دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

یهود در عصر پیامبر

یهودیان عصر پیامبر با اینکه به ظهور پیامبر از پیش آگاهی داشتند، اما چنین می‌پنداشتند که پیامبری ظهور خواهد نمود که از نسل اسحاق است نه اسماعیل.
No image
یهود در عصر پیامبر

نویسنده: ساناز علیمحمدی

یهودیان عصر پیامبر با اینکه به ظهور پیامبر از پیش آگاهی داشتند، اما چنین می‌پنداشتند که پیامبری ظهور خواهد نمود که از نسل اسحاق است نه اسماعیل. بدین ترتیب آنان با مشاهده اینکه رسول خدا از نسل پیامبران بنی اسرائیل نیست اساس نبوت پیامبر را منکر شده و نه تنها به دعوت ایشان لبیک نگفتند بلکه از همان آغاز دعوت پیامبر شمشیر از رو بسته هر چه توانستند برای ضربه زدن به اسلام کوشیدند.

آنچه در این میان خشم و کینه یهود را نسبت به اسلام و پیامبر فزونی می‌بخشید دعوت آن حضرت از یهودیان برای پذیرش دین اسلام بود که چنین امری بر آنها سخت گران می آمد واین امر را به منزلة زیر سئوال بردن سیادت و برتری یهود قلمداد می کردند وبر آنها که خود را اهل کتلب می نامیدند بسیار ناگوار بود که مردی از میان مردمی غیر از نسل آنان برخاسته و ایشان را دعوت به اسلام نماید.

با اینکه رسول خدا با مهر و عطوفت مثال زدنی آنان را به دین اسلام دعوت نمود و حتی پیمانی با آنها منعقد ساخت اما دیری نگذشت که یهودیان مدینه شیطنت را آغاز نموده به انحای مختلف در برابر پیامبر و مسلمانان قرار گرفتند. آنان ابتدا با طرح شبهات بی اساس و سئوالات نابجا تلاش نمودند تا پیامبررا در زحمت اندازند. اما توطئه هایشان ثمر چندانی نبخشید.

ایجاد شکاف و تفرقه میان مسلمانان از سوی یهودیان در تاریخ اسلام داستان دراز دامنی است که نمونه‌های فراوانی از آنها ثبت شده است در اینجا به اختصار یکی از آنها را بازگو می نماییم تا گوشه‌ای از توطئه های یهودیان عصر پیامبر را بیان کنیم. یکی از یهودیان سال خورده به نام شاس بن قیس که از مسلمانان کینه به دل داشت، بر انجمنی متشکل از یاران پیامبر که از دو قبیله اوس و خزرج بودند گذر کرد، زمانی که صمیمیت و الفتی را که در سایه اسلام در میان آنان پدید آمده بود را مشاهده نمود، جوانی یهودی را به میان آنان فرستاده و او را مامور نمود با یادآوری جنگ‌ها و کینه‌های سابق میان اوس و خزرج سعی در ایجاد نزاع بین آنان نماید، یهودی مذکور با یادآوری یکی از جنگ‌های واقعه بین اوس و خزرج به نام «بعاث» این توطئه را عملی کرد و دیری نکشید که اوس و خزرج در مقابل یکدیگر قرار گرفتند که البته با درایت پیامبر توطئه خنثی گردید. گذشته از این توطئه‌ها در درون مدینه یهودیان خیانت‌های متعددی را علیه پیامبر و مسلمانان انجام دادند که نمونه‌های بارز آنها خیانت این گروه در جریان جنگ‌های میان مشرکین مکه و مسلمانان بود که همواره علی رغم وجود پیمان بین ایشان و مسلمانان در جبهه مشرکین قرار می گرفتند و علیه مسلمانان وارد کارزار می شدند.

فتنه‌ها و خیانت‌های یهودیان مدینه به قدری بالاگرفت که پیامبر عطوفت همیشگی را کنار نهاد و در غزوات متعددی چون بنی قینقاع، بنی نضیر، بنی قریظه و خیبر به نبرد با آنان شتافته و شکست های سنگینی بر آنها وارد آورد. یهودیان که با فتنه‌های خود بدانچه می‌خواستند دست نیافتند، و از سوی دیگر قادر به تحریف قرآن کریم نیز نشدند. توطئه‌ای دیگر ساخته و اقدام به جعل احادیث نمودند. آنان اشخاصی چون کعب الاحبار، وهب بن منبه و عبد الله بن سلام را مامور نمودند تا با تظاهر به مسلمانی در میان مسلمانان رخنه نموده و توطئه های خود را به اجرا گذارند.

مقاله

نویسنده ساناز علیمحمدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

قبض وبسط نظریات دیانت مسیحی در گذر تاریخ ‌

قبض وبسط نظریات دیانت مسیحی در گذر تاریخ ‌

اشاره: این مقاله مجال اندکی برای بررسی تاریخی و گاهی تحلیلی دیانت مسیحی و نحوه انسجام یافتن اصلی ترین عقاید آنها نسبت به مسئله تثلیث و کتاب مقدس است و به هیچ وجه قصد تخریب و یا احیانا جسارت نسبت به پیروان این دیانت عظیم را ندارد.
No image

باور شیعی؛ موعود جهانی

اندیشه نجات و منجی موعود از فراگیرترین اندیشه‌های بشری است.
No image

مفهوم معنویت در اسلام و مسیحیت و تفاوت های آن

معنویت از مفاهیمی به شمار می‌آید که بشر به خصوص در دوران فرامدرن توجه بیشتری را به آن مبذول داشته است لکن همواره بحث درباره منبع معنویت و به عبارت دیگر معنویت حقیقی و مجازی در محافل مختلف مطرح بوده است.
از عیسی مسیح چه می دانیم؟

از عیسی مسیح چه می دانیم؟

ایام ولادت حضرت عیسی (علیه‌السلام) و روزهای آغاز سال جدید میلادی است، پیامبری که از رسولان "اولوالعزم" و یکی از پیامبران بزرگ
شناخت ویژگی های اسرائیلی

شناخت ویژگی های اسرائیلی

قرآن به یهود با دو عنوان متفاوت توجه داشته و رفتار و صفات آنها را در حوزه‌های بینش و نگرش و کنش توصیف و تحلیل می‌کند. گاه از آنان به عنوان یهود یاد می‌کند و گاه دیگر از آنان با عنوان بنی اسرائیل سخن می‌گوید.

پر بازدیدترین ها

No image

مفهوم معنویت در اسلام و مسیحیت و تفاوت های آن

معنویت از مفاهیمی به شمار می‌آید که بشر به خصوص در دوران فرامدرن توجه بیشتری را به آن مبذول داشته است لکن همواره بحث درباره منبع معنویت و به عبارت دیگر معنویت حقیقی و مجازی در محافل مختلف مطرح بوده است.
دیدگاه امام خمینی (ره) درباره پیروان ادیان

دیدگاه امام خمینی (ره) درباره پیروان ادیان

دیدگاه انبیای الهی (ع) و کتاب های آسمانی مبنی بر حقانیت دین خود و بطلان سایر ادیان .
امام زمان (ع) و سرانجام یهود

امام زمان (ع) و سرانجام یهود

یکی از دشمنان خطرناک حضرت مهدی(ع) و یارانش، یهود است؛ خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: «همانا شدیدترین مردم، در دشمنی با آنان که ایمان آورده‌اند، یهودیان و مشرکان هستند
خداشناسی یهود در قرآن ʁ)

خداشناسی یهود در قرآن (1)

قرآن مجید خداشناسى یهود را در کنار دیگر تعالیم، متون مقدس و شخصیت‌هاى این دین، مطرح کرده و دربارة آن داورى کرده است.
مفهوم امامت و خلافت

مفهوم امامت و خلافت

با توجه به مباحث گذشته بویژه بحث حدیث روشن شد که بین واژه امامت و خلافت در اصطلاح و استعمال تفاوتى وجود ندارد
Powered by TayaCMS