دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامدهای منفی جهانی شدن

No image
پیامدهای منفی جهانی شدن

پيامدهاي منفي جهاني شدن

اكبر احمد

هم اکنون تمامی جوامع فرهنگ خود را از هجمه جهانی شدن، در معرض تهدید می‌بینند. دامنه مشکلاتی که توسط جهانی شدن، ایجاد شده به طور گسترده‌ای مورد بررسی واقع شده است، ولی پیشنهادات خیلی اندکی برای نحوه حل و فصل این مشکلات ارائه گردیده است.

بسیاری از افرادی که با این تحولات روزافزون مواجه شده‌اند، درباره آینده‌ای که اندیشمندان مختلف، «فرهنگ وحشت»، یا «جامعه در معرض خطر» می‌نامند، نگران و بی‌اعتماد هستند. از نظر آنتونی گیدنز، یکی از جامعه شناسان برجسته معاصر، جهانی شدن، « جهانی از برندگان و بازندگان را ایجاد می‌کند؛ عده ای با سرعت به سوی رفاه پیش می‌روند و اکثریت نیز محکوم به زندگی فلاکت بار و نومیدانه‌ای هستند». از این رو وی جهانی شدن را اندکی بیش از یک غارت جهانی در نظر می‌گیرد.

گیدنز با وام گیری عبارتی از ادموند لیچ مردم شناس، استدلال می‌کند که جهانی شدن، در حال ایجاد نمودن یک «جهان فراری» است. گیدنز می‌گوید تحولات چند دهه اخیر نشان می‌دهد که هم اکنون، دوران همان جهان فراری است: « حداقل در حال حاضر، نظم جهانی برخاسته از اراده جمعی انسانی وجود ندارد». در عوض، نظم حاضر به شیوه‌ای آشفته و هرج و مرج گونه ظاهر می‌شود. این نظم، ثابت یا تضمین شده نیست، بلکه آکنده از اضطراب و نیز هراسان از تفرقه‌های عمیق است. بسیاری از ما احساس می‌کنیم که گرفتار نیروهایی هستیم که هیچ گونه احاطه‌ای بر آنها نداریم. باید اذعان داشت که جهانی شدن، فاقد یک جوهره اخلاقی است. دقیقا به همین دلیل است که طمع، غضب و جهل در عصر حاضر می‌توانند بدون هیچ گونه مانع و رادعی، رشد نمایند. گرچه این 3 خصیصه منفی همواره بخشی از زندگی انسانی بوده‌اند، ولی عقاید سنتی ایمان و آداب رفتار که در عدالت، رحم و علم متجلی می‌شوند، آنها را مهار می‌نموده‌اند.

مفاهیم مذکور، پادزهر این زهرها بوده و آنها را می‌توان در تمامی ادیان بزرگ یافت.‌ جهانی شدن در طول نیم قرن گذشته، پیامدهای مادی و نیز اخلاقی متعددی را ایجاد کرده است. شاید مهمتر از همه صنعتی شدن و مصرف گرایی بی حد و حصر، گرمایش جهانی را موجب شده‌اند. کثرت توفان و گرد بادها و گرمای بی‌سابقه، باران‌های تند و خشکسالی‌های شدید و نیز ذوب شدن سریع یخچال‌های طبیعی، نشانه‌هایی از این مشکل فزاینده می‌باشند. علاوه بر این، تمامی کشورهای جهان، مسیر کشورهای غربی را در پی‌گرفته‌اند و غول‌های صنعتی آسیایی همانند چین، بیشتر علاقه‌مند هستند تا به جای محافظت از محیط زیست، به بخشی از اقتصاد جهانی شده، تبدیل گردند. نابرابری به شدت فزاینده در شرایط مادی زندگی، یکی دیگر از عواقب قابل مشاهده جهانی شدن در عرصه اقتصادی است. هر ساله فقر به واسطه فقدان مراقبت‌های بهداشتی و غذا، هزاران نفر از مردم را به کام مرگ می‌کشاند. درآمد روزانه حدود یک میلیارد نفر، کمتر از یک دلار می‌باشد و گویی که این ارقام را به سخره گرفته باشیم، چرا که 358 نفر، ثروت مالی بیشتری از نصف جمعیت جهان را در اختیار دارند. جهانی شدن همچنین، دسترسی فزاینده به ابزارهای خشونت از بمب‌های دست ساز گرفته تا سلاح‌های بیولوژیک را موجب شده است. هر فردی، هر کجا و در هر لحظه‌ای ممکن است گرفتار نفرت قومی یا مذهبی شود. باید اذعان نمود که جوامع قبلانیز با چنین نفرت هایی روبه رو بودند و نیازی به یادآوری مشکلاتی که قبلاذکر شده نیست - استثمار منابع طبیعی، علاقه افراطی به انباشتن ثروت مادی و فشار جمعیتی زیاد-که اغلب مواقع به خاطر این مسائل به جنگ روی می‌آورده‌اند. ولی امروزه گستره جهانی شدن بدون هیچ گونه مانع یا عامل توازن بخشی، بشریت را در نقطه ای خطرناک از تاریخ حیاتش جای داده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

‌جایگاه دادستان در کشورهای جهان و عرف بین الملل

دادستان، کارافزار تضمین حقوق بشر- دادستان در عمده نظام‌های قضایی دنیا نقش برجسته و بااهمیتی دارد؛ گاهی به عنوان مدافع حقوق دولت (وکیل‌الدوله) و گاهی به عنوان مدافع حقوق ملت (وکیل‌المله) و گاهی در جهت احقاق حقوق ملت و دولت، توأمان ایفای نقش می‌کند.
مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

مبانی وجوب مشارکتهای اجتماعی از دیدگاه قرآن

هر مسلمان با پذیرش اسلام، در عضویت حزب الله و از اعضای جندالله است.
سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

سخنگویان یا مهندسان افکار عمومی

پژوهش‌ها چگونه افکار عمومی را مهندسی و جهت دهی می‌کنند؟
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش دوّم و پایانی‌

در بخش اوّل از مقاله مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) دو موضوع
مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

مبانی نظری اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)/ بخش اوّل

اشاره: اصولاً جهت گیری و گرایش‌های هر اندیشمندی مبتنی بر پیش فرض‌های نظری خاص وی است.
Powered by TayaCMS