سخنران استاد حق شناس
انسان وقتی در يك كسب یا عملي وارد مي شود، توقعاتي دارد و اگر آن توقعات برآورده نشود؛ مي گويد: كاش وارد این کسب و کار نمي شدم! از همین امروز باید متوجه موقعیت خودم باشم. باید مرا بيمه كنند. « اذا احب الله عبداً الهمه رشده».[1] اگر خدا کسی را دوست داشته باشد؛ رشدش را به او الهام می كند.
بدون علم اخلاق، درس خارج خواندن هم سودی ندارد!
اگر کسی اين چيزها را نداند؛ درس خارج[2] خواندن هم سودي ندارد. غايت درس خارج همين است. دنيا متجر اولياء خداست.
يك حديثي ديدم كه اگر كسي در دهه ی ذي حجه در مجلسي از مجالس علم حاضر شود؛ کأنَّ در مجالس انبیاء و رسولان الهی شرکت کرده است.[3]
﴿واذكرالله في ايامٍ معدودات﴾
.[4] در ذیل این آیه روايتی داریم که «ما من ايامٍ العمل الصالح فيهن احب الي الله من ايام العشر».[5] باید بررسی کنیم که دهه ی اول ذی الحجه چه خصوصياتي دارد.
البته ما برای پایان جنگ جواب مثبت گرفتيم. به آن زيارت عاشورايي كه خوانديم، جواب مثبت دادند.
روحیه ی مردم را تضعیف نکنید!
ولیکن بعضي از رفقا در ميان مردم حرفهايي مي زنند که روحيه ی مردم را تضعيف مي كند. من از آنها خواهشم مي كنم که يك قدري تاريخ را بخوانند و يك قدري به ايام گذشته مراجعه بكنند.
يك وقتي يكی از فرماندهان آمريكايي با نیروهایش از شمال حمله كرد كه نامش مارشال آيزنهاور بود و فرمانده ی آزموده اي بود. يك فرمانده هم بود كه اسمش را گذاشته بودند« روباه صحراء» و همه ی فرماند هان عالم مي گفتند که ایشان در فرماندهی در درجه ی اول است. در تاریخ ديدم كه ايشان دستور داده بود در جنگ با آلمانها برای تضعیف روحیه ی دشمن آدم هاي مقوايي درست کنند و در مقابل آنها قرار بدهند. بعد از عقب نشینی آلمانها وقتی هیتلر از علت عقب نشینی سؤال می کند؛ فرمانده ی آلمانها در جواب می گویدکه ما در محاصره بوديم و مجبور شديم فرمان عقب نشيني بدهيم!
شما نبايد با این حرفها که فلان جا را گرفتند و... روحیه ی مردم را تضعيف بكنيد. اين حرفها را نزنيد. من به شما نصيحت كردم و گفتم که اطلاعات شما محدود است. بايد همه چيز را مطالعه كنيد. زود قضاوت نكنيد.آن كساني كه در رأس امورند، مصالح شما را در نظر دارند، انشاءالله.
من خواهش مي كنم كه در اين دهه ي ذي حجه براي اینکه زود جواب ما داده شود و جنگ به نفع اسلام و مسلمين تمام بشود، دهن تان را ببنديد، گوشتان را ببنديد. ما اطلاعاتمان وسيع نيست.
در این دهه اگر در مجلسی از مجالس علم شرکت کنید؛ مثل اين است كه در مجلس خاتم الرسل صلی الله علیه وآله وسلم حضور بهم رسانده ايد.
کتاب وسائل از مسانيد كتب شيعه است. در حدیث هفتم می فرماید: «من مشي الي مسجد يطلب فيه الجماعة كان له بكل خطوة سبعون الف حسنة».[6]
وقتی شما برای خواندن نماز جماعت به سمت مسجد حركت كرديد؛ برای هر گامی که بردارید، هفتاد هزار حسنه داده می شود. ما از اين مقامي كه امام فرموده است، غافليم. اگرکسی در راه مسجد بميرد؛ پروردگار هفتاد هزار ملك بر او مي گمارد که او را تا قبرش تشییع کنند، با او مأنوس بشوند و براي او استغفار كنند، تا زمانی که مبعوث شود. ببينيد شما وقتتان را صرف چه مي كنيد!
دعای بنده ی این است كه اي پروردگار عزيز من! از تو تمنا دارم كه هيچكس سراغ من نيايد تا در بقيه عمرم مشغول تو باشم و مشغول اعمال خودم باشم. قدر خودت را بدان، داداش جون! يك صلوات بفرستيد.
ای موسی! وقتی مرا می خوانی، مشفق باش!
«كن اذا دعوتني مشفقاًخائفاً».[7] البته این عبارت خطاب به ماست. مصداق«به در مي گويم ديوار تو گوش كن!» است. آنها که معصوم بوده اند. پروردگار می فرماید: ای موسی! وقتي مرا مي خواني، مشفق باش.
گذشته ی ما معلوم نيست که چگونه گذشته است، آينده هم که معلوم نيست. «فاغتنم الفرصة بين العدمين».[8] بين آن عدم و اين عدم، فرصت را غنيمت بشمار!
«و عفر وجهك في التراب».[9] صورتت را بر خاک بگذار، اينطرف صورت، آنطرف صورت. شبها بلند شو، داداش جون! اقلاً سرت را روي فرش بگذار. پروردگار این حالت را دوست دارد.
«واسجد لي بمكارم بدنك». بهترين جاها را بگذار بر پست ترين جاها. برای من سجده کن و با من مناجات كن و بدان كه در حضور و محضر مايي.
خدا شاهد است که هدف بنده این است که شما را به این روایات توجه بدهم. وقت سحر - مخصوصاً در اين دهه ی ذی حجه- بلند شو، نمي ميري! پروردگار درد را به واسطه ي بیداری سحر از بدن شما جدا مي كند و دنيا و آخرت شما را آباد می کند.
وسوسه ها را از خودتان دوركنيد. شیخ (ره) هم در رسائل این روایت را آورده است که جميل بن دراج به امام صادق علیه السلام عرض كرد كه شيطان مرا رها نمي كند، دائماً در ذهنم الغاء شبهه مي كند. مي ترسم كه غافل شوم، مي ترسم که از بين بروم.
حضرت فرمودند: نه! غافل نشده ای. «هذا محض الايمان».[10] چون تو قدم در راه حق گذاشته ای، شيطان دست پاچه شده است و مي خواهد خودش را تكه تكه كند.
حقیقتاً بگو «لا اله الا الله». «لا» برای نفي جنس است. يعني واقعاً اين كلمه را –که كلمه اخلاص است- بگو. يعني هواپرستي را كنار بگذار، مقام پرستي، پول پرستي. در اين دهه همه ي تعلقات را کنار بگذار.«لا اله موجود الا الله». هیچ خدایی نیست مگر پروردگار عزيز. «الله اکبر من ان يوصف».[11] یعنی خدایا! همه چیز را پشت سر انداختم وآمدم. اگر خدای نکرده در قلبت غیر از این فکری باشد؛ خطاب می آید که «يا کاذب اتخدعنی وعزتی و جلالی ...».[12] یعنی ای دروغگو! آیا مرا فریب می دهی! قسم به عزت وجلالم، حلاوت و شیرینی ذکر خودم را از تو می گیرم.
زمانی که موسي علیه السلام به كوه طور می رفت، شخصی گفت: یا موسی! به خدا بگو که فلان بنده ات اين همه معصيت مي كند، چرا او را عقاب نمي كني؟ (در کوه طور لذت مناجات با پروردگار توجه ايشان را از همه جا سلب كرد و پیغام بنده ی معصیت کار را فراموش کرد) خطاب آمد: یا موسی! چرا پيغام بنده ام را به من نرساندي! وقتی ایشان آن پیغام را ابلاغ کرد؛ پروردگار در جواب فرمود: یا موسی! به این بنده ی گنهکارم بگو که ما تو را عذاب مي كنيم؛ اما تو نمي داني! همين كه لذت مناجات را از تو گرفته ايم، اين بالاترين عذابهاست.
«فاعتبر انت قلبک».[13] به قلب خودت توجه کن. ببین آیا از نماز خواندن لذت می بری یا نه؟ نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم وقت نماز می فرمودند: «ارحنا يا بلال».[14] ای بلال بیا و اذان بگو و ما را از تعلقات و توجهات دنيا متوجه پروردگار كن. اما متأسفانه وقتي بنده تكبير مي گويم؛ شيطان مرا همه جا مي برد. گرفتار چك و سفته مي شوم، نرخ چايي چقدر است؟! امروز من چقدر فروختم؟! تا اينكه وقتی «السلام عليكم» مي گويم، راحت می شوم! اما پيامبر وقتي مي خواست وارد نماز شود، راحت مي شد.
اگر نفس و قلبت حلاوت و شیرینی مناجات با پروردگار را چشید؛ بدان که از آنانی هستی که پروردگار می گوید: «الله اکبر» تو راست بود. «فاعلم انه قد صدقک فی تکبيرک».[15] اما اگر خدای نکرده حواست این طرف و آنطرف رفت و از مناجات لذت نبردی و از تمام شدن نماز لذت بردی؛ بدان که از درگاه «رب العالمين» مطرودی. آن وقت باید توبه کنی. دهه ی ذی حجه را مغتنم بشمار. صدقه دادن در این دهه مثل این است که پولی به پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم بدهی تا برای شما انفاق فرماید. هر عملی در این دهه رشد می کند.
مواظب باشيد، مبادا وقتی بعضي از آقايان براي اينكه جنگ به نفع اسلام و مسلمين اختتام پيدا بكند- انشاء الله- از اول ذي حجه مشغول خواندن زيارت عاشورا هستند، شما مشغول كارهاي ديگر باشيد.
[1] - غررالحکم/4177
[2] - از مراحل بالای تحصیلات حوزوی
[3] - وورد في فضائل عشر ذي الحجة "... ومن حضر مجلساً من مجالس العلم فكأنما حضر مجالس
أنبياء الله ورسوله" كذا في "روضة العلماء". تفسير روح البيان ذيل آية 93 سورة مائدة.
[4] - بقره/203
[5] - الکامل. عبدالله بن عدی ج2/159 ترجمه: عمل هیچ ایامی مانند عمل در دهه ی اول ذی حجه پیش خدا محبوب نیست. حدیث نبوی
[6] - الوسائل، الباب 1 من ابواب صلاة الجماعة الحديث 7-15
[7] - و فيما اوحی الله الی موسی عليه السلام: يا موسی کن اذا
دعوتنی خائفاً مشفقاً وجلاً و عفر وجهک فی التراب واسجد
لی بمکارم بدنک واقنت بين يدی فی القيام و ناجنی حيث
تناجينی بخشية من قلب وجل.
عدة الداعی و نجاح الساعی، ابن فهد حلی ج1 ص 159
-
[8] - ما فات مضی و ما سيأتيک فأينقم فاغتنم الفرصة بين العدمين
الکنی والالقاب، الشيخ عباس القمی ج2/357
[9] - عدة الداعی و نجاح الساعی، ابن فهد حلی ج1 ص 159
[10] - الکافی ج2 ص 425 باب الوسوسة و حديث النفس الحديث 3
[11] - عن ابی عبدالله عليه السلام قال: قال رجل عنده: الله اکبر فقال: الله اکبر من أی شيء؟ فقال: من کل شیء فقال ابوعبدالله عليه السلام: حددته فقال الرجل: کيف اقول؟ قال: قل: الله اکبر من أن يوصف. الکافی، الشيخ الکلينی ج1 ص 117
[12] - مصباح الشريعة ص 91
[13] - الاخلاق سيدعبدالله شبر ج1/39 جامع السعادات ج3 ص346
[14] - التفسير الصافی ج1/126 و سنن النبی علامه طباطبايی /304
[15] - الاخلاق، سيدعبدالله شبر ج1/39 جامع السعادات ج3 ص346