دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اتحادیه‌های صنفی – کارگری

No image
اتحادیه‌های صنفی – کارگری

اتحاديه‌هاي صنفي، كارگري، توسعۀ صنايع، تضاد منافع، كارگران، كارفرمايان، نهضت سنديكاليسم، ماركسيست

نویسنده : محمود طلوعی

اتحادیه‌های صنفی – کارگری

اتحادیه‌های صنفی و کارگری، که نخستین بار در قرن نوزدهم در فرانسه و انگلستان پا به عرصۀ وجود نهادند، در آغاز تشکیلاتی برای دفاع از حقوق و منافع صاحبان مشاغل و کارگران بودند. اتحادیه‌های صنفی که بیش از اتحادیه‌های کارگری قدمت دارند، در آغاز هم صاحبان صنوف مختلف و هم کارگران آن‌ها را در برمی‌گرفت و منحصراً برای دفاع از منافع صنف در برابر دولت به وجود آمده بود، ولی با توسعۀ صنایع و تضاد منافع کارگران و کارفرمایان، کارگران به تشکیل اتحادیه‌های کارگری در برابر کارفرمایان دست زدند و نهضت سندیکالیسم، در اواخر قرن نوزدهم در اروپا شکل گرفت، در آغاز یک حرکت انقلابی بود که با شعار مالکیت و نظارت اتحادیه‌های کارگری بر کارخانه‌ها و ابزار تولید به شیوه‌های قهرآمیزی متوسل شد و در آستانۀ جنگ اول جهانی وضع آشفته‌ای در کشورهای صنعتی اروپا به وجود آورد.

در فاصلۀ جنگ اول و دوم جهانی، اتحادیه‌های کارگری در اروپا بیش از پیش تحت تأثیر مارکسیست‌ها قرار گرفتند، ولی در بعضی از کشورها مانند آلمان و ایتالیا، که همکاری صاحبان صنایع و سرمایه‌داران با فاشیست‌ها زمینۀ استقرار حکومت‌های فاشیستی در این کشورها گردید، اتحادیه‌های کارگری به ابزاری در دست دولت و حزب حاکم تبدیل شدند.

بعد از جنگ دوم جهانی، اتحادیه‌های کارگری در کشورهای دمکراسی غرب به نیروی سیاسی مهمی تبدیل شدند، گرایش کلی اعضای این اتحادیه‌ها همیشه به سوی احزاب و گروه‌های چپ، عمدتاً سوسیالیست‌ها و سوسیال دمکرات‌ها بوده است.

در کشورهای کمونیست، تا قبل از سقوط رژیم‌های کمونیستی اتحادیه‌های کارگری شعبه‌ای از احزاب کمونیست حاکم بر این کشورها به شمار می‌آمدند که در واقع کارفرمای آن‌ها نیز به شمار می‌آمد، نداشتند، تا این‌ که در سال 1980 با تشکیل نخستین اتحادیۀ مستقل کارگری در لهستان، نخستین موج اعتراض علیه رژیم‌های کمونیست از سوی اتحادیه‌های کارگری برخاست. در حال حاضر در کشورهای اروپای شرقی و جمهوری‌های تازه استقلال یافته شوروی اتحادیه‌های کارگری، مهم‌ترین نیروی سیاسی به شمار می‌آیند، ولی در بحران و آشفتگی اقتصادی که پس از فروپاشی کمونیسم بر این کشورها حاکم شده است، بیشتر به حفظ حقوق و منافع اعضای خود می‌اندیشند و از گرایش‌های مشخص سیاسی پرهیز می‌نمایند.

در ایالات متحدۀ آمریکا، دو اتحادیۀ بزرگ کارگری که جمعاً در حدود 17 میلیون نفر عضو دارند، بیشتر متمایل به حزب دمکرات هستند، ولی اعضای این اتحادیه‌ها ملزم به دادن رأی به حزب معینی نیستند و کاندیداهای حزب دمکرات همیشه نمی‌توانند روی آراء اعضای اتحادیه‌های کارگری حساب کنند.

مقاله

نویسنده محمود طلوعی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS