دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مزر پرگهر ملت عاشورا

✍️ سعید احمدی
No image
مزر پرگهر ملت عاشورا
نمونه دست‌نوشته‌های مردمی با مضمون «حضور ما خرج موشک‌های ما» را در موقعیت‌ها و راه‌پیمایی‌های گوناگون بسیار دیده‌ام. از دستاوردهای پساتجاوز صهیونیست‌ها و آمریکا به کشور اسطوره‌های مقاومت، برانگیختگی «وحدت ملی» علیه «دشمن خارجی» است. پشتیبانی گسترده مردم از سربازان خود در عرصه‌ی دفاع از وطن و دفع متجاوز، بنیانی است استوار که دشمنان بیرونی را به بازاندیشی وامی‌دارد. هم‌گرایی و هم‌دلی عمومی، زرهی نامرئی می‌بافد که بر سازه‌‌های نظامی برتری دارد.

این ابزار انسانی، به‌مثابه وحدت اراده‌ها، قادر است به تیمارداری پیکره‌ی کشور از گزند انواع تهاجم بپردازد. هر باشنده‌ای که دل در گرو سلامت میهن دارد، سنگری زنده و دژی مستحکم می‌شود در برابر طوفان تهدید و تجاوز. پایمردی همگانی، به توان دفاعی ضریب می‌دهد و ژرفایی به آن می‌بخشد که مرزهای رویین را تا بین خانه‌ها و دل‌ها می‌گسترد. 

رزمنده‌ای که پشتیبانی بی‌ریای هم‌وندان و هم‌وطنان خود را می‌بیند، باور عمیق و عزمی استوار برای پایداری تا پای جان در خود می‌یابد. چنین جنگاوری می‌تواند به سرعت، تبدیل به نیرویی شکست‌ناپذیر شود و طعم شکست را به کام دشمن بچشاند؛ چون خود را تجلی روح و اراده‌ی جمعی یک ملت می‌بیند. بیشتر، چنین است که مهاجمان پیش از یورش، سود و زیان خود را می‌سنجند. 

رویارویی با ملتی یک‌پارچه و مصمم، حساب زیان و اندازه‌ی هراس را بالا می‌برد. ترفندهای تفرقه‌افکنانه و شبکه‌های خیانت در بستر جامعه شکل می‌گیرند و قدرت بروز و ظهور دارند. وقتی جو غالب و فضای عمومی بر پیوستگی و صف‌آرایی علیه خصم باشد، تیغ اولی به کندی می‌گراید و سر و راز دومی‌ها برملا می‌شود. کشوری که به اندازه‌ی چشم‌های مردم خود نگهبان بیدار و بینا داشته باشد عرصه را برای نفوذ و و ضربه‌‌ تنگ می‌کند. از دیگر سو، این سرمایه اجتماعی گران‌مایه، نه تنها مایه نگرانی دشمنان که سرچشمه اطمینان دوستان است. 

قدرت حقیقی هر کشور، در خرانه‌ی زر و زاغه‌ی مهمات نظامی‌اش نیست؛ بلکه در گوهر اراده جمعی مردمانش می‌درخشد. پایداری حدود و ثغور جغرافیایی و استقلال سیاسی و فرهنگی هماره بر دوش وفاداری مردم به هویت سرزمینی و تمدنی خویش سوار و برجا بوده است. 

مرز پرگهر شاهنامه و ملت عاشورا، ننگ را جای نام نمی‌نشاند و ذلت را بر عزت برتری نمی‌دهد. همان مردمی که در تجمعات این روزهای خود از چنین شعرهای حماسی نیز کم نگفته‌اند: ما چون لشکر مختار همه منتقمانیم؛ ایرانی پرجاذبه مانند کیانیم؛ با ما سخن از جنگ مگو! ما که نمردیم؛ ما پاسختان را به دم تیغ سپردیم؛ از منطق ما حذف شده واژه‌ی تسلیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

تأثیر امام خمینی (ره) و انقلاب بر جنبش‌های سیاسی ـ اسلامی معاصر

نوشتار حاضر دستاورد پژوهشی است که با هدف بررسی تأثیر امام و اندیشه‌های ایشان و همچنین اثر انقلاب اسلامی بر سایر جنبش‌ها و بیداری اسلامی انجام می‌گردد...
جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

جایگاه آرامش در معنویت‌گرایی جدید

این مقاله کوششی برای تبیین عوامل ایجاد آرامش در معنویت‌گرایی جدید است. بر این اساس شش معنویت مورد پژوهش قرارگرفت...
گل آبزاد نماد وحدت ادیان

گل آبزاد نماد وحدت ادیان

لوتوس، روزا، نیلوفر آبی وشمسه مفاهیم گوناگون یک نماد دینی هستند که صفا، پاکی و تنویر در یک جهان ناپاک را نشان می‌دهد؛ این نماد که سرشار از معنی است، در اساطیر هندویی، ایرانی، مصری، یهودی، مسیحی و مسلمان بازتاب یافته است و...
نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

نقد و بررسی جنبش رائلیان با تحلیلی بر فیلم «پرومتئوس»

هدف مقاله‌ی حاضر، بررسی اجمالی دیدگاه‌ها و ادعاهای جنبش نوظهور رائلیان است که همراه با تحلیل فیلم پرومتئوس ارائه می‌گردد...
پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʁ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (1)

در اين مقاله تلاش مي‌شود تا در يازده‌ محور كلي به بررسي تفاوت‌هاي فرهنگ و ديني جامعه ايران با تعاليم جنبش‌هاي نوپديد ديني اشاره شود...

پر بازدیدترین ها

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران ʂ)

پیامدهای معنویت‌گرایی جدید در ایران (2)

خرافه موجب دوري انسان از واقعيت است. به دیگر عبارت بزرگ‌ترين مانع وصول به واقعيت، وجود خرافه و خرافه‌پرستي است.
سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

سنخ‌شناسی عشق در اندیشه‌ی مولوی و کریشنا مورتی

عشق در عرفان مولوي و کریشنامورتی اهميت والايي دارد؛ مولوی و کریشنا ویژگی‏‌هایی را برای عشق شمرده‏‌اند...
Powered by TayaCMS