دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

«عذرخواهی» کلید گشایش

No image
«عذرخواهی» کلید گشایش

عذرخواهي، اجتماع

«عذرخواهی» یک مهارت اجتماعی است که باید آن را فرا گرفت. مهارتی که گاهی اوقات لازم است آن را به کار برد. فرقی هم نمی کند در چه جایگاهی قرار گرفته اید، تولیدکننده، رئیس، همسر، دوست و یا همکار.

انسان یک موجود اجتماعی است که همواره نیاز به مراوده و تعامل با همنوعان خود دارد. در برخی مواقع در برخوردها، تصمیم ها و رفتارهایمان با دیگران دچار اشتباهاتی می‌شویم، ممکن است این اشتباهات عمدی باشد یا غیرعمدی که البته اغلب غیرعمدی است، ولی باعث ایجاد و بروز کدورت ها و نارضایتی هایی می‌شود که می‌توان به راحتی آن را از بین برد، فقط لازم است کمی جرات «معذرت خواهی» داشته باشیم مثل «نه» گفتن که معتقدیم گاهی به شدت ضرورت دارد.

بسیاری از ما تصور می‌کنیم اگر به اشتباه خود اقرار کنیم و آن را در حضور دیگران به زبان بیاوریم به شخصیت واقعی خود لطمه زده ایم و خود را مضحکه دیگران کرده ایم.

در حالی که کسی که برای عذرخواهی پا پیش می‌گذارد اعتماد به نفس بالای خود را به رخ بقیه می‌کشد، چرا که از این طریق بقیه پی به مهارت او در آموختن آن می‌برند. از طرفی به بهبود روابط اجتماعی خود با دیگران نیز کمک می‌کند. چه بسا برای همه ما پیش آمده آن هم نه یک بار بلکه بارها که در روابط خود با دیگران دچار خدشه شده ایم یا ما مقصر بوده ایم یا طرف مقابل، اما یک عذرخواهی ساده ناملایمات پیش آمده را به سرعت از بین برده است.

بارها به گوش مان رسیده که بزرگ ترین تولیدکنندگان دنیا که برای خود اسم و رسم و جایگاهی در عرصه اقتصادی دست و پا کرده اند بخاطر اشتباهات خود در ارائه خدمات و یا تولید خود را ملزم به معذرت خواهی در برابر مشتریان خود کرده اند، ناگفته پیداست که آنها با انجام این کار در اصل مشتریان وفادار برای خود مهیا کرده اند، چرا که مشتریان خود را به این باور رسانده اند که آنها با صداقت کار خود را پیش می‌برند. این الگو را در یک خانواده دو نفره هم می‌توان به خوبی پیاده کرد و بازخورد مثبت آن را دریافت. زن و شوهر به هر دلیلی ممکن است یکدیگر را دچار رنجش خاطر کنند، حال اگر طرف مقصر، به صراحت اشتباه خود را بیان کند چه بسا کدورت پدید آمده در یک چشم به هم زدن از بین برود، اما اگر از آن چشم نپوشد به تیرگی بیشتر روابط کمک کرده است و گرهی را که از این طریق به وجود آورده کور خواهد کرد. در عالم کار و همکاری هم به کار بستن این مهارت بدون شک به بهبود شرایط کار کمک می‌کند، اما ظاهراً در فضای کار کمتر به این مسئله توجه می‌شود. درحالی که در مواقعی که آن را به کار برده‌ایم آرامش خاطر و به دنبال آن به افزایش راندمان کار کمک کرده‌ایم.

به هرحال به قول ارسطو فیلسوف بزرگ «انسان موجودی اجتماعی است و نیازمند حفظ دوستی ها»، بنابراین یکی از راه های میانبر برای حفظ دوستی ها چه در جامعه، چه در خانواده و چه در محیط های اداری و کاری استفاده از مهارت «عذرخواهی» است. مهارتی که نه تنها خود آن را در مواقع ضروری باید به کار ببریم که باید آن را در کنار مهارت های اجتماعی دیگر به فرزندان مان نیز بیاموزیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

ویژگی های مادر نمونه از دیدگاه قرآن و مذهب

از زمره صفات ثبوتى و فعل خداوند خالقیت و ربوبیت است. یعنى هم آفریدگار است و هم پروردگار. جریان این دو صفت الهى در مورد انسان به توسط پدر و مادر انجام مى شود و این دو هستند كه وسیله پیدایش او در حیات مادى و رشد و تربیت او بویژه در ایام كودكى اند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
No image

بهترین روش رفتار با دیگران از کلام رسول ‏اکرم(ص)

اگر روشى را دوست دارید که مردم آن گونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هر چه را براى دیگران پیشنهاد مى‏کنید همان بهترین روش است و شما نیز بر اساس آن با آنان رفتار کنید. زیرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، کمترین اهانتى را از سوى آنان نمى‏پذیرد راضى نیست که کسى به او تهمت زند، و نمى‏پسندد که کسى از معایب او پیش دیگران سخن بگوید هر چند آن عیوب را واقعا داشته باشد.
Powered by TayaCMS