دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

در این مصاحبه با محمد صادق کوشکی هم صحبت شده‌ایم و در مورد جهت‌گیری جشنواره سی و یکم و کیفیت فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره از او سوالاتی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید…
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی
درباره جشنواره فیلم فجر | مصاحبه با دکتر کوشکی

مصاحبه کننده: حسین محمودی فرد

به نظر شما جشنواره امسال چطور بود؟ آیا نسبت به جشنواره سال گذشته پیشرفتی داشته‌ایم؟

 جشنواره امسال نسبت به جشنواره سال گذشته یک تفاوت جدی داشت و آن اینکه در جشنواره سی و یکم کمتر شاهد مرز شکنی و خط شکنی اخلاق جامعه و باورهای جامعه بوده‌ایم یعنی یک مقدار از نقص وحشتناکی که جشنواره سال گذشته داشت و در بسیاری از فیلم‌های سال گذشته شاهد درنوردیده شدن مرزهای اخلاقی و اعتقادی جامعه بودیم در این جشنواره کمتر شد و یک مقدار این نقص ترمیم شده بود.
در جشنواره سی و یکم خیلی از اسم‌های بزرگ نیستند بلکه واقعیت‌های سینما و سینما گران جوان وارد جشنواره امسال شدند یعنی جوانانی آمدند که اسم‌شان مهم نیست بلکه آثارشان معرفی کننده آنهاست و اسم و سابقه‌ای را یدک نمی‌کشند تا آثارشان را تحت تاثیر قرار دهند یعنی نان شهرتشان یا اسمشان را نمی‌خورند و هر چه دارند اثرشان است و این نقطه قوت جشنواره امسال بود.


به نظر شما فیلم‌های داستان‌گو موفق بودند یا فیلم‌های مدرن و پست مدرن؟

فیلم‌هایی که فاقد داستان هستند در برقراری ارتباط با مخاطب و بیان محتوای‌شان دچار مشکل جدی هستند یعنی فیلم‌هایی که داستان ندارند یا فاقد داستان قوی هستند در بیان محتوا زبان الکنی دارند و به همین خاطر فیلم‌های مدرن یا پست مدرن یا ماوراء یا هر اسم عجیب دیگر که از آنها نام برده می‌شود صد‌ها برداشت متفاوت می‌توان از آنها داشت که معلوم نیست که اصلا این برداشت‌های متفاوت از اثر در ذهن سازندگان فیلم بوده باشد یا درست باشد. یعنی از این فیلم ها نمی‌شود توقع داشت محتوا داشته باشند و به مخاطب انتقال دهند. محتوا در این فیلم‌ها بسیار سیال و شناور است که نمی‌شود حتی گفت محتوا دارند و طبیعتا اثری می تواند محتوای مشخصی داشته باشد که داستانی برای روایت داشته باشد.


به نظر شما بهترین فیلم جشنواره سی و یکم چه فیلمی بود؟

از بین ده فیلمی که من امسال در جشنواره دیدم دو یا سه فیلم ایراد کمتری داشتند. فیلم" برلین منفی هفت"
فیلم بدی نبود و حداقل مضامین ضد اشغالگری و ضد جنگ در این فیلم دیده می شد. کارگردان در این فیلم سعی کرده بود با زبانی ملایم و زیرکانه این اشغالگری را محکوم کند و با زبان انسانی با مخاطب صحبت کند.
فیلم "خاک و مرجان"  هم از لحاظ سینمایی و هم از نظر داستان‌گویی خوب بود. فیلم خوبی بود و در همین حالی که داستان گو بود مستند هم بود یعنی شاید دقیق‌ترین تصویری که بیننده ایرانی این فیلم از کشور همسایه خودش یعنی افغانستان تا امروز دیده است از دریچه دوربین این فیلم بوده  است. یعنی به خاطر هشیاری کارگردان، فیلم هم داستانی بود و هم مستندی که روایت‌گر زشتی‌های جنگ اشغالگرانه آمریکا در افغانستان. فیلم در مجموع خوبی بود ولی به عنوان بهترین نمی‌توانم انتخاب کنم.


به نظر شما کدام فیلم بدترین فیلم جشنواره بود؟

با قاطعیت می‌توانم فیلم رسوایی را بدترین فیلم جشنواره امسال بنامم که واقعا اسمش هم در خور محتوایش بود. فیلمی که نه سینما بود و نه محتوا داشت و تنها فیلمی که در جشنواره امسال خطوط قرمز اخلاقی و اعتقادی جامعه ایرانی را شکسته بود و متاسفانه به عنوان یک فیلم دینی در همه جا تبلیغ شد و این زشتی کار را بیشتر می‌کند. امسال مسئولین جشنواره تلاش زیادی کردند تا جشنواره‌ای پاک را برگزار کنند و این تلاش هم تا حد زیادی موفق بود اما اکران این فیلم زحمات‌شان را زیر سوال برد. امیدوارم در ارائه مجوز اکران عمومی این فیلم توسط شورای بازبینی اصلاح شود زیرا در بخش‌هایی از این فیلم  به شدت اخلاق در جامعه ما زیر سوال برده شده است و به جامعه ایرانی و اسلامی ما توهین شده است که این بخش‌ها باید از فیلم حذف شود تا فیلم با خسارت کمتری به نمایش عمومی گذاشته شود.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده حسین محمودی فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

فیلم ایستاده در غبار به یک آرزوی دیرینه در نهاد انقلاب اشاره می کند: پیوند و یگانگی ملت های مسلمان. یعنی همان راهی که بسیاری از مصلحان اجتماعی مسلمان در طی قرن نوزدهم و بیستم آن را تنها راه رهایی از یوغ سلطه اجانب و دسایس بریتانیا می دانستند. اعزام احمد متوسلیان در سال ۶۱ به لبنان بر بستر چنین ارزویی شکل گرفته بود.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
Powered by TayaCMS