دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باید قدر ریشه‌های فرهنگی خود را بدانیم

No image
باید قدر ریشه‌های فرهنگی خود را بدانیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آخوند ملا عباس راشد تربتی از ریشه‌های هویتی ما است، یادآور شد: باید قدر ریشه های فرهنگی خود را بدانیم، اعتبار ما به ریشه‌ها است که اگر از ریشه‌های خود جدا شویم هویت خود را از دست خواهیم داد.
محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در مراسم پایانی کنگره بزرگداشت آخوند ملا عباس راشد تربتی در شهرستان تربت حیدریه در مورد ویژگیهای آخوند ملا عباس راشد تربتی گفت : وی در خلوت خود به عبادت و زهد می‌پرداخت و از سویی در کنار مردم و با مردم زندگی و خدمت می‌کرد. افرادی چون آخوند ملا عباس تربتی هنرشان آن بود که کنار مردم زندگی کرده و به آنان می‌آموختند .
صفارهرندی گفت: آخوند ملا عباس تربتی به عنوان عالم به دین، انسانی فرا زمینی نبود، آنچه به او وارستگی بخشید فضیلت او بود که از اخلاق و آدمیت و روح بزرگ او حاصل شده بود.
وی اظهار داشت: آنچه شخصیت این بزرگمرد را برجسته می‌کرد آن بود که او خود بیش از دیگران عامل به علمش بود و برای تذهیب نفس در شبانه روز یکبار غذا می‌خورد و تمام طول سال روزه می‌گرفت و نماز را در مسجد به جا می‌آورد، در پی حل مشکل مردم و خدمت به آنان بود.
وی با بیان اینکه ملا عباس تربتی، حریص بر خدمت به خلق بود و با این خصوصیات مهرش در دل مردم نشست، گفت : امروز از دید برخی، ملا عباس تربتی با آن خصایص و فضیلتهای انسانی ، ویژه و متفاوت از افراد عادی بوده است در حالی که در عصر خود او مردم چنین دیدگاهی نداشتند او چون همه مردم سوارکاری و در مزرعه کشت و کار کرده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملا عباس تربتی با قالب شکنی‌های خود بسیاری از مباحث نادرست و مشروعات غلط را باطل کرد و در درون مردم و با مردم بودن به او بزرگی و نفوذی خاص بخشید.
وی یادآور شد: شاید در مقام عمل، توان رفتن این راه در مسیر این بزرگان را با همان دقت و ظرافت نداشته و کم بیاوریم اما همین که خصوصیات این انسان برجسته را فضیلت می‌دانیم و غیر آن را رذیلت، و این صاحبان فضیلت در دلهای ما محبوبند جای شکر دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنحشنبه شب پس از مراسم پایانی کنگره بزرگداشت آخوند ملا عباس راشد تربتی از منزل این عالم ربانی در روستای " کاریزک ناگهانی " دیدن کرد.
وی بر حفظ و حراست از میراث و آثار برجای مانده از این چهره شناخته شده مردمی و متدین تأکید کرد و اظهار داشت: باید منزل وی و محوطه اطراف آن با طراحی مناسب تبدیل به یک مرکز و مجتمع فرهنگی تبدیل شود.
گفتنی است، آخوند ملاعباس راشد تربتی از عارفان برجسته عصر حاضر است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در تجلیل از شخصیت ایشان سخنان زیادی نقل فرموده‌اند اما در عین حال هنوز این شخصیت به خوبی معرفی نشده است.
وی در سال ‪ ۱۲۵۰‬هجری شمسی در روستای "کاریزک" از توابع بخش "زاوه" شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمد و پس از رحلت در سال ‪۱۳۲۲‬ شمسی در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شد.
منزل آخوند ملاعباس تربتی نیز در ردیف آثار ملی تاریخی کشور در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان تربت حیدریه در ‪ ۱۴۰‬کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

معاشرت با انسان های دیگر از نظر اسلام

برخورد با دیگران به عنوان انسان وهمنوع ، صرف نظر از هر چیز دیگری . اسلام به این نوع معاشرت تأكید دارد و حدود و چهار چوبه كلی روابط و اخلاق جهانی مسلمانان را مشخص می‌كند.
Powered by TayaCMS