دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حکمت واقعی

هر گاه خواستی کاری انجام دهی، در مورد هدف و پایان آن فکر کن که چیست. اگر پایانش خیر بود، آن را انجام بده و اگر گمراهی و بدی بود، آن را ترک کن. (برگرفته از مبادی اخلاق در قرآن :آیت الله جوادی آملی )
حکمت واقعی
حکمت واقعی

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلّم)

إذا هممْت باَمْرٍ تدبّر آخِرَه فَإن یَکُ رُشداً فاتّبِعْهُ وإن یَکُ غیّاً فَدَعْهُ

(محاسن برقی/ ج 1/ ص 80/ ح 46)

ترجمه

هر گاه خواستی کاری انجام دهی، در مورد هدف و پایان آن فکر کن که چیست. اگر پایانش خیر بود، آن را انجام بده و اگر گمراهی و بدی بود، آن را ترک کن.

توضیح

حکمت واقعی

خداوند، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را به عنوان "معلّم" معرّفی می‌کند و می‌فرماید: "یُعَلّمُهمُ الکِتابَ والحکمة ویزکّیهم"[1]: رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) کتاب و حکمت را به امّت اسلامی و جوامع بشری می‌آموزد.
نقل شده است که شخصی به آن حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کرد: "عَلّمنى". به من یاد بده؛ ولی نگفت به من چه چیز یاد بده. حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) به او حکمت عملی آموخت و فرمود: "علیکَ بالیَأس عمّا فى أیدى الناس فَإنّه الغنی الحاضر"[2] مگر نمی‌خواهی توانگر بشوی؟ قناعتْ و قطع طمع، توانگری است. ممکن است سرمایه دار، خود را "مستغنی" بپندارد ولی انسان قناعت پیشه "غنی" است که بالاتر از "مستغنی" است. غنا بی‌نیازی است و استغنا یعنی این که انسان نیازمند باشد و چیزی که نیازش را برطرف کند داشته باشد. اگر کسی مُحتاج باشد ولی چیزی که حاجت او را رفع کند، داشته باشد این "استغناء" است؛ امّا اگر کسی اصلاً محتاج نباشد، بهتر است. غنا وصف ذات اقدس اله است و مظاهر الهی، دارای غنا هستند.

آنگاه عرض کرد: بر تعلیم بیفزا: "زدنى یا رسول الله". حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: "إیّاک والطّمع فإنهُ الفقر الحاضر[3]" طمع و آزمند بودن، فقر حاضر است. برخی انسانها از ترس فقر در آینده، هم اکنون به استقبال فقر می‌روند! ممکن است وضع مالی آنان هم خوب باشد ولی چون زراندوز و آزمندند؛ می‌گویند شاید در آینده محتاج بشویم.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) نیز می‌فرماید: "النّاسُ مِن خوف الذّلّ متعجّلوا الذّل"[4]: بعضی برای این که مبادا ذلیل شوند، به استقبال ذلّت می‌روند! یعنی حکومت جابرانه طاغیان را می‌پذیرند و تحت سلطه آنان قرار می‌گیرند.
سپس عرض کرد: "زِِِدنى یا رسول الله". حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم( فرمود: "إذا هممْت باَمْرٍ تدبّر آخِرَه فَإن یَکُ رُشداً فاتّبِعْهُ وإن یَکُ غیّاً فَدَعْهُ"[5]: هر گاه خواستی کاری انجام دهی، در مورد هدف و پایان آن فکر کن که چیست. اگر پایانش خیر بود، آن را انجام بده و اگر گمراهی و بدی بود، آن را ترک کن. اینها حکمتهایی است که از معلّمِ حکیم یعنی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است. با این بیان، روشن می‌شود که طهارت روح، اوّلاً در بینش توحیدی جلوه می‌کند و آنگاه در مسائل عملی، مانند امور مالی که قرآن درباره آن می‌فرماید: "خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صدَقَةً تطهّرهم وتزکّیهم بها[6]"و گاهی در باب تیمّم، وضو و غسل می‌فرماید: خدا می‌خواهد شما را طاهر کند: "یُرید الله لِیطهّرکم[7]" و گاهی هم در مسائل آداب خانوادگی، اخلاق و مسائل اجتماعی می‌فرماید: "وَإنْ قیل لَکُم ارجعوا فارجعوا هو أزکی لکُم" [8]اگر بدون وقت قبلی به خانه کسی رفتید و صاحبخانه گفت: فعلاً از ملاقات با شما معذورم، گله نکنید و برگردید. این دستور برای تطهیر جامعه است.

بنابراین، ملاحظه می‌شود که بسیاری از آیات قرآن برای تطهیر فرد و جامعه است و قرآن، انسان را هم از آلودگیهای ظاهری، هم از آلودگیهای اخلاقی و بالاتر از همه از آلودگیهای مشاهده غیر خدا پاک می‌کند.

    منبع:
  • تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی ص210
    پی نوشت :
  • [1] - سوره بقره، آیه 129.
  • [2] - محاسن برقی، ج 1، ص 80، ح 46.
  • [3] - همان.
  • [4] - شرح غرر الحکم، ج 2، ص 156.
  • [5]- محاسن برقی، ج 1، ص 80، ح 46.
  • [6] - سوره توبه، آیه 103.
  • [7] - سوره مائده، آیه 6.
  • [8] - سوره نور، آیه 28.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

«ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید» (بحارالانوار، ج 45، ص 49)
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

عن ابی عبد الله (علیه‌السّلام) قال: قال امیرالمؤمنین(ع):«إن الله جمیلٌ یُحِبُّ الجمال، و یُحِبُّ اَنْ یَری اَثَر النِعمة علی عَبْدِه»

امام صادق (علیه‌السّلام) از جدّ گرامیش علی (علیها‌السّلام) روایت کرده است که فرمود: «خداوند جمیل است و جمال و زیبایی را دوست دارد و همچنین دوست دارد که اثر نعمت‌های خود را در مردم مشاهده نماید» (کافی، ج6، ص 438)
Powered by TayaCMS