم ترین دستاورد حج کامل است. خداوند با تأکید بر این مسئله مردمان را برای انجام آیین های حج ترغیب و تشویق می کند در آیه 203 سوره بقره با به کارگیری لانفی جنس انجام کامل حج را علت آمرزش گناهان حاجی برمی شمارد و می فرماید: واذکروا الله فی ایام معدودات فمن تعجل فی یومین فلا اثم علیه و من تاخر فلااثم علیه لمن اتقی و اتقوا الله. دراین آیه نفی گناهان به چیزی جز انجام کامل مناسک حج و تقوای الهی مشروط نشده است. بنابراین مقصود این است که هرکس اعمال حج را کامل به جا آورد آمرزیده می شود و دیگر گناهی بر اونیست تا در قیامت بازخواست شود؛ خواه دو روز در منی بماند و خواه سه روز. این بدان معنا خواهد بود که شخص اگر در ایام تشریق از دنیا برود بی گناه از دنیا رفته است. (نگاه کنید روایت امام صادق در همین باره در تفسیر مجمع البیان ج1 و 2ص 532) و همچنین اگر حاجی با این حالت در بقیه عمر خویش گناهی مرتکب نشود و تقوای الهی را درپیش گیرد از کسانی است که بی گناه به بهشت درآید. از این رو خداوند از حاجیانی که پس از حج کامل خویش از گناه پاک شده اند خواسته است تا تقوای الهی پیش گیرند. علامه محمد حسین طباطبایی این تفسیر را پذیرفته و می فرماید که آیه در صدد بیان تخییر میان تاخیر و تعجیل نیست بلکه می خواهد مسئله آمرزش گناهان حج گزارانی را بیان کند که حجی کامل به جا آورده اند و تقوا پیشه کرده اند. (المیزان ج 2 ص 82) وی آن گاه روایتی از امام صادق را به عنوان موید این دیدگاه خویش می آورد. (همان، ص 86) از امام صادق(ع) روایت شده است که حج گزار کامل، از حج خود باز می گردد درحالی که گناهی بر او نیست (الکافی ج 4 ص 337 حدیث1) به هرحال از مهمترین آثاری که می توان برای حج کامل بر شمرد آمرزش گناهان حاجی و پاک شدن از آنها است به گونه ای که گویی گناهی را در عمر خویش مرتکب نشده است. حج همانند آب توبه ای است که بر جان و روح حج گزار جاری می شود و او را از هرگونه گناهی می شوید. 2- توشه آخرت انسان برای سفر دور و دراز آخرت، نیازمند ره توشه است. از آن جایی که حج گزار واقعی، خود را از بار گناهان پیشین رهانیده و سبک بال گشته است، می تواند از همان جا اعمال خیر را جایگزین کند و ره توشه نیکو برای سفر آخرت خویش بردارد. هریک از اعمال، افزون بر این که او را از گناهان پیشین می رهاند خیر و برکتی است که همراه وی می شود تا او را در بقیه راه یاری رساند. خداوند در آیه 197 سوره بقره هر آیین از آیین های حج را خیر برمی شمارد و از مردمان می خواهد که آن را ره توشه راه و رستاخیز خویش کنند. وفای به نذر و طواف بیت العتیق و تعظیم شعایرالله و احترام به حریم الهی و مانند آن در تحلیل قرآنی خیری است که شخص، خود را بدان مجهز می سازد تا توشه آخرت خویش قرار دهد. (حج آیه 27 تا 30) در تحلیل قرآنی هریک از این اعمال و آیین ها به معنای حفظ حریم و پیشه گرفتن تقوای الهی است. از این رو به عنوان مهم ترین ره توشه مورد تاکید و ترغیب قرار می گیرد، ره توشه ای معنوی که همواره با آدمی خواهد ماند و همانند ره توشه های مادی، آدمی را گرفتار نمی کند و باری سنگین بر دوش او بشمار نمی رود. (بقره آیه 197) البته از آن جایی که قرآن همواره به برخی از چیزها به عنوان مقدمه و یا هدفی متوسط و میانه اشاره می کند و به برخی دیگر به عنوان اهداف غایی نظر دارد می بایست به این نکته توجه داشت که برگرفتن ره توشه آخرت از راه حج خود هدفی میانی است و حاجی می بایست همواره در همه کارها تقوای الهی را مدنظر داشته و آن را غایت خویش قرار دهد؛ زیرا حج و ره توشه برگرفتن از آن تنها ابزاری است تا تقوای الهی ایجاد شود. از این روست که خداوند حاجیان را ترغیب می کند تا برای کسب تقوا بکوشند؛ زیرا کسب تقوا برتر از تهیه توشه سفر است. (تفسیر التحریر و التنویر ج 2 ص 236) 3- رضایت و خشنودی خدا آدمی تلاش دارد تا همواره رضایت خداوند را به دست آورد؛ خداوندی که قدرت کامل و مدیر و مدبر هستی است و هیچ چیز از دایره قدرت و حکومت او بیرون نیست. شناخت راه های خشنودی خداوند همواره از دغدغه های بشر بوده زیرا می دانسته که قدرتی فراتر از طبیعت وجود دارد که جهان را تدبیر می کند و موجبات (به عنوان فاعل و منشا) بلایای طبیعی و مصیبت های بسیاری است که برآدمی و طبیعت جاری می شود. قربانی کردن برای خدایان و رب الانواع از نمونه های رضایت جویی بشر است. قرآن بیان می کند که یکی از بهترین سازوکارها برای جلب رضایت خداوند، انجام آیین های حج است. کسی که در جست وجوی فضل و رحمت فزون تری از خداوند است و می خواهد به خشنودی خداوند دست یابد می بایست حج کامل و واقعی را به جا آورد. (مائده آیه2) در تحلیل قرآن، رضوان الهی همواره برتر از هر هدفی بوده است. این گونه است که در سوره فجر آیه 29 و نیز در آیات دیگری، از جایگاه و مقام بلند رضوان یاد می کند و مردمان را برای کسب آن تشویق می نماید. .4 تقویت دین از کارکردهایی که قرآن برای حج واقعی و کامل برمی شمارد تقویت دین است. خداوند کعبه و خانه خدا را مرکزی قرار داده است تا توده مردم بدان جا آمده و با ارتباط مستقیم با خدا باورهای دینی خود را تقویت کنند. جاذبه های معنوی این مکان به گونه ای است که نه تنها مؤمنان و مسلمانان بلکه هر انسانی را به خود جذب می کند. از این روست که در آیه 97 سوره مائده به جای به کارگیری واژگانی چون مؤمن و یا مسلمانان، کعبه را مرکزی برای توده مردم از مؤمن و غیرمؤمن (البته کسانی که کافر و مشرک نیستند بلکه کسانی که هنوز راهی را بر نگزیده اند) دانسته است که می توانند با حضور در آن جا خود را به کمال برسانند. (در آیه 125 سوره بقره نیز تأکید بر واژه ناس به معنای توده مردم شده است) حضور مردم در کعبه و اجرای مناسک و آیین های حج باورهای مردم را به دین و خدا تقویت می کنند و آنان را برای ادامه راه پیامبران استوار و دلگرم می سازد. از این رو امام صادق(ع) در تفسیر آیه می فرماید که خداوند حج را موجب تقویت دین مردم قرار داده است. (تفسیر عیاشی ج1 ص346 حدیث 211) این کارکرد، افزون برکارکرد عبادی، بیانگر کارکرد اجتماعی حج نیز می باشد؛ زیرا تقویت دین مردم به معنای افزایش همبستگی اعتقادی و هدفی مردم است و کسانی که در حج، حضور می یابند موجب می شوند تا روابط عاطفی و عقلی در آنان افزایش یافته در راستای امت سازی حرکت کنند. هماهنگی در قصد و برنامه و اجرا و روش باعث می شود تا ناخواسته نوعی وحدت اجتماعی در میان آنان تقویت شود و یگانگی در هدف و روش و عمل را در خود بوجود آورند. .5 لغو امتیازات از کارکردهای اجتماعی و سیاسی حج می توان به لغو امتیازات گروهی و طائفه ای و مانند آن اشاره کرد. کاربرد واژه ناس (توده مردم) و این که کسی را بر کسی فضیلتی نیست و همگان از مکی ها و دیگران در بهره گیری از خانه ها و امکانات مکه مساوی هستند و میان شهری و روستایی و آشنا و بیگانه و بیابانی و دارای مقام و منصب اجتماعی شهری، تفاوتی نیست بدان معنا خواهد بود که در حج هرگونه امتیازات لغو می شود تا زمینه برای همبستگی اجتماعی و سیاسی افزایش یابد. عدم تفاوت ها و برداشتن امتیازات حتی برای یک مقطع کوتاه زمانی، به معنای برابری انسانی است و این مسئله موجب می شود تا اندیشه برابری انسانی و عدم تفاوت های برخاسته از مال و مکنت و منصب در میان مردم به عنوان یک اصل، جایگزین اندیشه تفاوت های نژادی و یا برتری بر پایه اعتباریات شود. این گونه است که شاه و گدا و امیر و رعیت برابری خود را با دیگری نشان می دهد تا تنها معیار برتری نه در دنیا بلکه آخرت تقوا قرار گیرد؛ زیرا تقوا امری نیست که بتوان بر پایه آن خود را بر دیگری برتری داد و مدعی شد که چون من از نظر تقوا برتر از دیگری هستم پس بر او مقدم هستم؛ چون این تفکر خود ضد تقوا می باشد و این گونه است که هیچ کس در کنار دیگری احساس برتری نمی کند و همه اعتبارات و امتیازات ظاهری از میان می رود. آیات 125 سوره بقره و نیز 199 همان سوره و آیات 25 و 27 و 28 سوره حج می کوشد تا هرگونه امتیازی را در حج از میان بردارد و زمینه اتحاد و یگانگی بشری را فراهم آورد. 6- منافع متنوع اقتصادی، فرهنگی و علمی و... از آثار حج، افزایش تعاملات اقتصادی و بهره وری در این حوزه است. بی گمان درآمد اقتصادی از راه گردشگری و جابه جایی انسانی به همراه زاد و توشه و کالا موجب شکوفایی و بهره وری بیش تر می شود. از آن جایی که انسان ها از مکان ها و سرزمین های مختلف با تنوع تمدنی و آب و هوایی و رشد و توسعه اقتصادی به سرزمین مکه وارد می شوند، افزون بر تبادل اطلاعات فرهنگی و صنعتی و مهندسی و کشاورزی، تبادلات کالا و دانش نیز صورت می گیرد که برای همگان مفید خواهد بود. درگذشته بر این باور بوده اند که منافع اقتصادی بیش تر به اهل مکه می رسد تا به دیگر کسانی که از راه های دور به این سرزمین می آیند ولی با توجه به کارکردهای گردشگری و تاثیرات آن در حوزه های فرهنگی و اجتماعی و علمی و صنعتی و اقتصادی می توان به این مساله یقین کرد که عنصر گردشگری در حج، منافع مادی و معنوی زیادی برای همگان (توده مردم) خواهد داشت. از این رو هر کس در هر مقام و علم و کاری باشد به نحوی، از منافع حج در این دنیا بهره مند خواهد شد. این کارکرد را می توان کارکردی فراگیر دانست که همه حوزه ها را در بر می گیرد و چیزی را فروگذار نمی کند. در آیات مختلف قرآنی به مساله دستگیری تنگدستان (حج آیه 28) و منافع بسیاری که برای مردمان است (حج آیات 27 و 28) و نیز رشد و رونق کسب و کار (بقره آیات 197 و 198) و افزایش تجارت (همان و نیز مائده آیه 2) و تقویت پایه فرهنگ جامعه پذیری و قوام جوامع و همبستگی اجتماعی (مائده آیه 97) و برخورداری از برکات و منافع کوتاه و بلندمدت (حج آیه 27 و 28) و رهایی از تحریم های دشمنان با افزایش تبادل اطلاعات علمی و اقتصادی و تولید علم (توبه آیه 28) و تنظیم امور اساسی جامعه حتی در حوزه فردی و شخصی (قصص آیه 27) و مانند آن اشاره شده است. 7-افزایش تعاون یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی حج را می توان مساله تعاون و همکاری های مختلف در حوزه های متعدد زندگی برشمرد. حج به گونه ای تنظیم شده و آیین های آن دارای اموری است که مساله تعاون و همکاری را تقویت می کند و موجب اجرای کارهای شایسته و احسان و نیکوکاری می شود. بخشش و قربانی و تقسیم آن در میان مردم به ویژه تنگدستان به معنای دستگیری و تعاون است. وقتی در مهم ترین عمل حج مومن، موظف می شود تا حیوانی سالم و کامل را بکشد و گوشت آن را به بینوایان دهد؛ این اندیشه در وی تقویت می شود که تنها نباید در مقطع کوتاهی و برای رهایی از گرسنگی به او کمک کرد باید کاری کرد که از فقر و فاقه درآید. این گونه است که فکر تعاون و همکاری اجتماعی برای از میان بردن فقر در انسان تقویت می شود. اندیشه برای بینوایان در کوتاه مدت (سیر کردن شکم) موجب می شود تا در اندیشه رهایی او از فقر برآید. این گونه است که تعاون و همبستگی اجتماعی دراعمال خیر و نیکوکاری در میان مردمان افزایش می یابد. (مائده آیه 2) از کارکردهای سیاسی حج می توان به مساله اعلان مواضع رسمی اسلام و دولت اسلامی نسبت به مسایل ریز و درشت اعتقادی و فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد. از این رو خداوند به پیامبر(ص) فرمان می دهد: و اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بری من المشرکین و رسوله (توبه آیه 3) از آن جایی که اسلام شفاف سازی در همه امور به ویژه سیاسی و اجتماعی را بسیار مهم می داند حج را مهم ترین موقعیت برای شفاف سازی قرار می دهد و مواضع خویش را به انبوه مردمان به طور صریح ابزار می دارد. اعلان برائت از مشرکان و کافران و مشخص کردن مرزهای خودی از غیرخودی به معنای آن است که اسلام با هر گونه روش های کتمان به ویژه در اصول، مخالف است. آنچه گفته شد تنها بخشی از کارکردهای حج است و این گونه نیست که محدود به این امور باشد. برای حج می توان کارکردهای دیگری نیز جست ولی ضرورت رعایت اختصار اجازه نمی دهد که به همه آن ها پرداخته شود.
روزنامه کیهان
کارکردهای سیاسی و اجتماعی حج
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
کارکردهای سیاسی و اجتماعی حج
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن
خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونهاى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
23 آبان 1386, 0:0
آثار استغفار و توبه
1 مرداد 1386, 0:0
نامه امام زمان به شیخ مفید
در کتاب «احتجاج» از شیخ موثق ابوعمر عامرى رحمة الله علیه روایت مىکند که گفت: ابن ابى غانم قزوینى و جماعتى از شیعیان درباره فرزند امام حسن عسکرى علیه السلام گفتگو نمودند. ابن ابى غانم مىگفت: حضرت رحلت فرمود و اولادى نداشت.....
24 شهریور 1386, 0:0
آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى
خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
21 فروردین 1387, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS