دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد

بیست و یک روز بعد اولین ساخته سینمایی محمودرضا خردمندان علی‌رغم قریب به اتفاق فیلم‌های جشنواره، فیلمی قهرمان محور و امیدگرا است. البته این ویژگی‌ در اغلب فیلم‌هایی که درباره‌ی کودکان در سینمای ایران ساخته شده و می‌شود، تبدیل به کلیشه‌ای مرسوم شده است. با این وجود در سینمایی که قحط الرجال قهرمان است، بودن چنین قهرمانان کوچکی که راه پیروزی را بهتر از بزرگترها بلدند و به آنها گوشزد می‌کنند، غنیمتی است.
در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد
در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد

بیست و یک روز بعد اولین ساخته سینمایی محمودرضا خردمندان علی‌رغم قریب به اتفاق فیلم‌های جشنواره، فیلمی قهرمان محور و امیدگرا است. البته این ویژگی‌ در اغلب فیلم‌هایی که درباره‌ی کودکان در سینمای ایران ساخته شده و می‌شود، تبدیل به کلیشه‌ای مرسوم شده است. با این وجود در سینمایی که قحط الرجال قهرمان است، بودن چنین قهرمانان کوچکی که راه پیروزی را بهتر از بزرگترها بلدند و به آنها گوشزد می‌کنند، غنیمتی است.

داستان فیلم ساده و سرراست است و واضح و بدون پیچیدگی‌های رایج سینمای این روزهای جشنواره، در همان قاعده و قواعد سینمای مربوط به نوجوان بی مقدمه و کش و قوس، سروقت اصل ماجرا می رود. داستان پسر فقیری که عاشق سینماست و دربه در در پی فراهم کردن هزینه ساخت فیلم کوتاهی است تا به جشنواره ارائه کند و برنده‌ی جایزه‌ی آن( دوربین) شود. کاملا مطمئن است که اگر بتواند فیلمش را بسازد برنده جشنواره خواهد بود. طرح نیمه تمامی هم دارد که به خاطر بیماری مادرش مجبور به فروش آن می‌شود و از خیر ساختنش می‌گذرد.

  محسن بازیگر نقش اول فیلم جنگنده ای تمام عیار است و تمام تلاش خود را به کار می بندد تا از پس مشکلات خود برآید. این جنگجو نه تنها در زندگی معمول خود که در بازی‌ کامپیوتری هم همواره پیروز است. با اینکه مادرش چندان دل خوشی از بازی های کامپیوتری ندارد، اما نکته‌ی اصلی فیلم را به محسن یادآور می‌شود، او زندگی را هم نوعی بازی کامپیوتری می داند که وقتی از یک مرحله عبور می‌کنی غول بزرگتری در انتظار مبارزه با تست، اما این بار تو قوی تر از مرحله‌ی پیش هستی. این تمثیل در واقع استعاره‌ای از کل فیلم و حال و هوای قهرمان فیلم است. در واقع در این فیلم ارتباط ظریفی بین واقعیت و سینما و بازی‌های کامپیوتری برقرار است که بر خلاف برخوردهای مرسوم که بازی‌های کامپیوتری را به عنوان نقطه‌ی آسیب و مضر به حال کودکان معرفی می‌کنند، چینش سینمایی بازی های کامپیوتری با واقعیت و استعاره‌ای که مادر قهرمان برای بازی ها ارائه می‌کند تلقی چندان نامناسبی از آنها به مخاطب القاء نمی‌کند و کارکردی سینمایی را تدارک می بیند. فیلم وضعیت و موضوع نوجوانی را می پذیرد. قصد موعظه ندارد اما در بنیان خود پیام های خوبی دارد. از بازیهایی رایانه ای استفاده می کند تا معنای خود را عمیقتر کند و بیهوده در پی تخطئه این رقم سرگرمی ها نیست.



نکته‌ی امیدبخش فیلم، مواجهه‌ی مخاطبان با نسلی است که با تمام تقابل‌هایی که با هم و با محیط خود دارند، اما به شکلی اخلاق مدار و مسئولانه به مسائل پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند. محسن گرچه نیاز شدید و فوری به پول دارد اما همچنان بر سر اخلاق و آموزه‌های تربیتی خود پایبند است. حتی وقتی شرط را می‌برد، نیتش این است که بعدا پول بازنده را پس دهد که می‌دهد. درک شرایطی این نسل در این فیلم شکلی روشن دارد چرا که آنها مردهای کوچکی هستند که به خاطر مواجهه‌ی زودهنگام با مشکلات، وارد مرحله‌ی بالاتری از مردانگی شده اند مثل رفتن به مرحله بالاتری از بازی‌.

این کار محصول حوزه‌ی هنری است و لابد حضور برخی مولفه‌های دینی با این موضوع در ارتباط است. اما برخلاف بسیاری از کارهای سفارشی کارکردهای دینی و معنوی فیلم به شکلی تنیده با روایت شکل گرفته اند. برای مثال وقتی دوست محسن در قبرستان سیب های نذری را با طنز پنهانی که در آن است برمی‌دارد، هنگام خوردن سیب فاتحه ای هم می‌فرستد که علاوه بر کارکردی طنزگونه مفهوم نذری و خیرات را نیز در خود مستتر دارد و آنرا ادا می‌کند.

نکته‌ی دیگر در لایه‌های پنهان فیلم، قدرت و اراده‌ای است که قهرمان فیلم را در برابر یک غول صنعتی که نماینده‌ی نظام پیشرفت و جهان مدرنیته است پیروز می‌سازد. او که برای این منظور از تخیل و امکانات سینمایی برای تحقق خواسته مادی و البته سینمایی خود بهره می‌گیرد، تنها زمانی می‌تواند نیت خود را برآورده سازد که فارغ از جهان فیلم و در مختصات بالاتری از نگاه دوربین، چشم‌ها را ببندد و نیروی درونش را برای ایستاندن این غول بی شاخ و دم که نمادی از قطار زمان است و مشکلات بیست و یک روز بعد را در ذهن او تداعی می‌کند، بسیج کند. او قهرمان است اما نه در برابر چشم تماشاچیان و لنز دوربین، او قهرمان درون خودش است که تازه فهمیده نگه داشتن قطار برای چیست. بهتر است به جای گفتن این چرایی فیلم را تماشا کنید تا لطف قهرمان بودن این بزرگ‌مرد کوچک را دریابید.     

در این فیلم هم با عناصر اشنایی سینمای بچه های فقیر روبروییم مانند ریل راه اهن و مادر مریض اما این هر دو در خدمت اثر  است و از یک عنصر تزئینی فراتر می رود. علی الخصوص مفهوم قطار که در این فیلم به یک استعاره از زمان بدل می شود. زمانی که باید بایستد و برای نگه داشتن آن قهرمان نوجوان ابزاری جز باور و ایمان خود ندارد. باوری که لاجرم با نوعی تخیل همراه است و این تخیل نسبتی با این قهرمان که از اتفاق سینماگری کوچک هم هست نسبت دارد. چه چیزی می تواند در این سیل زمان که این گونه بر علیه جان و حیات مادر برخواسته به قهرمان کوچک یاری برساند، او چیزی جز تخیل و باور خود ندارد، همان تخیل و باوری که از هنر و سینما باید به جامعه تزریق شود.

بحث کار هم در این فیلم خالی از نکته نیست. قهرمان کوچک باید کار کند تا نیازی مبرم را برطرف کند اما اینجا کار تعریف تازه ای دارد. نوجوان فیلم کاری جز سرگرم کردن اعم از بازی در گیم های رایانه ای و یا ساخت فیلم و  دوره گرفتن بلد نیست. البته هنوز هم اولیای هنرمندان اعم از فیلمساز و بازیگر حتی انان که از این کار به تمکن مالی هم رسیده اند ، نگران کار فرزندان خود هستند،« هنر هم شد کار؟»، دوره گردی و اکتوری و مطربی توصیف بسیاری از شغل صنعت سرگر می است. اما این فیلم، این گونه کار را به رسمیت می شناسد هر چند که  در تحلیل و تعمیق آن ناتوان است و یا عنایتی به آن ندارد.

اما در این جا هم قهرمان نوجوان در غیاب پدر پا به عرصه بلوغ می گذارد. بزرگترین چالش نوجوانی، هماهنگی و توازن با پدر است.  دیربازی است که سینمای نوجوان ما تنها وقتی می تواند شخصیت باورپذیر و پویا خلق کند که پدری در کار نباشد.  گویی سینمای ایران در مدیریت چالش میان نسل ها میل به حذف صورت مسئله یعنی پدر دارد.  در اینجا هم پدر در سینه خاک است اگر چه نامش هست و حرفش بسیار. با حذف یک ضلع مثلث مادر، پدر و فرزند( در اینجا پسر) عملا چاره ای جر یک خطی شدن کل مفهوم در پیش روی فیلمساز نمی ماند.

با این حال فیلم بیست و روز بعد از حیث اجرا، بازی و جذابیت فیلمی است که شان و منزلت صفت سینمایی بودن را به خوبی برآورده می کند.







منبع :فیلمنوشت



مقاله

نویسنده نعمت باقری فرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.
امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

امت ناهمخوان: چالش مفهوم امت و ملت

فیلم ایستاده در غبار به یک آرزوی دیرینه در نهاد انقلاب اشاره می کند: پیوند و یگانگی ملت های مسلمان. یعنی همان راهی که بسیاری از مصلحان اجتماعی مسلمان در طی قرن نوزدهم و بیستم آن را تنها راه رهایی از یوغ سلطه اجانب و دسایس بریتانیا می دانستند. اعزام احمد متوسلیان در سال ۶۱ به لبنان بر بستر چنین ارزویی شکل گرفته بود.
Powered by TayaCMS