دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رزق و روزی از منظر آيات و روايات

No image
رزق و روزی از منظر آيات و روايات

نويسنده: آرمان نادری كمشوری

رزق يکي از نعمت هاي خداوند متعال مي باشد که انسان در زندگي روزانه خود براي به بدست آوردن آن تلاش مي کند. بنابر برخي تعاريف رزق شامل همه مزاياي زندگي اعمّ از مال، جاه، عشيره، ياران، علم، جمال و ....نيز مي شود.

مقاله پيش رو با عنوان «بررسي رزق از منظر آيات و روايات» در نظر دارد معنا و مفهوم رزق و همچنين عواملي را که بنابر آيات قرآن کريم و روايات ائمه اطهار (ع) باعث افزايش و يا کاستي رزق مي شوند مطرح نمايد.

  1. چيستی رزق

معناي رزق ابتدا فقط در مورد خوراکي ها و هر غذايي که به انسان مي رسد صدق مي کرد چه دهنده اش معلوم باشد و چه معلوم نباشد، سپس در معناي آن توسعه داده شد و بر هر سودي که به انسان مي رسد اطلاق مي شود هرچند که غذا نباشد،بنابر اين اعتبار، رزق شامل همه مزاياي زندگي اعمّ از مال، جاه، عشيره، ياران، علم، جمال و ....نيز مي شود.

بنا بر نظر علامه طباطبايي منظور از (رزق حسن) در برخي از آيات قرآن، نبوت و علم مي باشد. (ترجمه تفسير الميزان، ج 3، ص 214)

  1. اقسام رزق

در يک نگاه کلي مي توان رزق را به دو بخش تقسيم کرد:

الف) رزق مادي: اين نوع رزق، رزقي است که لازمه زندگي دنيوي مي باشد و انسان و تمام موجودات زنده در اين جهان براي زنده ماندن و بقانسل خود نيازمند به ان هستند. رزق مادي بنابر احکام تکليفي وضعي به پنج قسم تقسيم مي شود که عبارتند از:

1) واجب: مانند برآورده کردن نياز خانواده.

2) حرام: مانند رزقي که انسان از راه حرام مانند دزدي به دست آورده است.

3) مستحب: مانند رزقي که انسان تلاش مي کند آن را براي راحتي زندگي خانواده اش به دست آورد.

4) مکروه: رزقي که به دست آوردن آن حرام نيست اما بهتر اين است که انسان براي به دست آوردنش تلاش نکند مثل رزقي که از راه قصابي و يا برخي مکاسب مکروه به دست مي آيد.

5) مباح: مانند رزقي که انسان نياز واجب به آن ندارد و همچنين به دست آوردن آن نيز حرام نمي باشد مثل کسب و کار روزانه که بطور مباح و بدون احتياج به آن به دست مي آيد.

ب) رزق معنوي: اين نوع رزق، رزقي است که وجود آن به انسان مفهومي واقعي مي بخشد و با انجام اعمال نيک مثل عمل به مستحبات به دست مي آيد، در حقيقت هر انساني که به دنبال رزق معنوي برود و براي به دست آوردن اين رزق تلاش کند مي تواند در سراي آخرت در بهشت برين براي خود مکاني مهيا کند.

البته هر دو نوع رزق مذکور در بالارا مي توان به فرمايش اميرالمومنين حضرت علي(ع) تطبيق داد که مي فرمايند: روزي دو قسم است، يكي آن كه تو آن را مي‌جويي، و ديگر آن كه او تو را مي‌جويد. (نهج البلاغه، حکمت 431)

پس بنابر اين حديث رزقي که انسان به دنبال آن مي رود احتمال دارد که هم مادي باشد و هم معنوي، و همين طور در رزقي که خود به سراغ انسان مي آيد نيز اين احتمال وجود دارد، اگر انسان فقط و فقط به فکر دنياي خود باشدطبيعتا به دنبال رزق مادي مي رود و کوچک ترين توجهي به آخرت خود ندارد، زيرا هدف او اين است که زندگي دنيوي خود را هر روز زيبا تر از ديروز گرداند، اما کسي که علاوه بر دنياي مادي به فکر آخرت خود نيز مي باشد، بجز رزق مادي به دنبال رزق معنوي نيز مي رود، زيرا هدف او علاوه بر تامين مخارج زندگي خود اين است که در سراي آخرت در بهشت برين براي خودمکاني مهيا کند.

کساني که با تقوا مي باشند و به ياد خداوند متعال هستند و اعمال واجب خود را انجام مي دهند و براي به دست آوردن رزق معنوي به مستحبات عمل مي کنند، چنين افرادي دغدغه رزق مادي را ندارند زيرا رزق مادي، خود به سراغ آنهامي آيد حتي اگر به سراغش نروند. البته اين بدين معنا نيست که تلاشي براي رزق مادي انجام ندهند.

قرآن کريم درباره افراد با تقوا مي فرمايد: «مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَعَل لَّهُ مخَرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحَتَسِب» (هر كس تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي‌كند، و او را از جايي كه گمان ندارد روزي مي‌دهد) (طلاق 3)

  1. عوامل افزايش رزق

از آنجا که هيچ معلولي در جهان بدون علت و عامل نمي باشد از اين رو رزق نيز معلول عامل خود يعني رحمانيّت خداوند متعال مي باشد، علاوه بر اين عامل،رزق عوامل ديگري نيز دارد که باعث افزايش و يا کاستي آن مي شوند، اکثر مردم عامل افزايش رزق را تنها زياد تلاش کردن مي دانند، اما تلاش تنها عامل نيست بلکه بعد از اين عامل، عوامل ديگري نيز وجود دارند که بنابر آنچه از آيات و احاديث به دست مي آيد مي توان از جمله آنها: تقوا، انفاق، خوش خلقي با خانواده، استغفار از گناهان، ترک حرص، صله رحم، اطعام فقير و... را نام برد که هر يک از آنها بطور جداگانه بحث خواهد شد.

3.1. تقوا

تقوا يکي ازفضيلت هاي اخلاقي به شمار مي آيدکه موجب رسيدن انسان به درجات عالي معنوي مي شود، يکي از ويژگي هاي تقوا اين است که موجب افزايش رزق مي شود.

قران کريم درباره تاثير تقوا در افزايش رزق مي فرمايد: «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجَعَل لَّهُ مخَرَجًاوَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحَتَسِبُ» (هر كس تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي‌كند و از جايي که گمان ندارد به او روزي مي دهد) (طلاق: 65/2-3)

بنابر اين آيه مي توان تقوا را يکي از عوامل بسيار مهم افزايش رزق دانست، مضمون اين آيه اين مطلب را مي فهماند که فرد متقي حتي از جايي که خودش هم انتظار ندارد از جانب خداوند متعال برايش رزق مي رسد.

3.2. انفاق

در قران کريم در موارد بسياري لفظ«رزق»باکلمه(اَنْفِقُوا) و يا (اَنْفَقُو) آمده است و اين خود نشان دهنده تاثير زياد انفاق بر افزايش رزق مي باشد. کسي که در راه خداوند متعال چيزي را انفاق مي کند در حقيقت بر نفس خود غلبه کرده،و غلبه کردن بر نفس خود يکي از راه هاي رسيدن به درجات عالي معنوي مي باشد.

قرآن کريم درباره تاثير انفاق بر افزايش رزق مي فرمايد: «قُلْ‌ إِنَ‌ رَبِّي‌ يَبْسُطُ الرِّزْقَ‌ لِمَنْ‌ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما اَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقين‌» (بگو:پروردگارم روزي را براي هر كس بخواهد وسعت مي‌بخشد، و براي هر كس بخواهد تنگ [و محدود] مي‌سازد؛ و هر چيزي را [در راه او] انفاق كنيد، عوض آن را مي‌دهد[وجاي آن را پرمي‌كند]؛و او بهترين روزي‌دهندگان است!) (سبا: 34/ 39)

3.3. خوش خُلقی با خانواده

خوشخويي با خانواده يکي از صفت هاي زيبايي مي باشد که تمامي ائمه اطهار(ع) نيز اين صفت زيبا را در خود دارا بودند، بنابر روايات به دست آمده از معصومين(ع) اين عمل نيکو را مي توان يکي از عواملي بر شمرد که باعث افزايش رزق مي شوند.

امام صادق(ع) در باره تاثير اين عمل بر افزايش رزق مي فرمايند:«مَنْ‌ حَسُنَ‌ بِرُّهُ‌ بِاَهْلِ‌ بَيْتِهِ‌ زِيدَ فِي رِزْقِهِ» (آن کس که در حق خانواده اش نيکي بهتر و بيشتري داشته باشد رزقش زياد مي شود) (بحار الانوار، ج‌71، ص 104)

خوشخويي با خانواده علاوه بر افزايش رزق باعث طول عمر نيز مي شود،امام صادق(ع) در حديثي مشابه مي فرمايند:«مَنْ‌ حَسُنَ‌ بِرُّهُ‌ بِاَهْلِ‌ بَيْتِهِ‌ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ» (هر كه با خانواده‌اش خوش رفتاري كند، عمرش دراز شود) (وسائل الشيعة، ج‌12، ص162)

3.4. استغفار از گناهان

استغفار و توبه از گناهان مقوله اي است که در منابع ديني اعم از قران و روايات بر آن توجه شده است و لزوم و تسريع در آن مورد ارشاد عقل نيز مي باشد، استغفار موجب پاکي نفس انسان از گناهان و تيرگي ها مي شود، از ثمرات استغفار از گناه مي توان بخشيده شدن خود گناه از جانب خداوند متعال و همچنين افزايش رزق را برشمرد، حضرت علي(ع)مي فرمايند: «الِاسْتِغْفَارُ يَزِيدُ فِي‌ الرِّزْق» (استغفار رزق را زياد مي کند) (الخصال، ج‌2، ص 505)

خود گناه را مي توان بر دو قسم تقسيم کرد:

الف) حقّ الله

گناه حق الله، گناهي است که صرف توبه کردن در درگاه خداوند متعال مي تواند موجب بخشيده شدن آن از جانب خداوند متعال شود، بنابراين ديگر احتياجي به حلاليت و بخشش طلبيدن از ديگران ندارد. از امثال گناهان حق الله مي توان شراب خواري، سبک شمردن نماز، روزه نگرفتن، کفر ورزيدن به خداوند متعال و... را بر شمرد.

ب) حقّ الناس

گناه حق الناس، گناهي است که صرف توبه کردن در درگاه الهي نمي تواند موجب بخشيده شدن آن شود. بلکه علاوه بر توبه کردن احتياج به طلب بخشش و حلاليت خواستن از آن شخصي که در حق او ناحقي شده است را دارد. از امثال گناهان حق الناس مي توان دزدي،مال يتيم را خوردن، ناسزا گفتن به افراد، زورگويي و ... را بر شمرد.

3.5. ترک حرص

يکي از مباحث اخلاقي که علماي اخلاق از آن بحث کرده اند، رذيله حرص مي باشد که بر طالبان سعادت، دفع و پاکسازي از آن براي نيل به سعادت ضروري است؛ از ثمرات ترک کردن حرص، زياد شدن روزي است چنانچه حضرت علي(ع) در اين زمينه مي فرمايند:«ترْكُ الْحِرْصِ يَزِيدُ فِي الرِّزْق» (ترک کردن حرص، رزق را زياد مي کند) (همان، ج2، ص505)

3.6. صله رحم

صله رحم از اموري مي باشد که در اسلام روايات زيادي درباره لزوم عمل به آن آمده است، صله رحم علاوه بر اينکه موجب تحکيم روابط ميان افراد جامعه، دوستان و آشنايان مي شود، مزايا و ويژگي هاي ديگري نيز دارد که در ذيل به آنها اشاره مي گردد:

الف) افزايش رزق

افزايش رزق يکي از ويژگي هاي مهم صله رحم مي باشد، حضرت علي(ع) در اين زمينه مي فرمايند:«صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ» (صله رحم رزق را زياد مي کند) (علي بن حسن طبرسي، مشكاة الانوار في غررالاخبار، ص 129)

رسول خدا(ص) نيز درباره افزايش رزق به سبب صله رحم مي فرمايند: «مَنْ اَحَبَّ اَنْ يُوَسَّعَ لَهُ فِي رِزْقِهِ وَ يُنْسَاَ لَهُ فِي اَجَلِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ» (هر كه دوست دارد كه رزقش فزون گردد و اجلش به تاخير افتد بايد صله رحم كند) (همان، ص166)

ب) طولانی تر شدن عمر انسان

طول عمر يکي ديگر از ويژگي هاي مهم صله رحم مي باشد، امام صادق(ع) در باره تاثير صله رحم بر افزايش عمر مي فرمايند «مَا نَعْلَمُ شَيْئاً يَزِيدُ فِي الْعُمُرِ إِلَّا صِلَةَ الرَّحِم‌» (چيزي كه عمر را زياد كند جز صله رحم نمي دانيم‌) (وسائل الشيعة، ج‌21، ص 536)

3.7. اطعام فقير

يکي از اعمال مستحب که درباره مستحب بودن عمل به آن احاديث زيادي وجود دارد اطعام فقير مي باشد، اطعام کردن حتي در برخي از موارد واجب مي شود مثلاً کسي که روزه ماه مبارک رمضان را عمداً روزه نگرفته کفاره بر او واجب مي شود که يکي از موارد کفاره اطعام شصت فقير براي هر روز روزه قضا مي باشد، بنابر آنچه که از آيات و روايات به دست مي آيد مي توان اطعام فقير را به عنوان يکي از عوامل مهم افزايش رزق نام برد.

پيامبر اکرم(ص) درباره تاثير زياد اطعام کردن بر افزايش رزق مي فرمايند: «الرِّزْقُ اَسْرَعُ إِلَي مَنْ يُطْعِمُ الطَّعَامَ مِنَ السِّكِّينِ فِي السَّنَامِ» (روزي کسي که اطعام مي کند سريع تر از فرو رفتن کارد در کوهان شتر به سويش مي آيد) الكافي، ج‌4، ص 51)

  1. عوامل کاهش رزق

قبلاً به اين مطلب اشاره شد که هيچ معلولي در جهان بدون علت و عامل نمي باشد از اين رو رزق نيز معلول عامل خود يعني رحمانيّت خداوند متعال مي باشد، سپس به اين مطلب اشاره شد که رزق عوامل ديگري نيز دارد که باعث افزايش يا کاستي آن مي شوند، بعد از بحث از عواملي که موجب افزايش رزق مي شوند نوبت به بحث از عوامل کاستي رزق مي رسد، بديهي است اعمالي که موجب کاستي رزق مي شوند اعمالي هستند که عمدتاً موجب گناه نيز مي شوند. اين عوامل اقسام زيادي دارد که از جمله آنها: زنا، دروغ، حرام خواري، بد خلقي، عدم پرداخت زکات، خيانت در امانت و... مي باشد که درباره هر يک از آنها بحث خواهد شد.

4.1. زنا

زنا از اعمال منافي عفت و از گناهان کبيره به شمار مي آيد، به عبارتي ديگر زنا از گناهاني مي باشد که وعده عذاب و اتش به آن داده شده و مجازات سختي براي آن در نظر گرفته شده است، قرآن کريم درباره مجازات زنا مي فرمايد: هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد؛ و نبايد رافت [و محبّت كاذب] نسبت به آن دو شما را از اجراي حكم الهي مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهي از مومنان مجازاتشان را مشاهده كنند (نور 2)

زنا داراي آسيب هاي جبران ناپذيري مي باشد که در ذيل به آنها اشاره مي گردد:

الف) کاهش رزق

پيامبر اکرم(ص) درباره تاثير زنا بر کاهش رزق مي فرمايند: «في الزِّنَا سِتُّ خِصَالٍ‌ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الدُّنْيَا وَ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِي الْآخِرَةِ فَاَمَّا الَّتِي فِي الدُّنْيَا فَيَذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ يُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ يَقْطَعُ الرِّزْقَ وَ اَمَّا الَّتِي فِي الْآخِرَةِ فَسُوءُ الْحِسَابِ وَ سَخَطُ الرَّحْمَنِ وَ خُلُودٌ فِي النَّار» (در زنا شش خصلت مي باشد كه سه خصلت آن در دنيا گريبان زاني را مي گيرد، و سه خصلت آن در آخرت، اما سه خصلت دنيوي: آبرو و حيثيت را مي برد، و مرگ را زودتر مي رساند، و روزي را قطع مي كند و اما سه خصلت در آخرت: در محاسبه اعمال با او بد رفتاري ميگردد، و موجبات خشم و غضب خداوند منان را فراهم مي سازد، و در آتش جهنم جاودان مي ماند.) (من لايحضره الفقيه، ج‌4، ص 367)

ب) از دست رفتن آبرو

قرآن کريم در آيه دوم سوره نور مي فرمايد: هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد؛ و نبايد رافت [و محبّت كاذب] نسبت به آن دو شما را از اجراي حكم الهي مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهي از مومنان مجازاتشان را مشاهده كنند)

در اين آيه شريفه ذکر شده که هنگام مجازات افراد زناکار جمعي از مومنان شاهد اجراي مجازات باشند، که اين خود باعث از بين بردن آبروي افراد زناکار مي شود.

4.2. دروغ

دروغ نيز همانند زنا از گناهان کبيره مي باشد که وعده عذاب و آتش به آن داده شده است، در احاديثي که از ائمه اطهار(ع) روايت شده است به کبيره بودن دروغ تصريح شده است، رسول اکرم(ص) درباره دروغ مي فرمايند: «الكذب ينقص الرّزق» (دروغ روزي را كاهش مي دهد) (ابوالقاسم پاينده، نهج الفصاحه، ص 372) بنابر اين حديث يکي از عوامل موثر در کاهش رزق دروغ مي باشد.

4.3. حرام خواری

حرام خواري علاوه بر اينکه حرمت تکليفي دارد اثرات وضعي نيز بر روح و روان انسان ها مي گذارد و انسان را از خيرات و خوبي ها منع مي کند و از اثرات وضعي ديگر حرام خواري کاهش رزق مي باشد چنانچه امام صادق(ع) مي فرمايند: «کَثْرَةُ السُّحْتِ يَمْحَقُ الرِّزْقَ» (‌حرام خواري بسيار، روزي را از بين ببرد) (حسن بن علي بن شعبه حراني، تحف العقول، ص372)

4.4. بد خلقی

بدخُلقي سبب از دست دادن دوستان و دوري افراد و آشنايان از انسان مي گردد. هر مقدار که شخص با ديگران روابط حسنه داشته باشد و خوش خُلق باشد، ديگران به سوي وي جذب شده و طبيعتاً ارتباط هاي بالاتاثير بسزايي در بالابردن رزق و کسب و تجارت شخص خواهد داشت. حضرت علي(ع) مي فرمايند: «مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ ضَاقَ رِزْقُه» (هر کس بد اخلاق باشد روزي اش تنگ مي شود) (عبدالواحد بن محمد تميمي آمدي، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 592)

4.5. عدم پرداخت زکات

پرداخت زکات يکي از موارد ده گانه فروع دين بوده و واجب مي باشد، زکات به غلات و دام ها و سکه ها تعلق مي گيرد و وقتي پرداخت آن واجب مي شود که مقدار آن به حد نصاب برسد که در کتب فقهي به طورکامل از آن بحث شده است.

از تأثيرات منفي عدم پرداخت زکات کاهش رزق مي باشد، امام محمد باقر(ع) در اين باره مي فرمايند: «إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاهًْ، مَنَعَتِ الْاَرْضُ‌ بَرَكَتَهَا مِنَ الزَّرْعِ وَ الثِّمَارِ وَ الْمَعَادِنِ كُلَّهَا» (هر گاه مردم زکات خود را نپردازند، زمين برکت خود را از زراعت و ميوه ها و معدن ها دريغ مي دارد) (محمد بن علي بن بابويه، علل الشرائع، ج 2، ص 584)

4.6. خيانت در امانت

خيانت در امانت يکي رذيله هاي اخلاقي مي باشد و خداوند متعال نيز در قرآن کريم به عدم آن امر فرموده و مي فرمايد:«إِنَ‌ اللَّهَ‌ يَاْمُرُكُمْ‌ اَنْ تُوَدُّوا الْاَماناتِ إِلي ‌اَهْلِها» (خداوند به شما فرمان مي‌دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد) (نساء 4/ 58)

از جمله تأثيرات منفي خيانت در امانت در زندگي انسان کاهش رزق مي باشد، پيامبر اکرم(ص) در اين باره در حديثي گهربار مي فرمايند: «الْاَمَانَةُ تَجْلِبُ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ تَجْلِبُ الْفَقْرَ» (امانت داري موجب بي نيازي و خيانت در امانت موجب فقر مي شود) (حسين بروجردي، جامع احاديث الشيعه،ج 23، ص 1152)

  1. خداوند متعال، رازق حقيقی

اين نکته را نبايد فراموش کرد که اگر انسان واقعا خداوند متعال را رازق بداند براي کمي يا زيادي رزق حسرت نمي خورد،چرا که اين خداوند است که رزق او را تعيين مي فرمايد و به او عطا مي کند؛قرآن کريم در سوره الذاريات درباره رازق بودن خداند متعال مي فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ‌ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتين‌» (خداوند روزي‌دهنده و صاحب قوّت و قدرت است) (ذاريات 58)

و همچنين در سوره هود نيز مي فرمايد: «وَ ما مِنْ‌ دَابَّةٍ فِي الْاَرْضِ إِلاَّ عَلَي اللَّهِ رِزْقُها» (هيچ جنبنده‌اي در زمين نيست مگر اينكه روزي او بر خداست‌) (هود 6)

بنابر اين ممکن است اين سؤال پيش آيد که اگر اندازه رزق انسان از جانب خداوند متعال معين شده پس ديگر چه احتياجي به تلاش و کوشش براي افزايش رزق مي باشد؟ جواب اين سؤال در اين است که سنت الهي بر اين قرار گرفته که خداوند متعال رزق منقسم شده را با توجه به سعي و تلاشي که انسان ها دارند به آنها عطا مي فرمايد.

نتيجه گيری

پس از بررسي اقسام رزق روشن شد که رزق براي به وجود آمدن نياز به علت دارد و علتش نيز همان رحمانيّت خداود متعال مي باشد و همچنين روشن شد که رزق در افزايش و کاهش نيز عواملي دارد و برخي از عوامل آن ذکر گرديد.نتيجه اي را که از اين مقاله به دست مي آيد مي توان بطور خلاصه چنين بيان کرد که افزايش رزق فقط زياد تلاش کردن نيست چه بسا فردي که از همه بيشتر تلاش کند ولي رزق روزانه اش از همه کمتر باشد، بلکه افزايش رزق علاوه بر تلاش، بسته به اعمال ديگر انسان نيز مي باشد که اهمّ آن اعمال، مستحبات مي باشند بنابر آنچه که از آيات و روايات اسلامي به دست مي آيد.

روزنامه كيهان، شماره 21202 به تاريخ 17/8/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

پرسش و پاسخ چگونگی یاری کردن اهل بیت(ع) بخش اول

در آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه ائمه اطهار(ع) طلب یاری کردن توسط آن بزرگواران مطرح شده است.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

چگونه عاشورا مسیر اسلامِ شیعی و شیعیانِ ایرانی را تغییر داد؟

درباره عوامل گرایش ایرانیان به علویان و مذهب تشیع، مورخان و پژوهشگران نظرات متفاوتی بیان کرده‌اند.
چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

چگونگی متخلق شدن به اخلاق فاضله(کیمیای اخلاق)

انسان چگونه خودش را به اخلاق فاضله متخلق کند و از رذایل اخلاقی دوری نماید؟ چگونه این معنا را در مرحله عمل پیاده کند؟ علمای اخلاق می‌گویند: ابتدا انسان باید حالت موجود نفس را حفظ کند و سپس به تهذیب رذایل و جبران ضررهای گذشته بپردازد.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS