دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش سوم وپایانی

اشاره: «قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی » عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و آخر این مقاله را می‌خوانیم.
قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش سوم وپایانی
قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش سوم وپایانی
نویسنده: محمدصالح نقره‌کار

اشاره: «قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی » عنوان مقاله‌ای است که بخش دوم آن در شماره قبلی صفحه حقوقی اطلاعات چاپ شد. بخش سوم و آخر این مقاله را می‌خوانیم.

‌موضوع 9- نظارت بر قوه قضائیه

گرچه در مقام عمل به نظر می‌رسد نظارت جدی بر دستگاه قضایی نیست و عمدتاً با ملاحظه ضرورت استقلال این قوه، موضوع نظارت بر آن کمرنگ است، اما قانون اساسی نظارت از مجاری ذیل الذکر را یادآور شده است:

مقام معظم رهبری ( براساس اصل 57- 107 [ مسئولیت‌های ناشی از ولایت امر ] و قسمت ب بند 6 اصل 110 و اصل 157

مجلس شورای اسلامی ( اطلاق اصل 76 [ حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور] و نیز اصل 90

[ شکایت از 3 قوه]

رئیس‌جمهوری به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی ضمن لحاظ استقلال قوا از ابزار و صلاحیت‌هایی برای نظارت و تذکر و... ، خود قوه قضائیه نیز می‌تواند، نوعی نظارت خود داشته باشد - نظارت سازمان بازرســی کل - دیوان عدالــت، دیوان عالی و دادستانی کل از این قبیل است.

لازم به ذکر است که سلامت دستگاه قضایی مثل هر نهادی که قدرتی متمرکز درون خود دارد، در نظارت پذیری و پاسخگویی است و نباید با توجیه ضرورت استقلال قوه قضائیه، از زیر بار نظارت بر این قوه شانه خالی کرد.‌

‌ موضوع 10 - بودجه مستقل قوه قضائیه باید تدبیری اندیشیده شود که مسأله بودجه قوه قضائیه اهرم فشاری برای تحت شعاع قرار دادن استقلال این قوه و وجه المصالحه زد و بندهای مالی و اعتباری نشود.

موضوع 11- نظارت مؤثر شورای نگهبان بر آرای هیأت عمومی دیوان عالی کشور- دیوان عالی کشور پارلمان دستگاه قضایی است و به نوعی مبادرت به وضع 13 قانون می‌کند، لذا شورای نگهبان می‌تواند مثل مصوبات مجلس بر آن نظارت مؤثر ایفا کند و نسبت به آراء اصراری حقوقی و کیفری و وحدت رویه این مرجع قضایی که آراء آن در حکم قانون است، اعمال نظر کند.‌

‌ موضوع 12- سلسله مراتب سازمانی بین ضابطان و مقامات قضایی- با منتفی شدن موضوع احیای پلیس قضایی و نیز فقدان وجود سلسله مراتب سازمانی بین ضابطان ( نیروی انتظامی) و مقام قضایی، خلاء جدی در ارتباط فیمابین این دو مرجع قانونی که اعمال و تصمیمات آنها در طول یکدیگر بوده و قاعدتاً آمر و مأموری را به ذهن متبادر می‌کند، بوجود آمده است.‌

در این راستا دخالت مؤثر مقام قضایی و بروز و ظهور تصمیمات دستگاه قضایی بر ضابطان ضرورت دارد. به عنوان پیشنهاد مشخص انتصاب فرماندهان انتظامی با اخذ نظر از مقام قضایی (دادستان کل ) یا ( رئیس دیوان عالی) یا... گزینه قابل توجهات و متعاقباً نظارت مستمر و توأم با ضمانت اجرای عزل و موأخذه قضایی ضرورت دارد.

پلیس خدمات قضایی تحت امر مقام قضایی و زیر مجموعه ناجا هم از جمله مواردی بود که پس از منتفی شدن موضوع پلیس قضایی مطرح شده است.

موضـوع 13- نظـارت

عام الشمول دیوان عدالت اداری حتی بر تصمیمات رئیس قوه قضائیه- با فرض استقلال و بی طرفی مقامات قضایی به نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری صلاحیت کارکرد نسبت به رسیدگی شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به دستگاه قضایی و حتی تصمیمات و بخشنامه‌های شخص رئیس قوه قضائیه اعمال وظیفه کند. اگر چه شخص رئیس دیوان عدالت منصوب رئیس قوه قضائیه است اما صلاحیت قانونی و رأس تشکیلات دیوان عدالت، منعی برای نظارت بر بخشنامه‌ها و تصمیمات مافوق را ندارد.‌

موضــوع14- اولویت سیاستهای کل نظام در بخش قضایی بر برنامه‌های 5 ساله توسعه قوه قضائیه - سیاستهای کل نظام سندی فرا دستی و مورد تأئید رهبری و با اتکا به مشورت عقل جمعی فرا دستگاهی در مجمع تشخیص مصلحت و به نوعی « راهبرد » است حال آن که سیاستهای 5 ساله قضایی برنامه درون ایستگاهی و « راهکار» قوه برای اداره تشکیلات تابعه خود است. لذا سیاست‌های کلی نظام در عرصه قضا مقدم بر سیاست‌های 5 ساله توسعه قضایی و در مقام تعارض ارجح است.

موضوع 15 - سپردن شأن قضایی سازمات تعزیرات حکومتی به سیستم غیر قضایی - این تدبیر خلاف اصل است و با روح قانون اساسی منافات و با اصول 61 و 159 مغایرت دارد، لذا شأن قضایی را باید به دستگاه قضایی سپرد، چرا که اعمال قوه قضائیه از طریق دادگاه‌های دادگستری و مرجع رسمی تظلمات و شکایات، دادگستری است.

موضوع 16- شورای حل اختلاف، ارجاع امر به داوری یا مداخله در امر قضا- جوهر مفاد و اصول قانون اساسی و روح حاکم بر قانون دلالت بر اختصاص امور قضایی به قوه قضائیه دارد و هیچ نهاد و مرجع موازی نمی‌تواند این اصول مسلم و موجه را خدشه دار کند، لذا اگر شورای حل اختلاف را شأنی قضایی بدانیم، خلاف قانون اساسی و اگر نهاد داوری بدانیم، مغایرتی ندارد.

ایرادات پیرامون قوه قضائیه در قانون اساسی

موضوع 1- موضوع اصل 1:951- تصریح وجود نظام دادسرایی در معیت محاکم در امور کیفری در یکی از اصول قانون اساسی ( همچون اصل 159) موجبات تثبیت این نهاد ضروری موجه دادرسی منصفانه و عدالت کیفری و رکن بی‌بدیل نظام دادگستری کشور خواهد شد.

موضوع 2- اصل 157 و 162- بحث انتصاب رئیس قوه، رئیس دیوان عالی و دادستان کل و شرایط علمی - حقوقی و پایه قضایی آنها و ابتنای به رأی و نظر فحول قضات کشور ( اعضای هیأت عمومی دیوان عالی کشور) یکی از موضوعات قابل نقد و نظر و بحث و بررسی است.

به طور مشخص داشتن تحصیلات حقوقی و اشراف عملی به مسائل قضایی کشور و نیز داشتن پایه قضایی ( مثلاً 8 سال به بالا) علاوه بر شروط و مختصات مصرح در اصول 157 و 162 ضروری است.

پشتوانه تأئید قضات مبرز کشور و زن مسئولان و سکانداران قضایی و نیز مقبولیت ایشان در بین حقوقدانان را افزایش می‌دهد و موجبات استحکام هرچه فزونتر دستگاه قضا می‌شود.

شاید عبارت « آگاه به امور قضایی » مراد قانونگذار ملاحظه دانش حقوقی و اشراف عمل به موضوعات قضایی بوده است.

موضوع 3- اصل167 - بر این اساس، استناد احکام به منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر موجبات اصدار آرای متناقض را فراهم می‌آورد. مراد قانونگذار این است که باب صدور احکام متناقض و متضاد و مآلا تضییع حقوق افراد و خدشه بر عدالت حقوقی مسدود شود.

لذا ذکر این عبارت و اگر بنا به استناد به منابع معتبر اسلامی و فتاوی معتبر حکم قضیه را صادر می‌کند، خالی از ایراد نیست و به نظر ارجاع به نظر هیأت عمومی دیوان عالی یا استعلام از مرجع بالاتر مناسب‌تر است.

موضوع4- اصل 172 - حذف واژگان ژاندارمری و شهربانی و ذکر عبارت نیروی انتظامی

موضوع 5- اصل 159- تشکیل دادگاه ویژه روحانیت و نقض اصل 159 با توجه به ماده 528 ق.آ.د.م 1379 و قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 1373، با وجود چنین دادگاه صنفی مغایر قانون اساسی است.

موضوع 6- اصل157 - رئیس قوه قضائیه از حیطه اقتدار فردی و سپردن سکانداری دستگاه قضا به شورایی با ترکیب مشابه شورای عالی قضایی سابق با فرض تمکین به استلزامات کار شورایی ، فرهنگ اقدام مشارکتی و شورایی گزینه قابل تأملی است که پیامدهای منفی ریاست فردی دستگاه قضا را تقلیل می‌دهد.

خلاء‌ها پیرامون قوه قضائیه در قانون اساسی

موضوع 1: تهیه طرح یا لایحه جرم سیاسی با لحاظ اهمیت آن و پیامدهای منفی که فقدان قانون در این رابطه داشته است و تصویب قانون جامع و ترقی در این خصوص ضروری است.

موضوع 2: تابعیت ایرانی جزو شرایط احراز سمت رئیس قوه قضائیه قید شود و ضمن قید دانش حقوقی معیار مشخصی برای آن تعیین نشود.

موضوع 3: ساز و کار حمایت از اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور از طرق دستگاه قضا روشن نشود و تشکیلات خاصی برای آن در نظر گرفته شود؛ عیار حقوق بشری بودن نظامات حاکمیتی بر صیانت از حقوق شهروندی اتباع خود در داخل و خارج است و کشور ما با وجود بیش از 5 میلیون مهاجر در خارج از کشور نیازمند سامانه‌ای قوی برای صیانت از حقوق اتباع خود است.

مقاله

نویسنده محمدصالح نقره‌کار

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش اول

قوه قضائیه مطلوب و قانون اساسی/ بخش اول

مقدمه: فصل 11 قانون اساسی از اصل 156 تا 174 (19 اصل) اختصاص به قوه قضائیه دارد.

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS