دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جزء وارگی یا عضو وارگی

یک دستگاه را درنظر بگیرید. هر یک از قسمت‌های این دستگاه دو نوع هویت دارند. یک هویت مستقل به عنوان یک جزء (جزء‌وارگی) و یک هویت وابسته، به عنوان یک عضو از دستگاه (اندام‌وارگی). طلبه با رویکردی جدا و مستقل از مجموعه‌ی حوزه، جزء است ولی با رویکردی وابسته، عضوی از مجموعه‌ی...
No image
جزء وارگی یا عضو وارگی
جزء وارگی یا عضو وارگی یک دستگاه را درنظر بگیرید. هر یک از قسمت‌های این دستگاه دو نوع هویت دارند. یک هویت مستقل به عنوان یک جزء (جزء‌وارگی) و یک هویت وابسته، به عنوان یک عضو از دستگاه (اندام‌وارگی). طلبه با رویکردی جدا و مستقل از مجموعه‌ی حوزه، جزء است ولی با رویکردی وابسته، عضوی از مجموعه‌ی حوزه می‌باشد. هر طلبه نمی‌تواند رسالت‌هایی را که از مجموعه حوزه انتظار می‌رود، به تنهایی بر عهده بگیرد زیرا او یک عضو است؛ بلکه باید از بین مأموریت‌های کلانی که برای حوزه تعریف شده است، یکی را متناسب با استعداد، علاقه و نیاز جامعه برای جهاد علمی و عملی خود برگزیند. توجه به این نکته بسیار مهم است که این توزیع نقش‌ها، به اقتضاء اینکه طلاب جزئی از مجموعه حوزه هستند، با وجود انتظارات عمومی از آنها به عنوان یک عضو، منافات ندارد. در بین نیروهای نظامی، سلسله مراتب وجود دارد و هر نظامی، متناسب با جایگاه خود نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند که در مجموع برآیند این ایفاء نقش‌های جزئی، منجر به تحقّق رسالت‌های کلّی آنها می‌شود. ولی هر نظامی به عنوان عضوی از نیروهای نظامی، باید از عهده‌ی پاسخگویی به حدّاقل انتظارات عمومی برخاسته از صنف خود، برآید. طلبه جوان نیز به خاطر عضویت در صنف روحانیت باید دارای حدّاقل‌هایی از دانش دینی باشد. طلبه نمی‌تواند بگوید « من طلبه هستم » و حدّ نصاب لازم عضویت در این صنف را دارا نباشد. پس طلاب به واسطه جزئیت، باید بخشی از مأموریت‌های ویژه حوزه را بپذیرند، و به واسطه عضویت، باید حدّاقل‌های این جایگاه را دارا باشند.
نشریه خشت اول

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهی به نذورات در ماه محرم صداقت و اخلاص پای سفره اباعبدالله(ع) - بخش نخست

زنان آشنا و فامیل با چادرهایی که هزار شکوفه سفید دارد، بر سر دیگ شله زرد ایستاده اند و حوائجشان را از ذهن می‌گذرانند.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
Powered by TayaCMS