دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آنچه در فیلم ابد و یک روز دیده نمی شود

مشکل اصلی خانواده توریخانلو اعتیاد برادرشان محسن نیست. بلکه مشکل بزرگ تر فقر است.
آنچه در فیلم ابد و یک روز دیده نمی شود
آنچه در فیلم ابد و یک روز دیده نمی شود

ایران خودرو و سایپا

 

 

خانواده توریخانلو از مشتریان بالفعل محصولات ایران خودرو است. مرتضی برادر بزرگ خانواده یک پراید دارد و یکی از خواهرها با بازی شبنم مقدمی منتظر یک خودروی 206 است. صحبتی که شبنم مقدمی در باره دلیل خرید خودرو می کند گویای علت وجودی چیزی به نام ایران خودرو است. او این خودرو را برای این خریده است که احساس کند کمی خوشبخت است. سند خوشبختی خانواده خواستگار سمیه هم یک خودرو است. یک ماشین شاسی بلند که باز مونتاژ ایران خودرو است. این ایدیولوژی حاکم بر ذهن ماست که با ایران خودرو برای خوشبختی ما است.

سامسونگ، ال جی

خانه  فیلم ابد فاقد تزئئیات است. در خانه توریخانلو یک تلویزیون ال سی دی و یک دی وی دی پلیر است و  سمیه یک گوشی تاچ دوربین دار دارد. با اولین پولی که به دست خانواده می رسد یک توالت فرنگی به خانه اضافه می شود. خانواده توریخانلو هم مانند بسیاری از ما به چیز دیگر و مهمتری احتیاج دارد اما در روند زندگی معمولا اشیاء جای معنا را می گیرند.  به این ترتیب می توان حدس زد که با اولین پول دیگری که وارد این خانواده می شود ، خرید بعدی انها چیزی شبیه یخچال ها ساید بای ساید یا تلویزیون سه بعدی خواهد بود.

نهادهای موازی

وقتی نهادها موازی هم می شوند کسی کاری انجام نمی دهد.  خانواده توریخانلو نشانه ای از وجود نهادهای متعدد موازی است. مشکلات  انها محصول موازی کاری نهادهایی است که بیشتر از انکه به فکر ارائه خدمات باشند تنها به تداوم خود می اندیشند.

فوتبالیست ها ، خواننده ها و هنر پیشه ها

یکی از توانایی های مهم یک جامعه الگو سازی است. خانواده فیلم ابد و یک روز از مهارت های اولیه زندگی محروم اند. انها نمی توانند با هم صحبت کنند. انها مهارت و تخصص برای کسب درامد را ندارند.  خانواده توریخانلو از فقدان الگو رنج می برد. آنها فقیر اند اما نمی توانند الگویی پیدا کنند که به زندگی فقیرانه انها کمک کند. الگو سازی در جامعه ما به عهده فوتبالیست ها ، خواننده ها و هنربیشه ها سپرده شده است. ما در معرفی الگو تاتوانیم.

طبقه متوسط

مشکل اصلی  خانواده توریخانلو اعتیاد برادرشان محسن نیست. بلکه مشکل بزرگ تر فقر است. اعتیاد محسن از ان رو مشکل است که  این فقر را تثبیت کرده است. همه در پی ان هستند که خود را به مرحله بالاتر زندگی برسانند. برادر بزرگ تر دنبال یک درامد بیشتر و خواهر دنبال یک کار پردرامد تر است. انها می خواهند طبقه اقتصادی و اجتماعی خود را تغییر دهند و هرچه زودتر وارد طبقه متوسط شهری بشوند. همان طبقه متوسطی که روز به روز بزرگ تر می شود. همان طبقه ای که همه سیاست مداران و همه اقتصاد دانان روی ان حساب می کنند. همان طبقه متوسطی که پایه دموکراسی است و با درامد سالیانه اش و میزان مصرفش سینجیده می شود.

دین

معمولا خانواده های مذهبی از چالش ها و آسیب های کمتری بر خوردارند. با وجود قدرت بالای رسانه های فراگیر در کشور و تلاش برای تعمیق باورهای دینی مردم اما در خانواده توریخانلو نهاد مذهب کارامد نیست. ایا نهادهای متولی دین به اندازه کافی دین را تبلیغ نکرده اند یا اینکه در تبلیغ دین از راه های غیر خلاق و غیر کارامد استفاده می کنند یا انکه پیام دین تنها به دینداران می رسد. خانواده توریخانلو به باورها و اموزه های دینی اعتقاد دارد اما ان را نمی یابد.









منبع:فیلم نوشتار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

فیلم ایستاده در غبار به یک آرزوی دیرینه در نهاد انقلاب اشاره می کند: پیوند و یگانگی ملت های مسلمان. یعنی همان راهی که بسیاری از مصلحان اجتماعی مسلمان در طی قرن نوزدهم و بیستم آن را تنها راه رهایی از یوغ سلطه اجانب و دسایس بریتانیا می دانستند. اعزام احمد متوسلیان در سال ۶۱ به لبنان بر بستر چنین ارزویی شکل گرفته بود.
شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

شهرزاد در کشاکش سنت و مدرنیسم

این سریال ساخته فیلمساز موفق ایرانی حسن فتحی است که سریال های جذاب وموفقی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه و میوه ممنوعه را در کارنامۀ خود دارد. همگی این سریال های تلویزیونی مخاطبان بیشماری را به خود اختصاص دادند و این همه ناشی از توانایی او در نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
Powered by TayaCMS