دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مبدأ حرکت

No image
مبدأ حرکت

كلمات كليدي : مبدأ، حركت، ماده اولي، هيولي، فعليت محض، قوه محض

نویسنده : حسن رضايي

مبدأ به معنای محل شروع و در اصطلاح فلسفی نقطه‌ای است که حرکت از آن شروع می‌شود و حرکت عبارتست از خروج تدریجی شی‌ء از قوه به فعل.[1] در حرکات جوهری که حرکت در ذات شی‌ء روی می‌دهد، آغاز حرکت، قوه‌ای است به نام ماده اولی و هیولی که حقیقتاً هیچ فعلیتی ندارد و تنها فعلیت آن این است که قوه‌ای است بدون فعلیت.[2]در حرکاتی که در مقولات عرضی (مثل کم و کیف و...) روی می‌دهد، مبدأ حرکت، قوه‌ای است[3] که اگر چه به حسب حقیقت فعلیت دارد (چون در این امور، حرکت از ماده آغاز می‌شود و این ماده هم همیشه مقارن با فعلیت است) امّا چون حرکت، چیزی نیست جز خروج تدریجی از قوه به فعل، و فعلیت هم هیچ مدخلیتی در حقیقت حرکت ندارد؛ لذا عقل، مبدأ را در اینگونه موارد، قوه بدون فعلیت لحاظ می‌کند.[4]

البته به نظر می‌رسد که مبدأ داشتن قوه، برای حرکت، خالی از مسامحه نیست چون عنوان مبدأ از اطراف (در طرف شروع) حرکت انتزاع می‌گردد و رابطه آن با حرکت مانند رابطه نقطه نسبت به خط است. پس حیثیت مبدأ، حیثیتی عدمی است در حالی که قوه را نمی‌توان رابطه آن با حرکت امری عدمی به حساب آورد پس نمی‌تواند مبدأ قرار بگیرد.[5]

مبحث مبدأ حرکت، هیچ گاه در طول تاریخ فلسفه، به صورت یک بحث مستقل فلسفی مطرح نبوده است و همیشه به صورت امری تابع بحث حرکت طرح می‌شده است. البته گاهی هم در ضمن این بحث که آیا حرکت نیازی به وجود مبدأ مشخص دارد یا نه تبیین می‌شده و اگر چه در کتب فلسفی علامه طباطبائی و شاگردان ایشان، این بحث به صورت مستقل، تبیین و مطرح شده است.

در مورد لزوم مبدأ برای حرکت، دو نظر میان فلاسفه وجود دارد. مشهور فلاسفه از قدیم معتقد بودند که مبدأ از لوازم حرکت است و ذاتاً، حرکت مقتضی وجود مبدأ است. البته مبدأ، امری است که از جنس حرکت و داخل در متن حرکت نیست؛ چون هر جزئی از حرکت، دارای امتداد است و قابلیت انقسام دارد و هر چقدر کوچک فرض شود قابل تجزیه است و اگر مبدأ حرکت بخواهد از جنس حرکت باشد لازمه‌اش این است که ابتدای حرکت هم به اجزایی تقسیم شود و برای آن اجزاء هم مبدأ و نهایتی باید تصور کرد و همینطور در مبدأ آن اجزا این تقسیم تا بی‌نهایت ادامه می‌یابد و تسلسل روی می‌دهد و حرکت از هیچ نقطه‌ای شروع نمی‌شود.[6]

در مقابل، عده‌ای معتقدند که حرکت، ذاتاً مقتضی مبدأ نیست و فرض حرکتی بدون آغاز و مبدأ نامعقول نیست. چنانکه فلاسفه معتقد بوده‌اند که حرکت افلاک ازلی و بی آغاز است[7] و یا مثل حرکت اهل بهشت که آغاز و پایان ندارد.[8] به نظر این دسته از علما، مبدأ، ویژه حرکات محدود است و لازمه محدودیت این حرکات است نه لازمه حرکت بودن آنها، چنانکه هر امتداد محدودی دارای مبدأ است و مبدأ حرکت به جهت تعیین جهت و سمت و سوی حرکت است که از کدام طرف شروع می‌شود.[9]

مقاله

نویسنده حسن رضايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

حواس ظاهری و باطنی

No image

مراتب و درجات عقل

صفات خداوند

صفات خداوند

No image

مُثُل افلاطونی

Powered by TayaCMS