محرمات اعتکاف
72- آنچه بر معتکف حرام است به طور اجمال بدین شرح است:
* استفاده از عطریات و گیاهان خوشبو
* خرید و فروش
* مجادله
* استفاده شهوانى از جنس مخالف
* استمناء ( استمناء یعنى انسان با خود کارى کند که از او منى بیرون آید.)
توضیح محرمات اعتکاف
73- بوئیدن عطریات و گیاهان خوشبو براى کسى که از آن لذت مىبرد در حال اعتکاف حرام است، پس( آیت الله سیستانى ، آیت الله مکارم: نسبت به عطریان لذت بردن معتبر نیست ، پس اگر بوى آن را احساس کند، هر چند لذت نبرد حرام است. آیت الله فاضل: اگر بو را احساس مىکند ولى لذت نمىبرد، بنابر احتیاط واجب باید پرهیز کند.) براى کسى که حس بویایى ندارد اشکال ندارد.
74- در حال اعتکاف ، خرید و فروش و بنابر احتیاط واجب، هر نوع داد و ستدى؛ مانند اجاره و مضاربه حرام است .
75- هر چند داد وستد در حال اعتکاف حرام است، ولى باطل کننده اعتکاف نیست.
76- اشتغال به امور دنیوى؛ مانند خیاطى، نساجى نقاشى، مطالعه و امثال آن اشکال ندارد.
77- در حال اعتکاف مجادله در امور دنیوى و دینى در صورتى که به قصد غلبه بر طرف مقابل و اظهار فضیلت و برترى باشد حرام است ، اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طریق باطل باشد نه تنها حرام نیست، بلکه از افضل طاعات و عبادات است.
78- هرگونه استفاده شهوانى از جنس مخالف، نظیر لمس، بوسه و آمیزش حرام است و فرقى در این مسأله( آیات عظام خویى، مکارم، سیستانى ، صافى: لمس و بوسه، بنابر احتیاط واجب حرام است.) بین زن و مرد نمىباشد.
79- در حال اعتکاف نگاه از روى شهوت به همسر خود اشکال ندارد، هر چند احتیاط مستحب ترک آن است.
80- استمناء نیز بنابر احتیاط واجب از محرمات اعتکاف شمرده شده است، هر چند از راه حلال آن؛ مانند بازى با همسر باشد. گر چه استمناء حرام در هر حال حرام و از گناهان بزرگ است ولى در حال اعتکاف گناهى بزرگتر است.
81- معتکف باید روزها را روزهدار باشد و از هر کارى که روزه را باطل مىکند، پرهیز کند و هر آنچه روزه را باطل مىکند ، اعتکاف را نیز باطل مىکند.
82- اگر معتکف جماع کند اعتکافش باطل است ولى اگر یکى دیگر از محرمات را مرتکب شود، احکام( آیت الله خویى، آیت الله اراکى: در غیر جماع اگر سهواً باشد اعتکاف باطل نیست .
آیت الله گلپایگانى، آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب اعتکاف باطل است .
آیت الله سیستانى : جماع نیزحکم سایر محرمات را دارد.) مفصلى دارد که در بحث «قضا و کفاره اعتکاف» خواهد آمد.
83- بر معتکف واجب نیست از کارهایى که بر محرم حرام است؛ مثل پوشیدن لباس دوخته(آیت الله مکارم: نسبت به نپوشیدن لباس دوخته و پوشیدن لباسى مانند لباس احرام ، احتیاط مستحب نیست بلکه بهتر است نپوشند، چون خلاف عمل افراد متشرع و ممکن است گمان بدعت نیز داشته باشد. ) وکندن مو از بدن و نگاه در آینه پرهیز کند، هر چند احتیاط مستحب است.
84- بجز مبطلات روزه، سایر محرمات، اختصاص به روز ندارد، بلکه در شب نیز باید ازآنها پرهیز کند.
85- س : عطر و گلاب زدن یا بو کردن عطر و گلاب اعتکاف را باطل مىکند یا خیر؟
آیت الله تبریزى : استعمال عطر و گلاب چنانچه مستلزم بو کردن آن باشد، هر چند بر معتکف حرام است لکن بطلان اعتکاف از جهت آن محل اشکال است و اگر معتکف در روز سوم این کار را کرده باید اعتکافش را تمام کند.
آیت الله سیستانى: بو کردن آنها اعتکاف را باطل مى کند.
آیت الله بهجت:اگر با تلذذ باشد بنابر احتیاط باطل مىشود واحتیاط واجب در صورت وجوب اعتکاف (آن است که ) آن را تمام کند و سپس قضا نماید.
86- س : آیا در صورت نیاز مىتواند خرید و فروش نماید؟ آیا توکیل یا نقل به غیر بیع لازم است ؟(یعنى به شخص دیگرى وکالت دهد تا از طرف او خرید و فروش کند یا به غیر خرید و فروش ، مثلاً با قرض یا بخشش نقل و انتقال کنند. )
آیت الله مکارم:در صورت عدم امکان توکیل یا نقل به غیر بیع اشکالى ندارد.
آیت الله بهجت:در صورت اضطرار براى حاجت خودش مانعى ندارد.
87- س : ارتکاب سهوى محرمات اعتکاف چه حکمى دارد؟
آیت الله فاضل لنگرانى: ارتکاب سهوى سائر محرمات غیر از جماع ضررى به اعتکاف نمىزند.
آیت الله مکارم :خالى از اشکال نیست.
آیت الله بهجت:ارتکاب سهوى ، حرام و مبطل نیست.