دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

احتیاج به وعظ نیست

گفتم که الف، گفت دگر، گفتم هیچ؛ در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
احتیاج به وعظ نیست
احتیاج به وعظ نیست

عنوان: احتیاج به وعظ نیست

نویسنده: آیة ا... محمدتقی بهجت (دام‌ظله)

مخاطب: یکی از ارادتمندان ایشان

متن نامه

گفتم که الف، گفت دگر، گفتم هیچ؛ در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

بارها گفته‌ام و بار دیگر می‌گویم: کسی که بداند هر که خدا را یاد کند خدا همنشین او است احتیاج به هیچ وعظی ندارد. می‌داند چه باید بکند و چه باید نکند، می‌داند که آن چه را می‌داند باید انجام دهد و آنچه که نمی‌تواند باید احتیاط کند.

والسلام علیکم رحمة الله و برکاته

منبع: شیروانی، علی؛ برنامه سلوک در نامه‌های سالکان، قم، دارالفکر، چاپ دوم، 1385،ص 419.

پیام‌ها و نکته‌ها:

1- انسان بسیاری از احکام الهی را بصورت فطری می‌داند، مثلاً می‌داند که راستگوئی خوب است و دروغ زشت، امانتداری پسندیده است و خیانت ناپسند، اگر انسان به این احکام عمل کند، بسیاری از مشکلات اخلاقی خود و جامعه رفع می‌شود و کمتر احتیاج به وعظ و نصیحت دیگران پیدا می‌کند.

2- نباید به بهانه فقدان مربی خود را بی‌تقصیر و غیرمسئول دانست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.
Powered by TayaCMS