دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

گروه‌های شغلی قضائی

No image
گروه‌های شغلی قضائی

گروه‌های شغلی قضائی، دادرس، دادگستری، دادورز، دادستان نظامی، رئیس دادگستری، دادگاه عالی انتظامی قضات، دادگاه

نویسنده : خسرو بهمن یار

به طور کلی می‌توان در قوه قضائیه گروه‌های مختلف شغلی ذیل را نام برد:

گروه اول: پایه 4 قضائی: مشاور امور محجورین وسرپرستی.

گروه دوم: پایه‌ 5 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 3 بخش وشهرستان – دادیار درجه 3 دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان و...

گروه سوم: پایه 6 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 2 شهرستان،مشاور دادگاه عمومی ویژه رسیدگی به پرونده‌های مدنی خاص مانند دادگاه‌ خانواده و...

گروه چهارم: پایه 7 قضایی: دادرس علی‌البدل درجه 1 شهرستان ودرجه 2 دادگاه عمومی مرکز استان و...

گروه پنجم: پایه 8 قضائی: دادرس علی‌البدل درجه 1 دادگاه مرکز استان،معاونین رئیس دادگستری شهرستان و...

گروه ششم: پایه 9 قضائی: دادستان نظامی استان،رئیس شعبۀ دادگاه عمومی درجه 1 مرکز استان،معاونین رئیس کل دادگستری استان و...

گروه هفتم: پایه 10 قضائی: معاونین دادستان انتظامی قضات،رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح در مرکز استان، دادستان عمومی وانقلاب تهران،اعضاء شعبه تشخیص دیوان عالی کشور، مستشاران دیوان عالی،رئیس دادگاه تجدید نظر استان و...

گروه هشتم: پایه 11 قضائی معاونین رئیس قوه قضائیه ومعاونین وزیر دادگستری،رئیس شعبۀ دیوان عالی کشور،رئیس کل دیوان عدالت اداری،رئیس سازمان بازرسی کل کشور و...

تبصره:

رئیس دیوان عالی کشور،رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات ودادستان کل کشور در بالاترین گروه شغلی قرار می‌گیرند.

کارکنان اداری دادگستری

کارمندان اداری دادگستری خدمت‌گزارانی هستند که تابع قانون استخدام کشوری بوده و از حیث حقوق و حدود در ردیف کارمندان دولت قرار دارند، کارهای اداری و دفتری دادگستری را انجام داده و با دادرسان همکاری می‌نمایند مانند مدیر و کارکنان دفتر،مدیر و مأمورین اجرا و مأمورین ابلاغ و غیره.

الف) مدیر دفتر: هر یک از دادگاه‌ها، برای تنظیم پرونده‌ها و تهیه مقدمات دادرسی برابر ترتیب مقرر در آئین دادرسی مدنی تحت ریاست و مسئولیت رئیس دادگاه، دارای مدیر دفتر خواهد بود.در صورتی که دادگاه دارای شعبات متعددی باشد، هر شبعه دارای مدیر دفتر مخصوصی خواهد بود.

وظایف دفتر دادگاه

1. دریافت دادخواست‌ها ولوایح از طرفین دعوا.

2. ابلاغ و تنظیم جلسات دادرسی.

3. احضار طرفین دعوا.

4. مرتب کردن پرونده‌ها.

5. حفظ اسناد.

6. وصول هزینه دادرسی.

ب) مأمورین اجرا،دادورزها وابلاغ

مأمورین اجرا یا دادورزان، کسانی هستند که اجرای احکام دادگاه‌ها را بر عهده دارند.

مأمورین ابلاغ نیز مأمورینی هستند که برگ‌های ابلاغ را مانند احضاریه یا اظهار نامه به اشخاص مورد نظر ابلاغ می‌کنند و در واقع نامه‌رسان دادگستری هستند.

مقاله

نویسنده خسرو بهمن یار
جایگاه در درختواره حقوق جزا و جرم شناسی - آیین دادرسی کیفری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

السلام علیک یا جواد الائمه (ع)

صبر را بالش کن، و فقر را در آغوش گیر، و شهوات را ترک کن، و با هوای نفس مخالفت کن و بدان که از دیده خدا پنهان نیستی، پس بنگر که چگونه ای.
هدایتگران راه نور

هدایتگران راه نور

پروردگارم را سپاس که به بندگانش توفیق طاعت ارزانى فرمود و خیرونیکى را در عبادت خویش براى آنان منظور داشت.
کاظمین دلربای عاشقان

کاظمین دلربای عاشقان

مومن به سه خصلت محتاج است : کسب موفقیت از سوی خدا ،‌ نصیحت کننده‌ای در خود ،‌و قبول نصیحت از دیگران

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی نگرش ادیان ایرانی به مسئله‌ی موعود

خبرگزاری فارس: این مقاله به بررسی نگرش موعودگرایی در ادیان ایران باستان خواهد پرداخت و با کاوش در آن سعی می‌کند به ریشه‌یابی نگرش ایرانیان به این مسئله پس از اسلام آوردن ایشان دست یابد. در این کاوش با ادیان سه‌گانه‌ای مواجه هستیم که عبارتند از: دین زرتشتی، دین مانوی و دین مزدکی...
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت اول)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
Powered by TayaCMS