«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عج فرجهم و اهلک اعدائهم».

حسین جان، من اسیر توام. ای اسیر عدو. من او را کوه به کوه جست وجو می کنم. ای همسفر من، ارادۀ دشمن نبود که من را بیابان نشین کرد؛ اگر منزل به منزل در بیابان ها و با نامحرم ها سرکردم، سر مقدس تو بود که مرا می دوانید. اشارۀ تو بود که من را به راه می آورد. تو با من همسفر بودی داداش؛ آنچه من را در این راه مقاوم می کرد و به من صبر می داد، نگاهی بود که گاهی از بالای نیزه به من می کردی. داداش قربانت بروم، گاهی برایمان قرآن می خواندی؛ گاهی می فرمودی: «لاحول و لا قوة الا بالله»؛ اسرا را وارد شام کردند. از امام سجاد(علیه السلام ) نقل شده، چندین مصیبت سنگین در شام بر ما وارد کردند.

اول اینکه، مُشتی بچه و بانوان را به صورت مثلث، با شمشیر های کشیده وارد شام کردند، طفل است و طبیعی است که وحشت او را برمی دارد. دوم اینکه، دستور داده بودند سر ها را بین محفل بانوان حرکت می دادند و نامحرمان، ناموس خدا را، یا صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) معذرت می خواهم. جدت امیرالمؤمنین(علیه السلام ) شنید در لشکر شام خلخال از پای خانم غیر مسلمان که تحت حمایت مسلمان ها بوده در آوردند، خطبه خواند و فرمود: مردم به من خبر دادند و آنقدر طاقت سوز است که اگر جوانمرد مسلمانی بشنود و بمیرد، جا دارد. شنیده ام خلخال از پای ذمّی در آوردند. ای وای! ناموس خدا را در معرض دید نامحرمان قرار دادند یا صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه) معذرت می خواهم.

نقل کردند در مجلس یزید، عمه تان آستینش را مقابل صورت نگه داشته بود. در مجلس یزید نقل کردند، دختر کوچک امام حسین(علیه السلام )، آستینش را مقابل صورتش گرفته بود. ای وای! این صحنۀ سنگینی است. صحنۀ دیگر، امام سجاد(علیه السلام ) فرمود: ما را به ریسمانی بسته بودند و از محلۀ یهودی ها در شام، ما را حرکت دادند و به آن ها گفتند: این ها کسانی هستند که در خیبر و خندق خون بزرگان شما را ریختند. در خود حدیث مفصل خوان، از این حدیث مجمل نه خودمان توان و اجازۀ دفاع داشتیم و نه کسی از ما دفاع می کرد. هیچ مرد و زنی از آن ها باقی نماند الا اینکه چوب و سنگ حوالۀ ما می کرد.

یا بقیه الله من را ببخش. فرمود: ما را در بازار برده فروش ها بردند و فقط خدا خواست که موفق نشدند وگرنه قصد داشتند که جمع ما را پراکنده کنند و ناموس خدا را به عنوان کنیز...

«لاحول ولا قوة الا بالله».

حجةالاسلام والمسلمین میرباقری