دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نامه دوم به تسالونیکیان Thessalonians 2

No image
نامه دوم به تسالونیکیان Thessalonians 2

كلمات كليدي : دوم تسالونيكيان، پولس، عهد جديد، كتاب مقدس، رساله¬هاي پولوس

نویسنده : هادی جهانگشای

رساله دوم پولس به تسالونیکیان چهاردهمین کتاب از سری کتب عهد جدید می‌باشد.

نویسنده و تارخ نگارش

این نامه از جمله رساله‌هایی به شمار می‌رود که در کتاب مقدس به پولس منسوب است، همانطوریکه در اول تسالونیکیان هم آمده این دو نامه (نامه اول و دوم پولوس به تسالونیکیان) از اولین نامه‌های پولس می‌باشند که در بین سال‌های 52- 53 میلادی در شهر قرنتیس نوشته شده است.[1] و کلیسا نیز عموماً این انتساب را تأیید کرده است،اما دانشمندان کتاب مقدس آن را تأییدنمی‌کند[2] اعتراضات بیشتر به خاطر دلایل و شواهد داخلی است(البته برخی هم درستی بیانات پدران کلیسا را زیر سؤال برده‌اند.) تصور می‌گردد که تفاوت‌هایی در گنجینه لغات و اصطلاحات(10کلمه در این نامه استفاده شده که در جای دیگری استفاده نشده است.) در سبک نگارش (که به طور غیر منتظره‌ای محاوره‌ای است) و وقایع آخرالزمان(تعلیم در مورد «آن مرد شریر و بی دین» که در جای دیگری بیان نشده است) وجود دارند...

به دلیل تشابهی که بین رساله دوم و اول تسالونیکیان وجود دارد. می‌توان نتیجه گرفت که رساله دوم نباید با فاصله زمانی طولانی نسبت به رساله اول نوشته شده باشد شاید در حدود 6 ماه.[3]

تسالونیکی

تسالونیکی یک شهر بندری پرجمعیت در ابتدای خلیج ترمیاک(Thermaic) و مرکز تجاری و ارتباطی مهمی بود. این شهر بزرگ‌ترین شهر مقدونیه و مرکز استان بود تسالونیکی در عصر حاضر به نام سالونیک یکی از شهرهای یونان می‌باشد که الان دارای ستون‌‌های شکسته و قطعات حجاری شده می‌باشد این شهر دارای هفتاد هزار نفر جمعیت است که یک سوم آنها یهودی می‌باشند و بسیاری از مساجدی که در آنجا یافت می‌شود قبلاً از کلیساهای مسیحیان بوده است.[4]

محتوا

این رساله نیز با بیان اینکه متکلم این نامه پولس، سلوانس (سیلاس) و تیموتائوس و مخاطبش هم جامعه مسیحی تسالونیکی می‌باشد آغاز می‌گردد. پولس بعد از بیان مطلب فوق سلام‌های معمول خود را در ابتدا می‌آورد و با شکرگزاری به سبب ایمان تسالونیکیان و محبت و استقامت آنان در برابر مشکلات و عذاب‌هایی که می‌بینند و دعا برای آنها ادامه می‌یابد در اواخر این باب از شفاعت خودش برای رشد روحانی آنها مطالبی را اینگونه می آورد: و برای این هم پیوسته به جهت شما دعا می‌کنیم که خدای ما شما را مستحق این دعوت شمارد و تمام مسرت نیکویی و عمل ایمان را با قوت کامل گرداند.[5]

در باب دوم از آمدن مجدد مسیح (ع) که در رساله اولش به تسالونیکیان نیز مطالبی گفته بود، بدین نحو سخن به میان می آورد: زنهار کسی به هیچ وجه شما را نفریباند زیرا که تا آن ارتداد اول واقع نشود و آن مرد شریر یعنی فرزند هلاکت ظاهر نگردد... که او مخالفت می‌کند و خود را بلند تر می‌سازد.[6] وی در ادامه جنگ میان مسیح (ع) و آن مرد شریر را اینگونه بیان می کند: آنگاه آن بی دین ظاهر خواهد شد که عیسی خداوند او را به نفس دهان خود هلاک خواهد کرد و به تجلی ظهور خویش او را نابود خواهد ساخت.[7] در آیات بعدی پولس شکرگذاری‌های خود را به جهت ایمان آوردن آنها بیان می‌کند. در باب سوم پولس به جهت خدمات آنها دعا می کند و از آنها هم می‌خواهد که برای همه دعا کنند. وی به تسالونیکیان می‌نویسد که افراد بی نظم و تنبل را که کار و تلاش نمی‌کنند تنبیه نمایند پولس این عده را که کار نمی‌کنند فضول خطاب می‌کند. در آخر نامه تحیات و سلام‌های خود را به تسالونیکیان بیان می‌کند و علامتی را جهت اینکه نامه را خودش نوشته اینگونه می‌آورد. تحیت به دست من پولس که علامت در هر رساله است بدینطور می‌نویسم: فیض خداوند ما عیسی مسیح به جمیع شما باد. آمین[8] این نامه در 3 باب به پایان می‌رسد.

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

عروه بن حدیر

No image

عبدالرحمان الناصر

No image

یوسف بن عمر ثقفی

No image

روز شمار محرم (1)

No image

روزشمار محرم (2)

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS