دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی

No image
تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها.

مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی، آشنایی هنرمندان با آموزه های دینی افزایش یافته است.
وی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، به بیان جایگاه هنر در اسلام و آموزه های مذهبی پرداخت و افزود: هنر اسلامی به این معنا نیست که اسلامی فکر کرده و هنری عمل کنیم، بلکه خودهنر ذاتا در اسلام ارزشمند است.
حجت‌الاسلام امیر جوان یادآور شد: بررسی اینکه کدام هنر مورد نظر و توجه اسلام است، تنها در بستر هنر اسلامی قابل بررسی است.
وی ارائه پیام های دینی در قالب هنر را مورد تأکید قرار داد و گفت: در اسلام نمونه دهی خوبی برای ارائه مضامین معنوی در قالب هنر وجود دارد و بارزترین آن هنرنمایی معماری اسلامی در مساجد می باشد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر، با بیان اینکه می توان معجزه یا دیگر پیام های معنوی را در قالب هنر به جامعه عرضه کرد افزود: باید از ظرفیت های موجود در رشته های هنری برای ارائه مفاهیم دینی استفاده کرد.
حجت‌الاسلام جوان خاطرنشان کرد: هنرهای اسلامی با فطرت انسان سازگار هستند و باید در جامعه گسترش یابند.
این کارشناس مسایل اسلامی، توجه به مسایل شرعی درهنرهای حساس را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به خاطر ویژگی های ذاتی برخی هنرها مثل سینما، باید آمادگی لازم را قبل ار ورود به این رشته ها کسب کرد.
وی توجه به شیوه های جدید تبلیغ را از بایسته های امروز ترویج دین دانست و خاطرنشان کرد: در کنار سنت های رایج مثل منبر و تبلیغ چهره به چهره، باید از قالب های جدید نیز به خوبی و متناسب با موضوع استفاده کرد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر یادآور شد: باید به دقت بررسی کنیم، که هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و از این نکته غافل نشویم هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
Powered by TayaCMS