دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزیدگان شعر فجر معرفی شدند / دبیرخانه جشنواره دائمی شد

No image
برگزیدگان شعر فجر معرفی شدند / دبیرخانه جشنواره دائمی شد مراسم معرفی برگزیدگان دومین جشنواره بین المللی شعر فجر و اهدای جوایز به آنان دیشب با حضور وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد و به این ترتیب دومین دوره این جشنواره به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم و پس از شعرخوانی علی موسوی گرمارودی، محمدرضا عبدالملکیان، محمدعلی جوشایی، سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) از ایران و معین نظامی از پاکستان و حق نظر غایب از تاجیکستان، محمود اکرامی فر دبیر جشنواره در سخنانی با اشاره به اهداف آن، گفت: دومین دوره جشنواره با اهدافی از جمله تببین جایگاه شعر به عنوان اصیل ترین هنر ایرانیان، توجه ویژه به جوانان، شناسایی جریانهای شعر معاصر جهان و شناساندن شعر انقلاب به آن سوی مرزها، پیش بینی و طراحی شد و با بخشهای مختلفی از جمله ملی، استانی و جوان اجرا شد.
وی با اشاره به بهره گیری از 32 مرکز شعری کشور برای برگزاری بهتر این جشنواره، افزود: هیئت علمی ما متشکل از 35 فرد مستقل و متخصص شعر بود که در نهایت 22 شاعر را در بخش ملی و استانی و نیز 9 شاعر را در بخش جوان برگزید.
دبیر دومین دوره جشنواره شعر فجر در پایان سخنانش از وزیر ارشاد درخواست کرد برای دائمی شدن دبیرخانه جشنواره دستور لازم را صادر کند و اضافه کرد: از وزارت ارشاد می خواهم که با حمایت از ترجمه کتابهای شعر فارسی مربوط به جریانهای فاخر ایرانی، جریان یک سویه ترجمه شعر را که به هجومی فرهنگی منجر شده، به جریانی دوسویه تبدیل کند.
درخواست دبیر جشنواره با موافقت وزیر ارشاد روبرو شد و صفارهرندی با استقبال از این پیشنهاد گفت: بنده شخصاً از شکل گیری دائمی دبیرخانه این جشنواره استقبال می کنم و این امر را می سپارم به مسئولان آن در معاونت فرهنگی وزارتخانه و کسانی که در برپایی جشنواره کمک کار آنها بودند. در صورت ضرورت هم از مشورت سایر اهل نظر و ادب در این خصوص استفاده خواهیم کرد.
وی در این باره افزود: ما سال آینده را که سی امین سالگرد انقلاب خواهد بود، قراری بزرگ برای اهل فرهنگ و هنر تلقی می کنیم و از آنها تقاضا می کنیم که به سهم خودشان برای این نهال که امروز به درختی تنومند و شجره ای طیبه بدل شده است، ادای دین کنند.
سپس بیانیه هیئت داوران جشنواره قرائت شد که در آن با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در ایام دهه فجر، از غفلتی که بیش از دو دهه در برگزاری جشنواره ای مختص شعر وجود داشته، انتقاد شده بود.
کمیته علمی جشنواره در عین حال از اتخاذ تدابیری از سوی وزارت ارشاد برای جبران غفلتها قدردانی کرده و ترکیب هیئتهای داوری را که در آن چهره هایی از نقاط مختلف کشور و با سلیقه های متفاوت حضور داشتند، راهبردی هوشمندانه و متناسب با شعر و برگزاری جشنواره از سوی ارشاد دانسته بود.
در این بیانیه همچنین با اشاره به نتایج داوری ها، آمده بود: داوران طی جلسات متعدد و با در نظر داشتن ملاکهای ملی در چند مرحله دست به گزینش شاعران در حوزه های مختلف زدند که حاصل آن معرفی 22 چهره ملی به عنوان منتخبین دومین جشنواره شعر فجر در حوزه های مختلف است. علاوه بر این در بخش جوان از بین بیش از 200 جلد کتاب رسیده به دبیرخانه 9 شاعر جوان نیز در حوزه های مختلف انتخاب که به عنوان برگزیدگان بخش جوان معرفی می شوند.
در پایان مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی شعر فجر جوایز برگزیدگان در سه بخش استانی، ملی و جوان به ترتیب زیر اهدا شد:
بخش استانی: (به هر کدام از برگزیدگان این بخش لوح تقدیر و 5 سکه بهار آزادی اهدا شد)
آذربایجان شرقی (صالح سجادی)، آذربایجان غربی (بهرام اسدی)، اردبیل (میرعلی عابدیان)، اصفهان (علی مظاهر)، ایلام (جلیل صفربیگی)، بوشهر (رضا طاهری)، تهران (ساعد باقری)، چهارمحال و بختیاری (مریم محمدی)، خراسان رضوی (هادی منوری)، خراسان شمالی (قدرت الله شریفی)، خراسان جنوبی (محمدعلی رحیمی)، خوزستان (هرمز فرهادی بابادی)، زنجان (همایون عطایی)، سمنان (شریف رضا مجد)، سیستان و بلوچستان (عبدالله واثق عباسی)، قزوین (امیر عاملی)، قم (سید ابوالقاسم حسینی)، کردستان (احسان فریدونی)، کرمان (محمدعلی جوشایی)، کرمانشاه (علی شمس علیزاده)، کهگیلویه و بویراحمد (فریدون داوری)، گیلان (امیرفخر موسوی)، گلستان (جعفر رودسرابی)، لرستان (محمدرضا روزبه)، مازندران (محمدعلی رضازاده)، مرکزی (مهدی رحیمی)، هرمزگان (جواد ضمیری)، همدان (احمد خوانساری) و یزد (عالیه محرابی).
استان فارس در این بخش برگزیده ای نداشت؛ توضیح اینکه پیش از این و به مانند سایر استانهای کشور از شاعران این استان که در بخشهای شش گانه امام و انقلاب، اجتماعی، آئینی، پایداری، کودک و نوجوان، آزاد و جوان امتیازات بیشتری را کسب کرده بودند با عنوان "تقدیرشدگان" تقدیر شده بود.
بخش کشوری: (به هر کدام از برگزیدگان این بخش لوح تقدیر، تندیس سرو زرین و 14 سکه بهار آزادی اهدا شد)
در بخش فرعی کودک و نوجوان ناصر کشاورز، شکوه قاسم نیا و بیوک ملکی برگزیده شدند.
در بخش فرعی آزاد احمدرضا احمدی، مفتون امینی، حسین سعیدی مهدوی (م.موید) و محمدباقر کلاهی اهری برگزیده شدند.
در بخش فرعی اجتماعی منوچهر احترامی، عبدالجبار کاکایی و ناصر فیض برگزیده شدند.
در بخش فرعی پایداری و انتفاضه مهدی سعیدی، علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی و محمدرضا عبدالملکیان برگزیده شدند.
در بخش فرعی آئینی محمدعلی مجاهدی، علی موسوی گرمارودی، محمدجواد غفورزاده (شفق) و قادر طهماسبی (فرید) برگزیده شدند.
در بخش امام و انقلاب یوسفعلی میرشکاک، زکریا اخلاقی، احمد عزیزی و فاطمه راکعی برگزیده شدند.
بخش جوان : (به هر کدام از برگزیدگان این بخش لوح تقدیر، تندیس سرو زرین و 10 سکه بهار آزادی اهدا شد)
در بخش فرعی کودک و نوجوان منیره هاشمی (خراسان رضوی) برگزیده شد.
در بخش فرعی آزاد سعید شاد (کردستان) و گروس عبدالملکیان (تهران) به طور مشترک برگزیده شدند.
در بخش فرعی اجتماعی مهدی فرجی و میلاد عرفان پور به صورت مشترک برگزیده شدند.
در بخش فرعی پایداری و انتفاضه امید مهدی نژاد از تهران برگزیده شد.
در بخش فرعی آئینی آرش پور علی زاده (رشت) و مرتضی حیدری آل کثیر (خوزستان) به صورت مشترک برگزیده شدند.
در بخش فرعی امام و انقلاب محمدحسین ابراهیمی (کرمان) برگزیده شد.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS