دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استعمار سیاسی در بسته های فرهنگی

No image
استعمار سیاسی در بسته های فرهنگی

كلمات كليدي : استعمار سياسي در بسته هاي فرهنگي

نویسنده :

«جنگ نرم» مجموعه اقدامات هدفمندی است که دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری جامعه هدف می‌شود. راه اندازی رادیو آزادی در دو دهه پایانی جنگ سرد در مرزهای اروپای شرقی با هدف تغییر باورهای نخگبان و مردم این کشورها، توسط ایالات متحده امریکا نمونه‌ای از جنگ نرم بود که در القای ناکارآمدی اندیشه و نظام کمونیسم نقش موثری داشت.

«ژوزف نای» – تئوری پرداز برجسته جنگ نرم- می‌گوید: کشوری که واجد سه ظرفیت «جذابیت فرهنگی»، «کارآمدی» و «سیاست خارجی مقبول» باشد، می‌تواند بر فرهنگ، سیاست و الگوهای اجتماعی دیگران تاثیرگذار بوده و اراده خود را بطور غیرمستقیم بر آنان تحمیل نماید.

جنگ نرم، عزم و اراده یک ملت را تضعیف نموده و می‌تواند مقدمه‌ای برای فروپاشی سیاسی – امنیتی نظام سیاسی آنها باشد. اصولاً هدف و کارویژه جنگ نرم - در یک جمله- فروپاشی باورها، ارزش ها و الگوهای رفتاری است.

جنگ نرم بطئی، آرام و خزنده عمل نموده و به طور تدریجی سراسر جامعه را فرا می‌گیرد. بسترهای فرهنگی بهترین عرصه برای نفوذ جنگ نرم است. هویت فرهنگی جامعه هدف اغلب با برنامه‌ریزی‌ها ظریف و زیرکانه مورد هدف قرار می‌گیرد؛ بسته‌های فرهنگی برای استعمار سیاسی. به این اعتبار، تشخیص علائم بروز جنگ نرم در یک جامعه نیازمند طبیبانی حاذق و ورزیده است که بتوانند نشانه‌های بروز و ظهور این جنگ و پدیده‌ها و بحران‌های احتمالی ناشی از آن را تشخیص دهند.

اصل اساسی در برخورد با جنگ نرم، آن است که این مقوله در سطح سخنرانی‌ها و یادداشت‌ها باقی نماند و این مقابله به میدان عمل اجتماعی(فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...) راه یابد.

«جنگ نرم» در عالم مدرن جایگاه و اهمیتی یافته که باید برخورد و آگاهی نسبت به آن در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های کلان کشور وارد شود؛ اینکه بدانیم و این آگاهی وجود داشته باشد که اقتصاد سیاسی کشور تحت تاثیر بروز احتمالی جنگ نرم چه سمت و سویی خواهد یافت؟ استراتژی احزاب سیاسی تحت تاثیر جنگ نرم چه تغییری خواهد کرد؟ یا اینکه استراتژی‌های جنگ نرم که در عرصه‌های فرهنگی- اجتماعی بروز و نمود بیشتری دارد به عنوان یک واحد(دست کم اختیاری) در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور تدریس شود. خلاصه اینکه بیاییم فراتر از همایش و نگارش، «جنگ نرم» را بصیرانه در زیست اجتماعی خود لمس نموده و فراتر از شعار، به دنبال تدابیری اساسی برای مواجهه با آن باشیم. تا بتوانیم نسل جوان و فرهنگ و اجتماع خود را از مسمومیت های جنگ نرم مصون نگاه داریم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS