دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارتش

رزمندگان مایه پیروزی دین و قلعه های حاکمانند.
ارتش
ارتش

ارتش

قال امیرالمؤمنین علیه السلام: «الْجُنُودُ عِزُّ الدِّینِ وَ حُصُونُ الْوُلَاة» (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم حدیث7671)

نیروی نظامی قسمت لاینفک جامعه است که برای حفظ حکومت و دفاع از کیان اسلامی ضروری است. از مردم در لسان شارع تعبیر به عیال الله آمده است[1]و تأکید خاصی بر محبت نسبت به آنها و نفع رساندن به ایشان شده است.[2] و چه نفعی بالاتر و ضروری تر از حفظ جان و مال انسانها!

اسلام دین جنگ و خشونت نیست اما در جای خود دفاع از خود و خانواده و جان و مال علاوه بر اینکه مذموم نیست بلکه مقدس نیز شمرده شده است تا جایی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند:

« مَنْ رَدَّ عَنْ قَوْمٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَادِیَةَ [مَاءٍ] أَوْ نَارٍ أُوجِبَتْ لَهُ الْجَنَّة»[3]

هر کس تجاوز [آب] یا آتشى را از گروهى از مسلمین برگرداند، بهشت برایش واجب گردد.

و حال اگر آتش ظلم دشمن و یا سیل فتنه به سوی مردم حمله کند کیست که از آنها حمایت کرده با نثار جان خویش رضایت خداوند را جلب کند؟

حضرت در حدیث شریف «الْجُنُودُ عِزُّ الدِّینِ» لشکریان و رزمندگان را برای دین ضروری می‌داند و علاوه بر آن عزت دین را در گرو وجود رزمندگان و قوای نظامی می‌داند. عزیز به معنی شکست ناپذیر است و حضرت اشاره می‌کند که اگر دین بخواهد شکست نخورد باید برای خورد نیروهای دفاعی تدارک ببیند. علاوه بر کیان و وطن خاکی، دین نیز به وجود رزمندگان و لشکریان نظامی نیاز دارد و این همان جنبه قدسی جبهه و جنگ است. 

پی نوشت:
[1] . «الخلق عیال الله ...» کلینی، محمد، الکافی (اصول)، اسلامیه، تهران، 62 ج 2 ص 164.
[2]. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: «الْخَلْقُ عِیَالُ اللَّهِ فَأَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَى اللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِیَالَ اللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَیْتٍ سُرُورا»همان
[3] . همان ص 165

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

شفاعت، بالاستقلال یا بالواسطه؟

شفاعت، بالاستقلال یا بالواسطه؟

شرایط استحقاق شفاعت، بازدارنده از ارتکاب گناه باید توجه داشته باشیم که شفاعت نیز یکی از رحمتهای الهی است که خداوند بدین وسیله می‌خواهد بندگان گنهکار خویش را حتّی در قیامت و در آخرین لحظات تعیین سرنوشت نیز مایوس و ناامید نسازد.
No image

قلب ایمان

دین باید وجه الهی داشته باشد و دارای جنبه‌ای باشد که از آن به جنبه «ید الحقی» تعبیر می‌کنند، یعنی آن طرفی که طرف خداست، اصلا بدون خداوند که دین معنایی نخواهد داشت.
حضرت مهدی (عج) در کلام اهل تسنن

حضرت مهدی (عج) در کلام اهل تسنن

نخستین وجه مشترک میان تشیع و تسنن در مسأله ظهور منجی است
دین شناسی و عقل وسطایی

دین شناسی و عقل وسطایی

به گواه تاریخ، دین شناسی و دین باوری از آغاز حیات تفکر بشری شکوفا بوده و بشر در چگونه زیستن خود در صدد کشف قوانین طبیعت و شناخت اسرار آفرینش و آفریدگار هستی برآمده است و محصول این کاوش را بعدها دین شناسی و طبیعت شناسی نامید.
شفاعت و شبهات وهابیت‌

شفاعت و شبهات وهابیت‌

از زمان پیغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله تا کنون، درخواست شفاعت از شافعان راستین، جزء سیره مسلمانان بوده است.

پر بازدیدترین ها

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

چرا اهل سنت، اهل بیت پیامبر(ص) را قبول ندارند

واقعیت آن گونه نیست که سؤال کننده تصور کرده است، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم را قبول دارند؛ یعنى علم، تقوا و کرامات ایشان را قبول دارند
آشنایی با اهل بیت (ع)

آشنایی با اهل بیت (ع)

پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و اهل بیت او، زیباترین واژه و برترین مخلوقات، نزد مسلمانان جهانند.
عدل و اقسام آن از دیدگاه شهید آیت الله مرتضی مطهری

عدل و اقسام آن از دیدگاه شهید آیت الله مرتضی مطهری

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب وزین عدل الهی چهار تعریف یا کاربرد برای عدل ارائه می‌دهند که عبارت هستند
تعریف و ماهیت دین

تعریف و ماهیت دین

در ادامه سلسله مباحث مروری بر نظریات دین شناسی مقوله تعریف و ماهیت دین موضوعی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است.
Powered by TayaCMS