دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس

No image
برگزاری همایش «باز اندیشی در معنای کنشگری در سده بیست و یکم» در دانشگاه ناتینگهام انگلیس
همایش یک روزه «سوبژکتیویته های رادیکال جدید» باز اندیشی کنشگر در سده بیست و یکم روز 19 سپتامبر سال جاری در دانشگاه ناتینگهام انگلیس برگزار خواهد شد.
 
به گزارش خبرنگار فارس؛ در این همایش یک روزه متخصصان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط علوم انسانی از جمله فلسفه؛ جامعه‌شناسی؛ روانشناسی؛ انسان شناسی؛ علوم سیاسی و ... در مورد مفهوم مهم و کلیدی سوبژکتیویته و تاثیر آن بر کنشگری انسان در سده بیست و یکم به بحث و بررسی خواهند پرداخت.                                               
مفهوم سوبژکتیویته(subjectivity) یکی از دشوارترین و اساسی‌ترین مفاهیم فلسفی در عصر جدید است که برگردان آن به سایر زبان‌ها تقریبا غیر ممکن است و به عقیده محققان برابرهایی چون ذهنیت و فاعلیت شناسایی نمی‌توانند معنای دقیق آن را نشان دهند.                                         
این مفهوم از دو بخش لاتین sub به معنای زیر و درون و jactere به معنای انداختن و افکندن تشکیل شده است و یکی از مترجمان به این معنا برابر "درون آخته" را برای آن پیشنهاد کرده است. اما مفهوم سوبژکتیویته همچنین ریشه در دریافت خاص الهیات مسیحی مبنی بر دسترس ناپذیر بودن وجدان بشری(هیومانیته) و یکه بودن فرد انسانی دارد. از این رو یکی دیگر از مترجمان برای آن واژه "نهادگانی" را پیشنهاد کرده است.         
در هر صورت مفهوم سوبژکتویته در عصر جدید به ویژه با فلسفه دوران ساز ایمانوئل کانت(1724-1804) فیلسوف شهیر آلمانی معنایی مهم یافته است که در آن فاعل شناسایی(سوژه) گذشته از آن که بنیانگذار علم و شناخت بشری است بلکه معنای فاعلیت و کنشگری او را نیز در خود نهفته دارد.
از این رو ترجمه سوبژکتیویته به هر یک از برابرهای گفته شده نارسا و نشان دهنده وجهی از ابعاد گسترده و با معنای آن است.                  
از میان سده بیستم و با رخدادهایی که در سطوح مختلف هنری؛ تکنولوژیک؛ علمی و سرانجام فلسفی در اندیشه بشری رخ داد؛ سوژه دچار تردیدهای جدی اندیشمندان قرار گرفت. به گونه ای که امروز و در آغاز سده بیست و یکم لزوم بازاندیشی در معنای آن در ساحت‌های گوناگون علوم انسانی برای تبیین مفهوم کنشگری فرد بشری ضروری و حیاتی می‌نماید.            
این همایش می‌کوشد تاثیر شگرفی را که اموری چون جهانی شدن در عصر پسا استعماری؛ پیدایش نظریه های پسامتجدد؛ نظریه های پساساختارگرایانه در سیاست زدایی از کنشگری سوژه داشته‌اند مورد نقد و تحلیل قرار دهد. این اندیشمندان معتقدند که نظریه‌های لیبرال در پایان سده بیستم کوشیده‌اند با ذات زدایی از سوژه و تاکید بر نسبی انگاری و نفی اصول و به طور کلی با سیاست زدایی از آن عنصر انتقادی تفکر بشری را مورد تردید قرار دهند که نتیجه آن تثبیت سرمایه داری و وضع موجود بوده است.                                          
در این جبهه اندیشمندانی چون آنتونیو نگری؛ مایکل هارت؛ شانتال موفه؛ ارنستو لاکلائو؛ اسلاوی ژیژک؛ جورجو آگامبن و آلن بدیو قرار دارند. این اندیشمندان علی‌رغم تفاوت های جدی با یکدیگر بر اهمیت سوژه سیاسی و توانایی او در انتقاد برای بهبود شرایط و تن نسپردن به سرمایه داری موجود تاکید می‌کنند.                                          
این همایش با سخنرانی پروفسور پیتر هالوارد از دانشگاه میدل اسکس آغاز خواهد شد. در این همایش اندیشه‌های فیلسوفان نام برده توسط محققانی از سراسر دنیا مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS