دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نظریات گرین در باب مجازات، مالکیت و انترناسیونالیسم

توماس هیل گرین حقوقدان، سیاستمدار و فیلسوف قرن نوزدهم انگلستان می‌باشد.
نظریات گرین در باب مجازات، مالکیت و انترناسیونالیسم
نظریات گرین در باب مجازات، مالکیت و انترناسیونالیسم

نویسنده: یحیی روشندل

توماس هیل گرین حقوقدان، سیاستمدار و فیلسوف قرن نوزدهم انگلستان می‌باشد. او در باب مسائل حقوقی، سیاسی و مباحث مربوط به دولت، عقاید و اندیشه‌های مهمی را بیان کرده است. گرین به تحلیل مجازات و نتایج مثبت و منفی آن در جامعه پرداخته و نظرات خود را در باب مالکیت و جنگ بیان می‌دارد، او به شدت با جنگ مخالفت می‌کند. خلاصه دیدگاه او در زمینه این مسائل آورده می‌شود.

دولت و مجازات

بی تردید دولت حق دارد فردی را که به حقوق دیگران تجاوز کرده است مجازات کند. گرین معتقد بود هدف از مجازات باید اخلاقی باشد، زیرا اخلاق ماهیت واقعی جرم را آشکار می‌کند و از نظام حقوقی که شعور اخلاقی جامعه به وجود آورده است حمایت می‌کند. بنابراین مجازات اثرهای منفی و مثبت دارد. از لحاظ اثر منفی زوری باز دارنده در برابر زوری است که با آزادی مخالفت می‌کند، و از نظر مثبت هدف مجازات اصلاح مجرم است.

در پیوند با عرصه فعالیت دولت هدف از مجازات حفظ وضع و برداشتن مانع‌ها از سر راه زندگی اخلاقی مردم است. مانند همه اقدامات دولت، مجازات هم تا آنجا که هدف نهایی آن تامین آزادی عمل برای اراده اخلاقی اعضای جامعه وگستردن اراده خوب در ذهن مجرمان باشد، هم اخلاقی است و هم صفت اخلاقی دارد.

مالکیت خصوصی

گرین هم مانند لاک از مدافعان بزرگ نهاد مالکیت خصوصی بود و وجود آن را برای هر نوع حقوق دیگر ضروری دانست. همین طور مانند ارسطو، مالکیت را ابزاری لازم و مفید برای به وجودآوردن بهترین زندگی جامعه دید. او گفت بدون مالکیت هیچ کس نمی‌تواند به اراده آزاد خود امکان تاثیر گذاری بدهد و در بهتر کردن زندگی اجتماعی مشارکت نماید. ویژگی‌های برجسته اندیشه گرین در باره مالکیت را می‌توان چنین بر شمرد:

1. مالکیت شرط ضروری است برای عملی کردن آزاد استعدادها و توانایی‌ها در راه سود همگانی: مالکیت وسیله تحقق اراده‌ای است که از هر جهت به خیر اجتماع نظر دارد.

2. گرین تاکید کرد که مالکیت نباید برابر باشد. او گفت که خیر اجتماع ایجاب می‌کند افراد متفاوت نقش‌های متفاوتی در جامعه داشته باشند و موقعیت‌های متفاوت مستلزم ابزار‌های متفاوت است و از این راه تفاوت مالکیت‌های بالقوه به خیر جامعه است، و به همین دلیل وجدان و شعور اجتماعی به درستی می‌تواند آن را بپذیرد.

3. گرین ضمن توجه به مناسبات متداول عصر خود، بر اندیشه نظارت دولت بر مالکیت خصوصی اراضی تاکید کرد، اما سرمایه خصوصی را از حوزه مقررات دولتی کنار گذاشت.

4. وی اعتقاد داشت که نظارت دولت بر مالکیت خصوصی اراضی لازم می‌باشد، اما سرمایه خصوصی می‌باید از محدوده قوانین دولتی به دور باشد.

جنگ و انترناسیونالیسم

گرین از انترناسیونالیسم طرفداری می‌کرد. او عقاید و رویکردهای مربوط به جنگ را مورد نقد قرار داده و تاکید داشت که صلح و آرامش لازمه جوامع جهان است و سازمان جهانی باید امنیت بین المللی را حفظ کند. یگانه استدلال او در این زمینه این بود که اقدامات مربوط به جنگ جزئی از حقوق دولت تلقی نمی‌شود و دولتها نباید حق توسل به جنگ را داشته باشند، زیرا جنگ اثرات و نتایج نامطلوب زیادی در زندگی انسان دارد. جنگ حیات بشری را نابود می‌سازد و حق زندگی را سلب می‌کند. جنگ اشتباه و گناه اخلاقی است.

گرین، به شدت با جنگ مخالفت می‌کند و بیان می‌دارد که با اقدامات و اصول مختلف باید از وقوع آن جلوگیری کرد. اما اگر هیچ راه حلی وجود نداشته باشد و توسل به جنگ به یک ضرورت تبدیل شود، می‌توان برای دفاع از سرزمین جنگید. گرین این نوع جنگیدن را ظلم ضرور می‌نامد. در هر صورت گرین جنگ را نابودگر حیات بشر می‌داند که فضیلت‌های ملی و انسانی را تباه می‌کند. عقاید انترناسیونالیستی گرین، جنگ را قبول نمی‌کند و بر لزوم تامین صلح جهانی و برقراری روابط مسالمت آمیز بین المللی تاکید می‌کند. او پیشنهاد می‌نماید که برای حل اختلافات بین المللی و جلوگیری از وقوع جنگ یک دادگاه بین المللی تشکیل شود.

مقاله

نویسنده یحیی روشندل

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مرز رفاقت و خصومت

مرز رفاقت و خصومت

وجود دوست برای انسان یک ضرورت است و آدمی می‌باید در زندگی برای خود دوستانی برگزیند و از آن‌ها در امور دینی و دنیایی‌اش استفاده کند و باید با آن‌ها صمیمی باشد.
No image

مقابله با فساد اداری

یکی از بیماری‌ها و معضلات جوامع کنونی، موضوع فساد است.
سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

سلوک فردی و اجتماعی حاکمان

در شماره‌های پیشین درمورد ماهیت حکومت و اهداف آن که عبارت بودند از تامین عدالت، امنیت، رفاه و تربیت در جامعه، صحبت به میان آمد در این شماره به تبیین رفتار مطلوب حاکمان در زمینه شخصی و اجتماعی باتوجه به خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخته شده است.
زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

زیارت عاشورا؛ قرب آمیز و قیام انگیز / قسمت پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم: هذا ما اوصی به الحسین بن علی بن ابیطالب الی اخیه محمد المعروف با بن الحنفیه.....
هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هدف نهایی هنر؛ رسیدن به رستگاری

هنر دینی یک سفر تمثیلی از عالم محسوس به عالم روحانی است

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
No image

دیدگاه قرآن درباره ستم پذیری و ستم ستیزی

رخداد بزرگ و بی‌مانند کربلا که اوج سعادت ها و شقاوت هاست، دربردارنده آموزه‌های بسیاری است.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
حکمت دعا از زبان مولانا

حکمت دعا از زبان مولانا

مولانا حقیقت حکمت را به زبان ساده و شعر بیان کرده است. از این رو باید سخنان بزرگانی چون مولانا را بخوانیم تا به راز قرآن پی ببریم.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
Powered by TayaCMS