نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن از سوی انجمنهای علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش روایات تفسیری در فهم قرآن، سیزدهم شهریورماه، با حضور صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی در محل انجمنهای علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
در این نشست علمی حجتالاسلام مهدی رستمنژاد، عضو هیأت علمی جامعهالمصطفیالعالمیه گفت: طبق آیات قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) مبین و مفسر آیات و مفاهیم قرآنی بوده و پس از ایشان، مطابق حدیث ثقلین، این وظیفه بر دوش ائمه اطهار(ع) است و ایشان دارای این جایگاه بلند و مرتبه رفیع هستند.
وی با بیان اینکه قرآن دارای لایههای گوناگون و ساحتهای درونی است، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) تنها مفسران صرف نبوده و تفسیر ایشان چیزی فراتر از واژهشناسی است؛ ایشان افزون بر تبیین تفاسیر برای مؤمنان، روشها و کلیدهای تفسیر را نیز بیان کرده و طبق شأن تعلیمی خود، مفسرپروری میکردند.
حجتالاسلام رستمنژاد ابراز اشت: امامان معصوم(ع) در تفسیر آیات قرآن کریم، از روشهای گوناگون تفسیری بهره میجستند.
وی در پایان انطباق و تفسیر را دو امر جدا از هم دانست و بیان داشت: بیشترین روایات تفسیری که امروز در اختیار شیعیان است، تفاسیر تأویلی و یا تطبیقی است و میتوان گفت؛ ائمه اطهار(ع) بیشتر به تفسیر بطون قرآن که از دیدگان مردم معمولی به دور است، می پرداختند.
در این مراسم همچنین حجتالاسلام محمدرضا سازمند، استاد حوزه و دانشگاه، مسلمانان را نیازمند روایات تفسیری ائمه اطهار(ع) در فهم قرآن دانست و تصریح کرد: تنها امام معصوم(ع) هستند که توانایی درک و ظرفیت فهم همه بطون و لایههای قرآن را دارند.
وی خاطر نشان کرد: احادیث تفسیری متواتر بسیار کم است و بیشتر آنها خبر واحد بوده و قابل حجیت نیستند. همچنین بسیاری از روایات که بیانکننده شأن نزول آیات هستند، از اعتبار حدیثی لازم برخوردار نیستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) با تعلیم روشهای تفسیری، به شیعیان اجازه تفسیر قرآن را دادهاند؛ ولی تفاسیر قرآن کریم باید طبق روشهای ایشان بوده و از تفسیر بدون ضابطه و تفسیر بهرأی جلوگیری شود.