مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
بررسی تفسیر قرآن به قرآن از نگاه علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم
29 خرداد 1387, 0:0
بررسی تفسیر قرآن به قرآن از نگاه علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم
دومین نشست علمی «مفهومشناسی روش تفسیر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی» در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجتالاسلام محمود رجبی، قرآنپژوه و استاد حوزه علمیه قم، در دومین نشست علمی «مفهومشناسی روش تفسر قرآن به قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)» گفت: برای پیبردن به منظور علامه طباطبایی ابتدا باید معنای تفسیر را روشن کنیم و چنان که گفتهاند، تفسیر، کشف مقاصد خداوند از بیان آیات قرآن است و منظور علامه هم از تفسیر قرآن همین بوده است.
وی افزود: از نظر علامه طباطبایی تفسیر تنها پرداختن به مفهوم آیات با توجه به الفاظ و روش عقلا است و رسالت آن پرداختن به مصادیق نیست.
حجتالاسلام رجبی با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند؛ عبادات قرآنی در بیان مقاصد خودشان عاجز اند(یعنی قرآن صامت است)، اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) معتقد بودند که آیات مستقل و در بیان مقاصد خودشان رسا هستند(یعنی ناطقند).
این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: با فرض اینکه آیات قرآن در بیان مقاصد خودشان رسا هستند، علامه طباطبایی(ره) میگویند، بنابراین باید برای فهم آنها به خود قرآن مراجعه کنیم.
این قرآنپژوه تصریح کرد: البته اینکه چقدر میتوان از یک آیه استنباط کرد، بستگی به ظرفیت و توانایی هرکسی دارد؛ از این رو ممکن است درجات و مراتب فهم متعددی وجود داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظر دیگر مبنی بر رسا نبودن خود آیات قرآن ابراز داشت: علامه طباطبایی(ره) در اینباره مثال میزنند که مثلاً فیلسوفان فلسفه را اصل قرار دادند و قرآن را بر آنها حمل کردند و علمگرایان علم را و دیگران هم دانشهای دیگری را.
حجتالاسلام رجبی افزود: علامه طباطبایی(ره) هم تفسیرهای پیش از المیزان را دچار همین ایراد میدانست که چیزهای دیگر را بر قرآن حمل یا تحمیل میکردند.
وی در ادامه گفت: اما خود ایشان تنها از مباحث بدیهی و عقلی و قواعد ادبی، که ایرادی بر آنها وارد نباشد، در تفسر قرآن استفاده میکردند.
این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: علامه طباطبایی(ره) در عین حال بر این نکته پافشاری میکنند که روایات نه تنها برای تفسیر آیات قرآن ارزشمند؛ بلکه باید در این مسیر به آنها رجوع کرد.
وی ادامه داد: ایشان میگویند؛ شخص پیش از پرداختن به تفسیر قرآن، ابتدا باید به روایات رجوع کرده و روش اهل بیت(ع) را کشف کند و سپس با مطالعه آیات مربوط به یک موضوع، معنا و مفهوم آن را بفهمد و روایاتی که موافق با مفهوم آن آیات است، در فهم آنها دخالت دهند.
حجتالاسلام رجبی در پایان خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی(ره) در زمانهای به تفسیر قرآن پرداخت که اخباریگری، وهابیگری و تفسیر فلسفی و حسی در تفسیر قرآن رواج داشته و تأکید ایشان بر این بوده که نباید چیزی را از بیرون بر قرآن تحمیل کرد؛ زیرا قرآن در بیان مقصود خود رسا است.
در ادامه این نشست، میزگردی با حضور حجج اسلام علی اکبر بابایی، علی اسلامی و رجبی برگزار شد و حاضران در آن به تبیین دیدگاه علامه طباطبایی پرداختند.
ابتدا حجتالاسلام بابایی مقصود از نیاز به روایات در تفسیر قرآن را اینگونه بیان کرد که گاهی گوینده سخن، برای آنکه برای بیان منظورش از عبارات فراوان استفاده نکند، به قرائن و شواهد و گفتههای پیشینش که مخاطب از آنها مطلع است، اکتفا میکند و خلاصه سخن میگوید که با فصاحت و لغت نیز منافاتی ندارد.
وی در اینباره به آیه نازل شده درباره ولایت امیرالمؤمنین(ع) در زمانی که انگشتری خویش را به سائل بخشیدند، اظهار داشت: این آیه در زمان نزول برای مردم حاضر در مسجد کاملاً روشن و بدون هیچ ابهامی بوده؛ اما اکنون اگر بخواهیم مفهوم همان آیه را بفهمیم، به تفسیر و به عبارتی دیگر، به رجوع به قرائن و شواهد نیز داریم و مسلماً قرآن به تنهایی در اینباره کافی نیست.
این پژوهشگر قرآنی همچنین با استناد به سخنان علامه طباطبایی(ره) درباره رسا بودن قرآن از سویی و نیاز به روایات در تفسیر آیات از سوی دیگر، تصریح کرد: واقعیت این است که نظر علامه در اینباره روشن نیست؛ زیرا معلوم نیست چگونه میتوان هم به رسا بودن قرآن و هم به حجیت روایات در تفسیر آیات اعتقاد داشت.
در ادامه میزگرد حجتالاسلام اسلامی، از پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی اسرا، در سخنانی آیات قرآن را آنگونه که به زعم وی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) برمیآید، بر دو دسته دانست که در یک دسته از آنها میتوان به روایات رجوع کرد و در دسته دیگر نباید به روایات مراجعه کرد.
وی آیاتی از قرآن را که برای تحدی(مبارز طلبی) نازل شده است، جزء دستهای دانست که برای تفسیر آنها نباید به هیچ روایتی مراجع کرد و اینگونه آیات را «خودبسنده» نامید.
حجتالاسلام اسلامی افزود: از آنجا که آیات تحدی در مقابله با مخالفان قرآن نازل شدهاند، بنابراین نباید هیچ ابهامی در آنها باشد تا نیازی به رجوع به روایات احساس شود.
وی مصداق دیگر آیات بینیاز از رجوع به روایات را آیاتی دانست که مخاطب آنها معصومان(ع) هستند و ابراز داشت: این دو دسته، آیاتی هستند که خودبسندگی مطلق در آنها وجود دارد.
حجتالاسلام اسلامی سپس تصریح کرد که میزان سنجش روایاتی که سنت غیر قطعی هستند، نیز نیازی به رجوع به روایات برای تفسیر ندارند و رجوع به روایات در این قِسم تنها بر سنجش سنت غیر قطعی است، نه تفسیر آیات.
وی در بخش دیگری از سخنانش، حوزهای را که در آنها رجوع به روایات ضرورت دارد، حوزه اعتقادات و اعمال جوارحی عنوان کرد و گفت: این به معنای نقص قرآن نیست؛ بلکه از آنجا که مربوط به حوزههای اعتقاد و عمل است، حتماً باید مورد تأیید روایات قرار گیرد.
حجتالاسلام اسلامی اسرار قرآن و روایات مربوط به روش فهم قرآن را نیز از جمله مواردی برشمرد که در آنها رجوع به روایات ضروری است.
حجتالاسلام رجبی نیز در ادامه میزگرد، بحثهای مطرح شده در اینباره را که بالأخره علامه رجوع به روایات را مجاز میداند یا ممنوع، ناشی از اختلاف در این موضوع دانست که آیا قرآن تنها در مقام بیان مفهوم بوده، یا افزون بر آن، درصدد تعیین مصداق نیز بوده است.
وی افزود: از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) قرآن درصدد تعیین مصادیق نیست و از این رو باید بدون نیاز به چیز دیگری در همه زمانها رسا باشد.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ایشان میگویند؛ اگر قرآن صرفاً در مقام بیان مفهوم باشد، نیازی به روایات نیست؛ اما برای تعیین مصادیق از جمله تفاصیل احکام، چارهای جز رجوع به روایات نیست.
وی رجوع مفسر به روایات را در واقع کمکی به مخاطب دانست تا بیش از آنکه از ظاهر آیه به دست میآید، در فهم آیه موفق باشد.
منبع: خبرگزاری رسا
بررسی تفسیر قرآن به قرآن از نگاه علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
بررسی تفسیر قرآن به قرآن از نگاه علامه طباطبایی در حوزه علمیه قم
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
حوزه و دانشگاه
رسا
جدیدترین ها در این موضوع
حضور بانوان طلبه در جشنواره پژوهشی علامه حلی
به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از روابط عمومی جشنواره علامه حلی(ره)، حجت الاسلام زارعی، مدیر اداره امور پژوهشی طلاب حوزه علمیه قم و دبیر جشنواره علامه حلی در نشستی با مدیران اداره ساماندهی تحقیقات حوزه علمیه خواهران گفت
6 مهر 1396, 11:38
پایان همایش بینالمللی گفتوگوی بین اسلام و مسیحیت در طرابلس
همایش بینالمللی گفتوگوی اسلام و مسیحیت که از روز پنجشنبه 13 دی ماه درطرابلس پایتخت لیبی آغاز شدهبود، شب به کار خود پایانداد.
6 مهر 1396, 11:34
برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت
برای ترویج فرهنگ اهل بیت باید گام های اساسی برداشت
3 مهر 1396, 11:48
دیدار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری با مراجع
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تشریح برنامهها و عملکرد نیروی انتظامی در طرح ارتقای امنیت اجتماعی و بهره گیری از راهکارهای عملی در این باره، صبح امروز، 23 آبانماه، با تعدادی از مراجع تقلید و علما در قم دیدار کرد.
3 مهر 1396, 11:1
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران؛ همکاری حوزههای علمیه برای احیای موقوفات کارگشاست
21 مهر 1387, 0:0
پر بازدیدترین ها
آیت الله مکارم شیرازی؛ کسانیکه به دنبال خانه نشین کردن مراجع تقلید هستند، این آرزو را به گور خواهند برد
21 شهریور 1387, 0:0
راه کارهای تحول در حوزه علمیه
28 اردیبهشت 1387, 0:0
فهرست کتابهای ترجمه شده به فارسی به صورت نرمافزار منتشر میشود.
13 مهر 1387, 0:0
اعزام هزار مبلغ غیر ایرانی به پنجاه کشور جهان
2 مرداد 1387, 0:0
آیت الله صافی گلپایگانی؛ ،اقلیت ترکیه حقوق مسلمانان را پایمال نکنند
23 خرداد 1387, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS