دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حکمت 469 نهج البلاغه : بزرگترین گناه

No image
حکمت 469 نهج البلاغه : بزرگترین گناه

متن اصلی حکمت 469 نهج البلاغه

موضوع حکمت 469 نهج البلاغه

ترجمه مرحوم فیض

ترجمه مرحوم شهیدی

شرح ابن میثم

ترجمه شرح ابن میثم

شرح مرحوم مغنیه

شرح شیخ عباس قمی

شرح منهاج البراعة خویی

شرح لاهیجی

شرح ابن ابی الحدید

شرح نهج البلاغه منظوم

متن اصلی حکمت 469 نهج البلاغه

469 وَ قَالَ عليه السلام أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِه صَاحِبُهُ

موضوع حکمت 469 نهج البلاغه

بزرگ ترين گناه

(اعتقادى)

ترجمه مرحوم فیض

469- امام عليه السّلام (در باره گناه) فرموده است 1 أشدّ الذّنوب ما استخفّ (تا آخر، اين فرمايش عينا همان فرمايش سيصد و چهلم است كه ترجمه و شرحش گذشت جز آنكه در آن ما استهان بجاى ما استخفّ بيان شده و معنى هر دو يكى است)

( . ترجمه وشرح نهج البلاغه(فیض الاسلام)، ج 6 ، صفحه ی 1304)

ترجمه مرحوم شهیدی

477 [و فرمود:] سخت ترين گناهان گناهى بود كه گناهكار آن را سبك شمارد 2.

( . ترجمه نهج البلاغه شهیدی، ص 444)

شرح ابن میثم

449- و قال عليه السّلام:

أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ

المعنى

و ذلك أنّه يدوم عليه لاستسهاله إيّاه حتّى يصير ملكة و خلقا لا ينفكّ عنه بخلاف ما يستصعبه فإنّه يوشك أن يقلع عنه قبل استحكامه. و قد مرّ تفسيره.

( . شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 467)

ترجمه شرح ابن میثم

449- امام (ع) فرمود:

أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهُ

ترجمه

«سخت ترين گناهان، گناهى است كه صاحب گناه آن را سبك شمارد.»

شرح

توضيح آن كه گنهكار به خاطر سبك شمردن گناه، آن را به حدّى ادامه مى دهد كه به صورت ملكه و خويى جدايى ناپذير در مى آيد، برخلاف گناهى كه مهمّ تلقّى كند، كه چه بسا آن را پيش از استحكام، ريشه كن سازد، تفسير اين سخن قبلا گذشت.

( . ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 790)

شرح مرحوم مغنیه

468- أشدّ الذّنوب ما استخفّ به صاحبه.

المعنى

تقدم مع الشرح في الحكمة 347، و هذا نصها بالحرف: «أشد الذنوب ما استهان به صاحبه»

( . فی ضلال نهج البلاغه، ج 4، ص 484)

شرح شیخ عباس قمی

شرح منهاج البراعة خویی

(453) و قال عليه السّلام: أشدّ الذنوب ما استخفّ به صاحبه.

المعنى

قد سبق من حكمه عليه السّلام ما يقرب من تلك و فسّرناه هنالك، و يشدّد الذّنب الاستخفاف به من وجوه: 1- الاستخفاف بالذّنب هتك لحرمة المولى و توهين لأمره، و الهتك و التوهين بحضرة الحقّ عظيم و شديد.

2- الاستخفاف تجرّي على ارتكاب الخلاف و التجرّي هو مخّ العصيان الموجب للعقاب و النكران.

3- الاستخفاف على الذّنب موجب للاصرار عليه، و الاصرار على الصغيرة كبيرة موبقة فلا ينبغي لأحد أن يعصيه في أمره و إن كان قليلا في ظنّه.

الترجمة

فرمود: سخت ترين گناهان آن گناهيست كه بنظر گنهكارش سبك و بى مقدار آيد.

( . منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج 21، ص 543)

شرح لاهیجی

(505) و قال (- ع- ) اشدّ الذّنوب ما استخفّ به صاحبه يعنى و گفت (- ع- ) كه سخت ترين گناهان آن گناهى است كه خفيف و سبك بشمرد انرا كننده ان گناه

( . شرح نهج البلاغه نواب لاهیجی، ص 333)

شرح ابن ابی الحدید

485 وَ قَالَ ع: أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُهَا

عظم المصيبة على حسب نعمة العاصي- و لهذا كان لطم الولد وجه الوالد كبيرا- ليس كلطمة وجه غير الوالد- . و لما كان البارئ تعالى أعظم المنعمين- بل لا نعمة إلا و هي في الحقيقة من نعمه و منسوبة إليه- كانت مخالفته و معصيته عظمة جدا- فلا ينبغي لأحد أن يعصيه في أمر و إن كان قليلا في ظنه- ثم يستقله و يستهين به- و يظهر الاستخفاف و قلة الاحتفال بمواقعته- فإنه يكون قد جمع إلى المعصية معصية أخرى- و هي الاستخفاف بقدر تلك المعصية- التي لو أمعن النظر لعلم أنها عظيمة- ينبغي له لو كان رشيدا أن يبكي عليها الدم فضلا عن الدمع- فلهذا قال ع أشد الذنوب ما استخف بها صاحبها

( . شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) ج 20، ص 246)

شرح نهج البلاغه منظوم

[467] و قال عليه السّلام:

أشدّ الذّنوب ما استخفّ به صاحبه.

ترجمه

اين همان سخن 340 است كه شرحش گذشت لكن بجاى ما استهان ما استخفّ آمده است كه معناى هر دو يكى است.

( . شرح نهج البلاغه منظوم، ج 10، صفحه ی 242)

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 139 نهج البلاغه : علمى، اخلاقى، اعتقادى

موضوع حکمت 139 نهج البلاغه درباره "علمى، اخلاقى، اعتقادى" است.
No image

حکمت 445 نهج البلاغه : راه غرور زدایی

حکمت 445 نهج البلاغه به موضوع "راه غرور زدایی" می پردازد.
No image

حکمت 423 نهج البلاغه : اقسام روزی

حکمت 423 نهج البلاغه به موضوع "اقسام روزی" اشاره دارد.
No image

حکمت 289 نهج البلاغه : ضرورت عبرت گرفتن

حکمت 289 نهج البلاغه به موضوع "ضرورت عبرت گرفتن" می پردازد.
No image

حکمت 9 نهج البلاغه : روش زندگى با مردم

حکمت 9 نهج البلاغه موضوع "روش زندگى با مردم" را بررسی می کند.
Powered by TayaCMS