دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرهنگ وجوه زیبایی شناختی را تداعی می کند

No image
فرهنگ وجوه زیبایی شناختی را تداعی می کند دکتر سراج الدین طی سخنرانی در موسسه مطالعات اسماعیلی لندن فرهنگ را به عنوان یک کلیت پیچیده از مشخصه‌های معنوی، مادی، عقلانی و احساسی توصیف کرد که شامل بیان‌های زیبایی‌شناختی نیز هست.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اسماعیل سراج الدین به کاوش در تجلی‌های معماری و هنری گذشته و حال جهان اسلام در سخنرانی‌اش با عنوان "مدرنیزاسیون و هویت فرهنگی در اسلام" در ششمین سخنرانی از سلسله سخنرانی‌های «اسلام‌ و مسلمانان معاصر» در محل مؤسسه‌ مطالعات اسماعیلی پرداخت.
دکتر سراج الدین در ابتدا به مروری کلی بر ساختار در هم شکسته‌ منظرهای جهانی معاصر پرداخت که از سویی برندگان اقتصادی و اجتماعی را دارد و از سوی دیگر در آن شاهد فقر و به حاشیه رانده شدن شدید عده‌ای دیگر هستیم.
وی سپس به بررسی تأثیر این جریان بر فرهنگهای عمومی پرداخت. دکتر سراج الدین فرهنگ را به عنوان «یک کلیت پیچیده از مشخصه‌های معنوی، مادی، عقلانی و احساسی» توصیف کرد که «یک جامعه یا گروه اجتماعی را مشخص می‌کنند». به این ترتیب، فرهنگ نه تنها شامل نظام‌های ارزشی، سنت‌ها و باورهای یک جامعه است بلکه شامل بیان‌های زیبایی‌شناختی آن نیز هست.
دکتر سراج الدین دوگانه‌های «مدرن و سنتی»، «فناوری پیشرفته و فناوری ضعیف»، «مادی‌گرایی و معنویت» و «مسلمان و غیر مسلمان» را به چالش گرفت که در فرهنگ عامه رخنه کرده‌اند. او از نمونه‌های هنری متعددی از دوره‌ ماقبل مدرن استفاده کرد و آنها را در کنار آثار نقاشان مدرنی همچون موندرین و گیاکومتی قرار داد تا پیوستگی‌های چشمگیر میان آن‌ها را نشان دهد.
وی استدلال کرد که هنرمنان و معماران در یک چهارچوب فرهنگی پویا کار می‌کنند، اما وقتی جایی که به «فروپاشی قواعد» می‌رسیم، نتیجه فقدان یک هویت یکپارچه و در نتیجه معنادار است.
رئیس کتابخانه‌ اسکندریه با استفاده از مثال‌های مساجد سراسر جهان نشان داد که چگونه سبک‌های ساختمانی نشان دهنده‌ تفسیر دوباره یا فروپاشی چهارچوب فرهنگی است – به ویژه در رهیافت‌های معاصر تا زمان سنان معمار ترکیه‌ای قرن شانزدهم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS