دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دیوان آمریکایی حقوق بشر

دیوان آمریکایی حقوق بشر نهادی قضایی و مستقل است که بر اساس کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر (1969 م.) با هدف تفسیر و اجرای مفاد مقررات مندرج در کنوانسیون مزبور و رسیدگی به موارد ادعای نقض حقوق و آزادی‌های به رسمیت شناخته شده در آن در سال 1979 تشکیل و در تاریخ 29 و 30 ژوئن 1979 م. در مقرر سازمان کشورهای آمریکایی در واشنگتن دی سی، اولین جلسه‌اش را برگزار نمود.
دیوان آمریکایی حقوق بشر
دیوان آمریکایی حقوق بشر

دیوان آمریکایی حقوق بشر [1]

الف) پیشینه اجمالی از تأسیس دیوان

دیوان آمریکایی حقوق بشر نهادی قضایی و مستقل است که بر اساس کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر (1969 م.)[2] با هدف تفسیر و اجرای مفاد مقررات مندرج در کنوانسیون مزبور و رسیدگی به موارد ادعای نقض حقوق و آزادی‌های به رسمیت شناخته شده در آن در سال 1979 تشکیل و در تاریخ 29 و 30 ژوئن 1979 م. در مقرر سازمان کشورهای آمریکایی در واشنگتن دی سی، اولین جلسه‌اش را برگزار نمود. لازم به ذکر است که کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر حدود یک ‌سال قبل از آن در سال 1975 م. لازم الاجرا گردیده است.[3]جلسه افتتاحیه دیوان هم در مقرش سن خوزه کاستاریکا در سوم سپتامبر 1979 م تشکیل گردید. اساسنامه دیوان در طول نهمین جلسه عادی مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی تصویب و مقررات آیین دادرسی آن نیز در اوت 1980 تصویب شد. با وجود آن‌‌که دیوان برخلاف کمیسیون آمریکایی حقوق بشر، از لحاظ فنی نهادی وابسته به سازمان کشورهای آمریکایی نیست ولی با این حال نهاد قضایی نظام آمریکایی حمایت از حقوق بشر به شمار می‌آید.[4] 

دیوان از ابتدای تشکیل به طور متوسط سالی سه بار تشکیل جلسه داده و در طول جلسات عمومی خود آراء قضایی و نظریات مشورتی صادر نموده و در جلسات علنی خود به استماع ادعاهای طرفین، شهادت شهود و کارشناسان پرداخته و گزارش‌های رئیس دیوان را مورد توجه قرار داده است. از آن‌جایی که مقر دیوان آمریکایی با کمیسیون آمریکایی متفاوت است، تعداد جلسات مشترک معدودی تشکیل شده است.[5]

ب) ترکیب دیوان

دیوان آمریکایی حقوق بشر مرکب از هفت قاضی از اتباع دولت‌های عضو سازمان کشورهای آمریکایی است که بر مبنای صلاحیت شخصی خودشان از میان حقوق‌دانان واجد مقام بالای اخلاقی و ذی صلاح در زمینه حقوق بشر که دارای صلاحیت احراز بالاترین مناصب قضایی طبق قانون کشورشان هستند، انتخاب می‌شوند.[6](بند 1 ماده 52 کنوانسیون آمریکایی)

قضات مذکور با رأی مخفی دولت‌های عضو کنوانسیون آمریکایی در اجلاس مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی از بین نامزدهای معرفی شده با رأی اکثریت مطلق دولت‌های عضو انتخاب می‌شوند. هر دولت عضو حق معرفی سه نامزد از اتباع خود یا اتباع دیگر کشورها را دارد.[7]

قضات دیوان برای مدت 6 سال انتخاب می‌گردند و تجدید آنها فقط برای یک دوره امکان پذیر می‌باشد.[8] در اولین دوره، سه تن از قضات پس از سه سال دوره آنها منقضی شده و بلافاصله پس از انتخابات اسامی آنها با قرعه به وسیله مجمع عمومی تعیین می‌شود.[9] امکان وجود دو قاضی با تابعیت واحد در دیوان منتفی است.[10]حد نصاب لازم جهت رسمیت جلسات حضور پنج قاضی است.[11] انتصاب دبیر کل و تنظیم بودجه دیوان بر عهده خودش بوده و خود آن را به اجرا در آورده و اداره می‌نماید.[12]

پ) صلاحیت دیوان

دیوان آمریکایی حقوق بشر مشابه دادگاه جدید اروپایی حقوق بشر از دو صلاحیت مشورتی (Advisory guvisdiction)، و صلاحیت ترافعی (Adguicatory gurisdiction) برخوردار است. صلاحیت ترافعی دیوان شامل تمامی پرونده‌هایی می‌شود که از طریق کمیسیون آمریکایی حقوق بشر یا دولت عضو کنوانسیون به دیوان ارجاع می‌شود مشروط به آن‌که دولت یا دولت‌های ذی ربط به موجب اعلامیه‌ای خاص یا موافقت نامه خاص، صلاحیت دیوان را درباره رسیدگی ترافعی به رسمیت شناخته باشند.[13] آرایی که دیوان در راستای صلاحیت ترافعی خود صادر می‌نماید برای تمامی دولت‌هایی که صلاحیت ترافعی دیوان را پذیرفته‌اند، الزام آور است.[14] دیوان حق صدور حکم به جبران خسارت را دارد و در صورت عدم توافق بر مفهوم و حدود قلم و حکم، دیوان با تقاضای یک طرف ملزم به تفسیر حکم صادر است.[15]

برخلاف صلاحیت مشورتی دیوان اروپایی که بسیار کم رنگ بوده و تاکنون نقش مثبت چندان مهمی در این ارتباط ایفاء نشده، صلاحیت مشورتی دیوان آمریکایی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. به موجب بند 1 ماده 64 کنوانسیون آمریکایی، تمامی دولت‌های عضو سازمان کشورهای آمریکایی، چه کنوانسیون را تصویب کرده باشند یا خیر، می‌توانند درباره تفسیر کنوانسیون یا دیگر معاهدات مرتبط با حمایت از حقوق بشر بین دولت‌های عضو سازمان کشورهای آمریکایی، نظر مشورتی دیوان را جویا شوند. کمیسیون آمریکایی حقوق بشر در این راستا چندین بار تقاضای نظر مشورتی از دیوان نموده است. صلاحیت مشورتی این دیوان بسیار گسترده‌تر از صلاحیتهای مشورتی سایر مراجه بین المللی است. تا سال 1996 دیوان 14 نظر مشورتی ارایه نموده است.[16]

از مواد 61 و 51 کنوانسیون آمریکایی استفاده می‌شود که افراد گروه‌ها نمی‌توانند شکایت را در دادگاه مطرح کنند و طرح دعوی در دادگاه فقط از سوی کمیسیون و دول عضو امکان پذیر است.[17]

ت)آراء و تصمیمات دیوان

مطابق کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر آراء و تصمیمات دیوان باید مستدل باشد و اگر نسبت به تمام یا قسمتی از رأی اجماع نظر موجود نبود و افرادی مخالف بودند، نظر قضات مخالف نیز باید به طور جداگانه منعکس شود.[18]رأی دادگاه قطعی و غیر قابل پژوهش بوده و بر دولت‌های عضو کنوانسیون الزام آور است که این حکم به طرفین دعوی و دولت‌های عضو کنوانسیون ابلاغ می‌شود.[19]

دیوان بر پایه بند 2 ماده 36 کنوانسیون آمریکایی حق اتخاذ تصمیماتی را به جهت حمایت از افرادی که در شرایط خطرناک و اضطرار شدید قرار دارند به منظور پیش گیری از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به آنها دارا می‌باشد و می‌تواند اقدامات تأمینی مناسب را بر دولت‌ها الزام نماید و عملاً نیز در موارد متعددی از این حق استفاده کرده است.[20]به این ترتیب دیوان آمریکایی حقوق بشر را می‌توان در شمار مهم‌ترین نهادهای نظارتی حقوق بشر مدرن دانست.

    منابع تکمیلی
  • برای توضیح بیشتر درباره کارکردها و آیین و اقدامات صورت گرفته دیوان آمریکایی علاوه بر منابع ارجاع شده در متن به منابع زیر مراجعه نمایید:
  • 1)Buerg enthal, T., Shelton, D., protecting Human Rights in the Americas-cases and materials, fourh Revised Ed,kehl, Strasbourg, Arlington, N.P. Engel publisher, 1995.
  • 2)Trindade,A.A.C, Current state and perspectives of the Inter-American system of vuman Rights protection at the Dawn of the New century, Tulane journal of International and comparative Law, vol. 8, 2000, pp.
  • 3)Trindade, A.A.C,The Inter- American Court of Human Rights ata crossroads: current Challenges and Its Emerging case-law on the Eve of the New century, protecting Human Rights: the European perspective- studies inmemory of Rolv Ryssdal, 2000,pp.167-191.
  • 4)moir,L, Law and the Inter- American Human Rights system, Human Rights Quarterly, vol. 25,2003, pp. 182-212.
  • [1] .The Inter – American Court Of Human Rights.
  • [2] .American Convention On Human Rights 1969 و Entry in to Force on 18 guly 1978.
  • [3] . Antonio Augusto cancalo Trindade, The operation of the Inter-American court of Human Rights, in The Inter- American system of Human Rights, Ed. By. David Harris and Stephen living stone,clarendon press,oxford,1998,p.133.  
  • [4] . Ibid.
  • [5] . Ibid, pp. 133-134,Jo m. pasaualucci, the practice and procedure of the Inter-American court of Human Rights, Cambridge university press,2003, pp.7-9.
  • [6] . American converntion, Art. 52 (2)
  • [7] . American converntion, Art. 53(1)
  • [8] . American converntion, Art. 54(1)
  • [9] . Ibid.
  • [10] . American converntion, Art. 52(2)
  • [11]  . American converntion, Art. 56
  • [12] . American converntion, Art. . 58(2) and 59 and 72: jo m. pasQualucci, op. cit.,pp.9-11., Antonio Augusto cancado Trindade,op.cit, pp. 133-134.
  • [13] . American converntion, Art. 62(1) (2) (3) and 61(1).
  • [14] . American converntion, Art. 68 (1).
  • [15] . American converntion, Art. 63 and 67, برای آگاهی بیشتر از صلاحیت ترافعی دیوان و اقدامات  صورت گرفته به منابع زیر مراجعه نمایید:
    Antonio Augusto cancado Trindade, op. cit, pp . 135 – 141, و زمانی، سید قاسم، وکیل امیر ساعد، عسکری پوریا، نهادها و ساز و کارهای منطقه‌ای حمایت از حقوق بشر، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش ، چاپ اول 1386، ص 203-194.
  • [16]. ر.ک: Antonio Augusto cancado trindade, op. cit,pp.141-145.
  • [17].  حسین مهرپور، نظام بین الملل حقوق بشر، انتشارات اطلاعات، چاپ دوم، 1383، ص 222
  • [18] . American converntion, Art. 66.
  • [19] . American converntion, Art 68 and 69.
  • [20] . ر.ک:Antonio Augusto cancado Trindade,op.cit, pp.145-149,

مقاله

جایگاه در درختواره حقوق بین الملل - حقوق بشر

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

کنوانسیون اروپایی حقوق بشر  ⣬HR)

کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (ECHR)

مراد از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که گاهی از آن به اختصار با نام کنوانسیون اروپایی نیز یاد می‌شود، در حقیقت «کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی» است که از آن با علایم اختصاری (ECHR) هم در برخی متون یاد می‌شود.
حق غیر قابل تعلیق  Non-derogable Right

حق غیر قابل تعلیق Non-derogable Right

از میان تقسیم بندی‌ها و طبقه بندی متعددی که از ابعاد و اعتبار‌های مختلف نسبت به حق‌ها مطرح می‌شود، دسته بندی حق‌ها، به حق‌های قابل تعلیق و حق‌های غیر قابل تعلیق از جایگاه ویژه‌ای بر خوردار است که دارای آثار نظری ( علمی ) و عملی خاصی نیز می‌باشد.
منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها ⢯rican charter on Human and peoples Rights)

منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت ها (African charter on Human and peoples Rights)

منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها ، از جمله مهمترین اسناد و معاهدات منطقه‌ای حقوق بشری در نظام آفریقایی حقوق بشر به شمار می‌آید که در راستای به رسمیت شناختن هنجارهای حقوق بشری و حمایت و ترویج حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این نظام به تصویب رسیده است.
کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر

کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر

با رشد روز افزون گفتمان حقوق بشر و شکل‌گیری و تدوین اسناد بین المللی حقوق بشر حرکت حمایت حقوق بشر گرایی در مناطق و قاره‌های مختلفی پی‌گیری شد. حتی می‌توان ادعا کرد چنین حرکتی در سطح منطقه‌ای گاهی گامی جلوتر از روند بین المللی بوده است.
Powered by TayaCMS