دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هوم، هَومه Haoma-, Hom

No image
هوم، هَومه Haoma-, Hom

كلمات كليدي : هوم، هَومه، سومه، يسنه، اوستا، زردشت، افراسياب، هوم سپيد، شاهنامه. ويونگهان، آبتين، سريت، پورشَسپ

نویسنده : سلمان علي ياري بابلقاني

«هوم» یا «هَومه» در اوستایی Haoma-، در ودایی Soma-، در پهلوی Hom، از ریشۀ ایرانی hu-√ و هندی √su- فشردن[1]. نام گیاه و نام ایزد موکل آن و نام نوشیدنی‌ای است که از آن گیاه در «یسنه»[2] (مراسم اوستاخوانی و قربانی) استفاده می‌شود[3] و فراهم‌کردن افشره هوم و نوشیدن آن از جمله سنتهای ستوده و کهن هندو ایرانی است.

در گاهان (کهن‌ترین بخش اوستا و سرودهای زردشت) نام او ذکر نشده اما زردشت، بدون ذکر نام، بدو اشاره کرده و مستی آن را نکوهیده است اما سنت کهنِ هندو-ایرانی فشردن و نوشیدن هوم، پس از زردشت، به جایگاه کهن خود بازگشته و در اوستای نو و متون پهلوی، گیاه و ایزد هوم بسیار ستوده شده‌اند، یشت20 و یسن های 9 تا 11 اوستا در ستایش ایزد و گیاه هوم است و در بیشتر متون پهلوی از او نام برده شده و جایگاه «فرَوَهر»[4] زردشت را، پیش از زادن، در گیاه هوم، که دوردارندۀ مرگ و سرور گیاهان است، گفته‌اند.

ایزد هوم دین-مرد و موبِد در میان ایزدان، و درمانگر، زندگی بخش و دوردارندۀ مرگ است و نیز دِلیر و پیروزی بخش، به بند کشندۀ افراسیاب تورانی، زیبا و زرین‌گون و بخشندۀ فرزندان نیکوست.

گیاه هوم (یا سومه)

امروزه این که گیاه اصلی هوم یا سومه چه بوده است، سخت مورد مناقشه است اما بایستی این گیاه نزد ایرانیان و هندیان باستان، یکی بوده باشد.

در هند، برهمنان می‌گویند که بذر سومۀ کهن از میان رفته و گیاهی دیگر را برای اجرای مراسم دینی جایگزین آن کرده‌اند. زردشتیان نیز صدها سال است که یکی از گونه‌های گیاه «افدرا»[5] را به جای هوم مصرف می‌کنند که گیاهی است سخت و پر الیاف که در کوهستان‌های آسیای میاینه و ایران می‌روید و برای گرفتن شیرۀ آن بایستی فشرده شود و نوشیدن آن برانگیزانندۀ خیال است و به طور کلی ویژگی‌های آن با توصیفاتی که از هوم در اوستا آمده همخوانی دارد.

به نظر می‌رسد که گونه‌ای از گیاه افدرا، همان هَومه یا هوم ایرانیان و سومه هندیان باستان بوده باشد[6].

بنابر روایتی اسطوره‌ای در اوستا، آفریدگار، هوم را بر فراز کوه البرز می‌نهد، سپس مرغی آموخته او را به هر سو، بر ستیغ کوه‌ها برده و بر آن کوه‌ها می‌روید[7].

اگر توصیف‌هایی که از او در متون دینی آمده است را صرفا اسطوره‌ای ندانیم و برگرفته از خود گیاه هوم بوده باشد؛ هوم گیاهی است پر گونه که در بلندای کوهها و ژرفای دره‌ها می‌روید[8] و پرشیره، زرین گون و نرم شاخه است[9] و درخشان و زیبا و درمان بخش است[10].

هوم و زردشت

در گاهان نام هوم برده نشده است. اما، بدون ذکر نام، بدان اشاره شده و مانند قربانی خونین، از جمله سنتهای کهن هندوایرانی است که مورد نکوهش زردشت بوده است. زردشت، در گاهان، هوم را پیشاب و کثافت خوانده و از هرمزد می‌پرسد که کی پلیدیِ مستی آن شراب که «کرپَن‌ها» (دین مردان دشمن زردشت) و فروانروایانِ بد نوشندۀ آن‌اند برخواهد افتاد[11].

اما، در دوره‌های بعد از زردشت و در اوستای نو، هوم پاکی و تقدس کهن خود را باز می‌یابد، به طوری که در اوستای نو (یسن 9 و 10) زردشت با ایزد هوم دیدار کرده او را هوم مزدا-آفریده خوانده و بر او نماز می‌برد و زیبای او را می‌ستاید و هوم از او میخواهد تا وی را برای نوشیدن فشرده و بستاید چنانکه «سوشانس»[12]ها (نجات بخشانِ زردشتی) در آینده خواهند ستود[13] و زردشت او را می‌خواند برای مستی، نیرو و پیروزی، تندرستی و درمان، افزایش و بالندگی، نیرو برای همۀ تن، دانش گوناگون، پیروزی بر دشمن، دروغ، جادوان، پرییان و ستمکاران، تندرستی و دیر زیستیِ جان، پیشاپیش خبردار شدن از دزد و راهزن و گرگ[14].

یسن های 9 تا 11 و یشت 20 در ستایش اوست و در به طور کلی در اوستای نو با صفات نیکویی چون اشو (پیرو اشه، راستی)، دوردارندۀ مرگ است، نیک، نیک‌آفریده، راست‌آفریده، درمان‌بخش، نیک‌پیکر، نیک نیروبخش، پیروز، زرین‌گون، نرم‌شاخه[15]، بلند، گسترندۀ گیتی[16]، ستاره‌آذینِ مینوی‌ساخت، درخشان، زیبا، باشکوه، زرین‌چشم[17]، راهنمای روانها، بخشندۀ شوی خردمند به دخترانِ بی‌شوی، سالار خانه، ده، قبیله، کشور و خرد[18]، ستوده شده است.

در دوره‌های بعد و در متون پهلوی نیز، فشردن هوم از جمله کردارهای نیک زردشت خوانده شده[19] و در بیشتر این متون آمده است که فرَوَهرِ زردشت، در گیاه هوم ِ دوردارندۀ مرگ بوده و سپس به پدر و مادر او منتقل می‌شود[20].

هوم ِ دین-مرد (روحانی، موبِد)

دین-مرد بودن، از جنبه های بسیار بارز شخصیت هوم است. مقام موبِدی را خود هُرمزد به او داده و او را دین-مرد میان ایزدان قرار داده است. بنابر اوستا، هرمزد او را «زوت»[21] (=موبد و پیشوای دینی) چابک-یسنِ بلند-سرود قرار داده که در انجام مراسم قربانی چابک است و سرود دینی را با آواز بلند می‌خواند و آواز بلند او به روشنایی های آسمانی و به گرداگرد زمین می‌رسد[22].

هرمزد برای او «کُستیِ»[23] (کمربند آیینی زردشتی) ستاره‌نشانِ مینوی‌ساخته‌ای برده و هوم، همواره میان بسته بر سر کوه، پاسبانِ «مانسر»[24] (گفتار مقدس) است[25] و او خود نخستین موبدی است که شاخه‌های هوم را به بالای کوه البرز فراز برد و حتی هرمزد و امشاسپندان تن نیک-رستۀ او را ستودند[26].

هوم در نقش قربانی

از سویی هوم، موبدی ایزدی است که، با فشرده‌شدن و نوشیده‌شدن، خود قربانی غیر خونین در مراسم یسنه است، و از سوی دیگر قربانی خونین انجام می‌دهد، به ایزدان دیگر فدیه نثار می‌کند و همانند موبدان زمینی باید سهم خود را از قربانی دریافت کند و بدین‌وسیله از روح آن حیوان پاسداری می‌کند، پس اگر این سهم بدو پیشکش نشود، آن حیوان در روز داوری از قربانی کننده شکایت خواهد کرد[27].

سهم او از قربانی چنانکه هرمزد، پدر ِهوم، بدوه بخشیده، دو آرواره با زبان و چشم چپ ِ قربانی است[28]. او ایزد «مِهر» (در اوستا: Mithra-، در پهلوی: Mihr)[29] را بر فراز کوه البر <همچون موبدی> با «بَرسُمِ»[30] پاک، فدیۀ پاک و کلام پاک می‌ستاید[31] و نیز ایزد «سروش» (در اوستا: Sraosha-، در پهلوی: Srosh) را بر بالای البرز می‌ستاید[32] و برای ایزد «درواسپ» (در اوستا: Drvaaspaa-، در پهلوی Drwaasp)[33] قربانی کرده و از او در به‌بندکشیدن افراسیابِ (در اوستا: Frangrasyaan-، در پهلوی: Fragraasyaan)[34] تورانی یاری می‌خواهد[35].

برخی صفتهایی که در اوستا بدو نسبت داده شده نیز، دلالت بر همین جنبه پارسایی و دین-مردی او دارد، چرا که او پیرو اَشَه (راستی) و اَشَه-گستر است و بخشندۀ نیروی مینوی و فرزانگی به اوستاآموزان و الهام‌بخش سخنان راست-گفته است[36].

هوم ِ درمانگر و زندگی‌بخش

ویژگی بارز دیگر هوم که چندین‌بار در اوستا و متون پهلوی بدان اشاره شده درمانگری، زندگی‌بخشی و دیر زیستی‌بخشی (طول عمر بخشی) است. از هوم دور کردنِ مرگ و بخشیدن تندرستی درخواست می‌شود[37]، همچنان که از سومه هندی نیز دیر زیستی و طول عمر درخواست می‌شود[38]، زیرا او درمانگر، شفابخش و دوردارندۀ مرگ است[39]. درمانهای او همراه با نیروی شگفت «بهمن» است[40] و اگر مردمان او را چون پسری جوان گرامی دارند، هوم به تن ایشان تندرستی می‌بخشد[41]. هوم خود پاک است[42] و ناپاکی را از خانه دور می‌کند و تندرستی به همراه دارد[43] و از جمله ایزدانی است که «تیشتَر» (در اوستا: Tishtrya-، در پهلوی: Tishtar)[44] (ایزد باران) را در باراندنِ باران و پالودن زمین از گندِ ناشی از یورش اهریمن به گیتی، یاری می‌کند[45].

چنانکه به جاودانگی‌بخشی سومه در ودا نیز اشاره شده[46]، هوم بخشنده زندگی جاودان است. چرا که او در درخت افسانه ای «گوکرن»[47] یا هوم سپید است که در پایان جهان از آن خوراکی به نام «اَنوش» می‌آرایند که همۀ مردمان، با خوردن آن، جاودان بی‌مرگ می‌شوند[48].

علاوه بر درمانگری و زندگی‌بخشیِ مینوی که باورمندان به هوم برای او شمرده‌اند، بایستی خود گیاه هوم نیز گیاهی دارای خاصیت دارویی بوده باشد، چنانکه امروزه نیز، در افغانستان، بلوچستان، کشمیر و غرب تبت، جوشانده‌ای دارویی از گیاهی با همین نام تهیه می‌شود[49].

هوم و جنگاوری

هوم نیز مانند بیشتر ایزدان ایرانی، جنگاور و یاور جنگجویانی است که به او باور دارند و او را می‌ستایند. همانگونه که در ودا به نیرویی که سومه برای پیروزی بر دشمن به نوشندگان خود می‌دهد، اشاره شده[50]، هوم نیز جنگجوی دلیری است که برای فشرندگان و نوشندگان خود پیروزی می‌آورد[51]، خود پیروز و بخشندۀ پیروزی است و چابکی و نیرو به سوران جنگاور می‌بخشد[52].

او به بندکشندۀ افراسیاب تورانی است[53] و به یاری ایزدبانوی دوراسپ، او را به زنجیر کشیده و بسته و در بند، پیش «کی خسرو» (در اوستا: Haosravah-، در پهلوی: Hosraw)[54] می‌برد و کی‌خسرو، به کین‌خواهیِ«سیاوشِ» (در اوستا: Syaavarshan-، در پهلوی: Siyaawash)[55]نامور که به خیانت کشته شده، افراسیاب را در کنار دریاچۀ «چیچَست» می‌کشد[56]. پس زردشت نیز از هوم، <که جنگجویی دِلیر است>، می‌خواهد که برای پاسداری از پارسایان، دشمنی دشمنان را دور کند، اژدهای زرد سهمگین زهرآلود، راهزن نابکار، پیروان دروغ یا دروج و روسپیِ جادوگر را با جنگ-ابزار بزند[57].

ارجمندی هوم و فشردن و نوشیدن آن

هوم، گیاه بسیار مقدسی است و فراهم‌کردن افشره هوم و نوشیدن آن سنتی هندو ایرانی و بس کهن است[58] و نوشندگان و فشرندگان آن پاداش های درخوری می‌گیرند. هوم چنان مقدس و ارجمند است که چون آن را از تشت (ظرف) سیمین به تشت زرین می‌ریزند باید به هوش بود که مباد بر زمین ریزد [59]و ابر و باران از آن رو ستوده می‌شوند که موجب رستن تن هوم بر فراز کوه‌ها می‌شوند و ستیغ کوه‌ها از آن رو ستوده می‌شوند که هوم بر آنها می‌روید[60].

هوم، سرور تمام گیاهان

هوم سرور همه گیاهان است[61] و نوشیدن آن از جمله کارهای بسیار نیک است[62]. حتی کمترین فشردن هوم ، کمترین ستودن هوم و کمترین خوردن هوم، زنندۀ هزار دیو است[63] و ستودن راستی، اندیشۀ نیک، گفتار نیک، کردار نیک و نکوهش کردن اندیشۀ بد، گفتار بد و کردار بد پس از نوشیدن فشردۀ هوم، در زیبایی و بزرگی برابر با یک صد ستایش است[64].

مستی و سرخوشی برخاسته از هوم، متفاوت با دیگر مستی‌ها

همۀ می‌ها را خشم خونین گرز همراه است، اما مستی هوم را خوشی ِ اشه (راستی) همراه است و چون هوم را بنوشند بهترین راهنمای روان‌هاست و با نیروی مینوی‌اش سالارِ خرد است[65] چنانکه نزد هندیان باستان نیز سومه درستی و نیک بختی و روشنایی است و دیگر می‌ها نادرستی و بدبختی و تاریکی اند[66] و نوشیدن سومه، جاودانگی و پیروزی می‌آورد و ایزد «ایندره»[67] فشرنده سومه را یاری می‌دهد[68].

هوم، بخشنده‌ی پسران نیک

هوم بخشندۀ ابرپسران و فرزندان راستکار است[69] و به چهار تنی که پیش از دیگران هوم را فشرده و برای نوشیدن آماده کرده‌اند ابرپسرانی نامدار بخشیده است:

نخستینِ ایشان «ویونگهان» (در اوستا: Vivahvant-، در پهلوی: Wiwanghaan)[70] بود که برای او جم ِ (در اوستا: Yima-، در پهلوی: Jam)[71]درخشان نیک-رمه، زاده شد که فرهمندترین مردمان است و در شهریاری خود جانورد و مردم را نامردنی و آب و گیاه را ناخشکیدنی ساخت و در شهریاری او نه سرما بود و نه گرما، نه پیری و نه مرگ، نه رشک دیو-آفریده.

دومین کس «آبتین» (در اوستا: Aathbya-، در پهلوی: Aaspiyaan)[72] و پاداش او فرزندی چون «فریدون» (در اوستا: Thraetaona-، در پهلوی: Fredon)[73] بود که ضحاک سه پوزۀ، سه کلۀ، شش چشم... دیو دروغ و زیان گیهان را نابود کرد.

سومین کس «سریت» (در اوستا: Thrita-، در پهلوی: Srid)[74] بود، که نیرومندترینِ خاندان «سام» است و دو پسر به پاداش برای او زاده شد، «اُرواخشیه» (در اوستا: Urvaakhshaya-، در پهلوی: Urwakhsh)[75]که داور و داد-آراستار(=قاضی و قانون گذار) است و «گرشاسپ»ِ (در اوستا: Keresaaspa-، در پهلوی: Kersaasp) [76]گُرزوَر که کشندۀ اژدهای شاخ دارِ زهرآلود است که مردمان و اسبان را می‌بلعید.

چهارمین کس «پورشَسپ» (در اوستا: Pourushaspa-، در پهلوی: Porushasp)[77] بود و به پاداش، زردشت ِ(در اوستا: Zarathushtra-، در پهلوی: Zardusht)[78] جدا از دیوانِ اهورا کیش برای او زاده شد[79].

فشرن هوم در مراسم یسنه

فشردن هوم از واجبات در انجام مراسم یسنه است[80] و هوم کسی را که در یسنه از او استفاده نکند نفرین می‌کند که او را فرزند نباشد و بدنامی بدو رسد[81].

پس افشرۀ هوم یا «پراهوم»[82]، که آمیخته‌ای است از شیرۀ گیاه هوم، شیر، آب دعا خوانده شده و گیاهی دیگر (معمولا انار)، دوبار در طول اجرای یسنه آماده می‌شود. پراهوم نخست را، که بدون شیر است، «زوت» همراه با خواندن یسن 11 اوستا می‌نوشد و برای پراهوم دوم که به شیر آمیخته است و «آب زوهر»[83] خوانده می‌شود، «راسپی» شیر را از پیش آماده می‌کند و در پایان نیایش خوانی، زوت این پراهوم دوم (آب زوهر) را، به عنوان نثارِ به آب، و همراه با خواندن اوستا، به چشمه‌ای می‌ریزد که آب مراسم یسنه از آن برداشته شده است[84].

هوم در شاهنامه

در شاهنامه فردوسی، "هوم" نیک‌مردی پرستنده و نیایش‌گر است از نژاد فریدون که پرستشگاه او در غاری به کوه بوده و آماده در خدمت شاه است که به هنگام خواب ناله افراسیاب را، که در گریز از کیخسرو است، می‌شنود و چون گِرد غار را می‌گردد افراسیاب را یافته وی را دست می‌بندد. اما افراسیاب، به نیرنگ و جادو، از بند وی گریخته و در دریاچۀ "چیچست" نهان می‌شود.

به پیشنهاد هوم، «گرسیوز» (در اوستا: keresavazdah-، در پهلوی: karsawez)[85] برادر افراسیاب را که پیشتر دستگیر شده، شکنجه می‌کنند تا افراسیاب از ناله او بی‌تاب شده خود را آشکار کند. نیرنگ هوم کارگر می‌شود و افراسیاب دردمند و گریان سر از آب بیرون آورده و به کمند هوم گرفتار می‌شود و کی‌خسرو به کین خون سیاوش او را می‌کشد[86].

چنین پیداست که هوم شاهنامه، همان هوم زردشتی در متون اوستایی و پهلوی است که صورتی انسانی یافته اما همان ویژگی‌های ایزد و گیاه هوم را داراست؛ پاراسا و نیایشگر و کوه نشین است، پهلوان و دلیر است و افراسیاب تورانی را در کنار دریاچۀ چیچست دستگیر کرده و به کی‌خسرو تسلیم می‌کند.

مقاله

نویسنده سلمان علي ياري بابلقاني
جایگاه در درختواره ادیان غیرابراهیمی - زردشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

فردریک شلایر ماخر Friedrich Schleiermacher

فردریک شلایر ماخر Friedrich Schleiermacher

معمولا هر پدیده سنّتی وقتی با یک جریان جدید مواجه شود، اگر باهم هم‌خوانی نداشته باشند، هیچ‌یک، دیگری را نمی‌پذیرند و هر دو نافی هم می‌شوند. در بررسی تاریخ کلیسا، اعم از کاتولیک و پروتستان، نیز دقیقا به‌همین تقابل می‌رسیم؛ تقابل دیدگاه‌های سنّتی و مدرن.
No image

ماروزیا MAROZIA

ششصد و شصت و شش

ششصد و شصت و شش

No image

همیستکان hamestakan

پر بازدیدترین ها

No image

معجزات عیسی

مریم مقدس  Saint Mary

مریم مقدس Saint Mary

No image

کتاب مقدس Bible

Powered by TayaCMS