راه کارهای تحول در حوزه علمیه
مدیر حوزه علمیه قم؛ راه کارهای تحول در حوزه را تبیین کرد.
مدیر حوزه علمیه قم در نخستین همایش دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه گفت: برای اجرایی کردن تحولات حوزه، وجود کارشناسان قوی برای شناسایی ضعف ها و قوت های سیستم، بسیار ضروری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم، 27 اردیبهشت ماه در نخستین همایش دانش آموختگان مدرسه علمیه معصومیه، تحول را به معنای اندیشیدن، دیدن کاستی ها و تلاش برای برطرف سازی آن ها عنوان کرد و گفت: امروز فرصت بهره مندی را از رهبری های مدبرانه مقام معظم رهبری داریم که هم درد و هم درمان را به خوبی می شناسند.
وی در ادامه افزود: در این جهان پیشرونده، حوزه های ایستا رو به افول خواهند رفت و این نکته ضرورت تحول در حوزه های علمیه را می رساند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مدیریت تحول در سه بخش محتوا، برنامه و سازمان انجام می شود، اظهار داشت: هدف غایی حوزه های علمیه این است که با تمهیداتی، جامعه به سوی دین داری پیش برود.
وی با تأکید بر اجرای سند چشم انداز و دور اندیشی در تدوین برنامه های حوزه علمیه، انسان های بخشینگر و تکبعدی را بدون پیشرفتی خواند.
مدیر حوزه علمیه قم با بیان این که یک اقدام نابهجا تمامی زحمات دست اندرکاران را از بین می برد، خاطر نشان کرد: در اجرایی کردن تحولات حوزه، وجود کارشناسان قوی برای شناسایی ضعف ها و قوت های سیستم، بسیار ضروری است.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری در ادامه تصریح کرد: به کارگیری علم برنامه ریزی، ایجاد نظام آماری در حوزه، افزایش سرعت درتحولات، توجه به گستردگی دامنه تحول و توجه به سطوح مختلف حوزوی در تحولات، از راهکارهای تحول در حوزه علمیه است.
استاد عالی حوزه علمیه قم، عدم تناسب برنامه ریزی درسی، بین مأموریت های روحانیت و نیازهای جامعه را از جمله مشکلات حوزه دانست و بیان کرد: عدم محوریت قرآن و معارف اهل بیت(ع)، کم توجهی به مسائل جدید و نوپیدا در نظام اسلامی، نبود کارورزی در حین آموزش و تعطیلات زیاد، از دیگر مشکلاتی است که باید حل شود.
مدیر حوزه علمیه قم، پیشنهادهایی را به مسؤولین امر ارائه و خاطر نشان کرد: پیدایش بانک اطلاعات، ارزیابی استعدادهای طلاب، دوری از افراط و تفریط در امرتحول، افزایش قدرت نظریه پردازی در طلاب، تحول به سمت بالندگی و شرح صدر و تحمل ناملایمات از جمله اقدامات و تمهیداتی است که دست اندرکاران تحول در حوزه های علمیه، باید مدنظر داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین حسینی بوشهری در ادامه سخنانش افزود: رصدکردن و پیگیری وضعیت تحصیلی طلاب از سوی مدیران مدارس علمیه، از هدر رفتن نیروهای حوزوی جلوگیری می کند.
وی در پایان با اشاره به تأثیرگذاری طلاب در محیط اجتماعی جامعه گفت: امروز می بینیم سید حسن نصرالله که طلبه ای از طلاب حوز های علمیه است، چگونه رژیم اشغالگر قدس و امریکا را با آن همه قدرت پوشالی به زانو در آورده است.
منبع: خبرگزاری رسا