دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پوشش اسلامی برای دانش آموزان نیجریه الزامی می شود/ تصویر حضرت مریم در یکی از بیمارستانهای ایتالیا جایگزین صلیب خواهد شد.

No image
پوشش اسلامی برای دانش آموزان نیجریه الزامی می شود/ تصویر حضرت مریم در یکی از بیمارستانهای ایتالیا جایگزین صلیب خواهد شد. الزامی شدن پوشش اسلامی برای دانش آموزان نیجریه
مصطفی ابراهیم رئیس یکی از مدارس خصوصی در ایالت کانو، نیجریه گفت: اگر دولت از ما بخواهد اصول پوشش اسلامی را در میان دانش آموزان خود اجرا کنیم در آن هنگام باید این درخواست محقق شود. بر اساس این اصول پوشش دختران دانش آموز باید لباسی شبیه مانتو همراه با شلوار یا دامن بلند و روسری باشد و پسران دانش آموز نیز از روپوش به همراه شلوار و کلاه استفاده کنند.
در مدرسه ای که ابراهیم مدیریت آن را برعهده دارد دانش آموزان مسلمان و مسیحی در کنار یکدیگر تحصیل می کنند، از این رو هنوز در انتظار بخشنامه رسمی در مورد این تصمیم هستند. ایالت کانو یکی از 12 ایالت نیجریه است که از قانون شرع اسلام برای نظام قضایی خود استفاده می کند.
ابراهیم اسکارو فرماندار ایالت کانو گفت: این تصمیم با سنتها و اعتقادات مردم نیجریه هم گام است. این تصمیم می تواند تغییر مهمی در رویکرد دانش آموزان ما ایجاد کرده و به تقویت اخلاق آنها منتهی شود. انتظار نداریم که مدارس خصوصی در این ایالت از چنین تصمیمی سرپیچی کنند.
ایالت کانو دارای بیش از 2 هزار مدرسه خصوصی است که اغلب آنها دارای دانش آموزان مسلمان یا ترکیبی از دانش آموزان مسلمان و مسیحی هستند. تعداد اندکی از این 2 هزار مدرسه در ایالت کانو توسط مسیحیان اداره می شود. بسیاری از مدارس دولتی این ایالت از سال 2003 اصول پوشش اسلامی را رعایت می کنند. مسلمانان 55 درصد جمعیت 133 میلیون نیجریه را تشکیل داده و مسیحیان 40 درصد این جمعیت محسوب می شوند. پنج درصد باقی مانده خود را دیندار نمی دانند.

بالاترین مقام قضایی بریتانیا ممنوعیت حجاب را نقض حقوق بشر نمی داند
بالاترین مقام قضایی بریتانیا در همایش سالانه انجمن ملی مدیران مدارس طی سخنرانی خود اعلام کرد ممنوعیت حجاب بیانگر نقض حقوق بشر نیست، در حالی که آزادی دینی که چنین کشورهایی داعیه دار آن هستند حق انتخاب پوشش خود را به صورت آزادانه به آنها اعطا کرده است.
لرد فلکونر عالیترین مقام قضایی بریتانیا طی این سخنرانی به مدیران مدارس اطمینان داد که وی از تصمیم آنها مبنی بر منع حجاب دختران مسلمان حمایت می کند و آنها نباید از اقدام قانونی واهمه داشته باشند. این در شرایطی است که وی ضرورت توجه مدارس به جامعه محلی را مورد تأکید قرار داد.
لرد فلکونر گفت: حقوق بشر بر اساس آزادی، تساوی، تساهل و احترام به دیگران تعریف می شود که این ارزشها همان ارزشهای بریتانیایی هستند و با عقل مشترک منافاتی ندارد و در بخش دیگری از سخنرانی خود استدلال کرد افرادی که با منطق عمل می کنند نباید از چالش حقوقی با استناد به حقوق بشر واهمه داشته باشد.
دولت بریتانیا اظهار داشته است که مدارس می توانند درباره اصول پوشش دانش آموزان خود تصمیم گیری کنند.
گزارش مهر می افزاید: اظهارات عالیترین مقام قضایی بریتانیا در شرایطی ایراد می شود که به علت تبلیغات سوء علیه اسلام و عدم آگاهی صحیح از این آئین آسمانی آنها از واجب بودن پوشش برای زنان مسلمان اطلاعی ندارند. اسلام برخلاف سایر ادیان حجاب را برای زنان مسلمان نمادین و اختیاری در نظر نگرفته و آن را بر زنان مسلمان واجب کرده است، از این رو حجاب را تحت هیچ شرایطی نمی توان با نمادهای دینی سایر ادیان مقایسه کرد.
پس از گسترش موج مهاجرت مسلمانان به اروپا و کشورهای غربی بحث حجاب در این کشور ها قوت گرفت و این امر با تصویب قانون منع حجاب در مدارس دولتی فرانسه به اوج خود رسید. در حال حاضر در برخی کشورهای اروپایی محدودیتهای برای زنان محجبه وجود دارد برای مثال حجاب تاکنون در هشت ایالت آلمان ممنوع شده است.

افتتاح نخستین بانک اسلامی در سنگاپور
شعبه یکی از بزرگترین مؤسسات مالی جنوب آسیا دوشنبه 18 اردیبهشت ماه، نخستین بانک اسلامی خود را در سنگاپور افتتاح کرد.
عبدالله حسن صیف رئیس هیئت مدیره این بانک طی بیانیه ای گفت: بانک اسلامی آسیا (آی بی آسیا) می تواند پیشتاز ایده های بازار باشد تا فرصتهای تازه ای در آسیا ایجاد کرده و اصول بانکداری اسلامی را حفظ کند. بانک آی بی آسیا بر بانکداری تجاری اسلامی، شرکتهای اقتصادی، بازار سرمایه و خدمات بانکداری خصوصی تمرکز می کند.
بانکهای اسلامی در شرکتهایی که فعالیتهای مرتبط با تنباکو، الکل و قمار داشته سرمایه گذاری نمی کنند، چرا که این فعالیتها در اسلام ممنوع شده است. بانک اسلامی همچنین بر اساس سود و زیان مشترک میان بانک و مشتریان خود فعالیت می کند، چرا که اسلام مسلمانان را از پرداخت و دریافت بهره بر روی وام نهی کرده است. بانک آسیا از چهار عالم برجسته مسلمان برای راهنمایی عملکرد خود استفاده می کند.
مؤسسان بانک دی بی اس در نظر دارند سرمایه پرداخت شده بانک را طی چند هفته آینده به 500 میلیون دلار افزایش دهند. بانک اسلامی تازه سنگاپور با استناد به ابزارهای مالی شرعی فعالیتهای خود را برای همکاری با مشتریان بانکداری خصوصی و شرکتهای خاورمیانه و آسیا توسعه می دهد.
جکسون تای نایب رئیس بانک آی بی آسیا با اشاره به جمیعت 500 هزار نفری مسلمان سنگاپور که 15 درصد جمیعت کشور را تشکیل می دهند، گفت: این بانک می تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری کشورهای حوزه خلیج فارس تلقی شود.
بانکداری اسلام دست کم از سه دهه پیش آغاز شد و رشد چشمیگری را دنبال کرد که این امر توجه سرمایه گذاران و بانکداران سراسر جهان را به خود جلب کرده است. مؤسسات مالی غربی چون سیتی گروپ، بانک دویچه، اچ سی بی اس و یو بی است به سرعت روند ارائه خدمات اسلامی خود را در سراسر دنیا افزایش می دهند. حدود 300 بانک اسلامی و مؤسسه مالی در سراسر جهان فعالیت می کند، بر اساس پیش بینی کارشناسان دارایی این بانکهای اسلامی تا سال 2013 به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

تکنولوژی صنایع غذایی حلال مالزی ارتقاء می یابد
بر اساس تفاهم نامه ای که در همایش جهانی حلال امضا شد، ارتقاء تکنولوژی صنایع حلال مالزی مورد تأکید قرار گرفت.
احمد عبدالله بداوی نخست وزیر مالزی در همایش افتتاحیه انجمن جهانی حلال گفت: باید افق صنعت حلال خود را گسترش دهیم تا از محصولات و خدمات غذایی فراتر رویم.
وی همچنین ضرورت تغییر طرز فکر فعالان این عرصه به منظور استفاده از این تجارت و بهره گیری از نیروی بالقوه صنعت حلال تأکید کرد تا بتوان منافع اقتصادی و اجتماعی مسلمانان را به حداکثر رساند.
عبدالله بداوی روز گذشته شاهد امضای یادداشت تفاهمی میان شرکت توسعه صنعت حلال مالزی (HDC)، شرکت مایکروسافت، بانک اسلامی CIMB دانشگاه چولانگ کورن تایلند و شرکت غذای اسلامی دبی بود.
وی گفت: اقدامات ابتکاری نه تنها به منظور به نمایش گذاشتن پیشرفت شرکت توسعه صنعت غذای حلال مالزی صورت گرفته بلکه به منظور یادآوری راه های مبتکرانه ای انجام شده که می تواند برای پیشبرد بخش حلال مورد استفاده قرار داد.
همکاری با شرکت مایکروسافت بر توسعه فن آوری اطلاعات برای صنعت حلال که در برگیرنده مرکز تبادل محصولات حلال، مرکز آگاهی رسانی و تحقیق حلال و تأیید محصولات حلال تمرکز می کند. بانک اسلامی سی آ بی ام مساعدت مالی برای پروژه های حلال را با اولویت دادن به شرکتهای کوچک و متوسط فراهم می کند. از سوی دیگر، دانشگاه چالالانگ کورن، مؤسسه استاندارد حلال در تایلند و شرکت توسعه صنعت حلال مالزی در توسعه ظرفیت تولید برنامه، تحقیق و توسعه فعالیتهای هماهنگی استاندارد حلال فعالیت می کنند.
بداوی طی سخنرانی در این همایش 2 روزه که نمایندگان 40 کشور را گردهم جمع کرده بود گفت: توسعه صنایع حلال وظیفه مسلمانان است. وی همچنین ملتهای مسلمان را ترغیب کرد سرمایه گذاری های خود را در این بخش افزایش دهند و از طرح ایجاد پایگاه اینترنتی برای تجارت و تأیید غذای حلال خبر داد.
این پایگاه اینترنتی با هدف گسترش تجارت میان 57 عضو سازمان کنفرانس اسلامی و یاری آنها در یافتن مواد خام و محصولات حلال فعالیت می کند. بر اساس گزارشهای کشور مالزی صنعت جهانی حلال 547 میلیارد دلار ارزش داشته و انتظار می رود این ارزش به زودی به یک تریلیون دلار افزایش یابد.

ارتباط مسلمانان و غیر مسلمانان به رفع باورهای نادرست منتهی می شود
وزیر امور خارجه عربستان سعودی تصریح کرد: روابط تاریخی میان مسلمانان و مسیحیان اروپا را می‌توان به دوره پیش از سال 1450 میلادی نسبت داد و گسترش این ارتباط در دنیای امروز به رفع موانع و باورهای نادرست نسبت به یکدیگر منتهی می‌شود.
سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان اظهار داشت که تمدنهای اسلامی و غربی به نحو قابل توجهی در اندولس ( اسپانیا) با هم ترکیب شدند که آثار آن تا امروز شاهدی بر این مدعا است.
اظهارات وزیر امور خارجه عربستان در همایشی ایراد شد که محوریت آن ارتباطهای تاریخی میان اروپا و جهان اسلام از سال 1450 میلادی بود. این همایش سه روزه از سوی مرکز تحقیق و مطالعات اسلامی ملک فیصل با همکاری سفارت آلمان در ریاض برگزار شد.
سعود الفیصل سال 1450 را به عنوان نقطه عطفی در دروابط اروپا و اعراب دانست که مسیرهای تجاری میان آسیای مرکزی و مدیترانه، سوریه، لبنان، فلسطین و اردن کنونی و همچنین مصر برقرار شدند. وی همچنین طی سخنرانی خود اهمیت از بین بردن موانع و کنار زدن باورهای نادرست را که مانع شناخت یکدیگر می شوند یادآور شد و گفت: گسترش ارتباط میان دو طرف راه ایده آل رفع این موانع و سوء باورها است.
وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: فعالیت در راستای رسیدن به اهداف میان دو طرف گفتگو فرصت پذیرش در عین وجود اختلافات را فراهم می کند.
مقالاتی که دراین همایش از سوی کارشناسان مسلمان و اروپایی ارائه شده اند به رابط میان مسلمانان و اروپاییان، اهمیت تبادل درک و تفاهم میان اروپا و جهان اسلام و همچنین تصویر مسلمانان در رسانه های اروپایی پرداختند.

تصویر حضرت مریم در یکی از بیمارستانهای ایتالیا جایگزین صلیب می شود
مسئولان بیمارستان منجیاجالی در میلان که به عنوان یکی از زایشگاه های مورد توجه در ایتالیا فعالیت می کند تصمیم گرفتند به منظور احترام به جمعیت در حال رشد مسلمانان، تصویر حضرت مریم(س) را در تمام اتاقهای خود جایگزین صلیب سنتی کند.
جمعیت مهاجران مسلمان در میلان دارای رشد قابل توجهی است. حدود 30 درصد از 7 هزار تولد سالانه که در این بیمارستان صورت می گیرد به زنان غیر ایتالیایی تعلق دارد که اکثر آنها را مسلمانان تشکیل داده اند.
باسیلیو تیسو مدیر این بیمارستان درگفتگو با روزنامه ایتالیایی زبان ریبالیکای ایتالیا گفت: با وجود 2 هزار زن از گروه های قومی و دینی که بیشتر آنها را مسلمانان تشکیل داده اند، این اقدام ابتکاری ضروری به نظر می رسد.
بر اساس یک قانون 80 ساله، صلیبها به صورت سنتی در دیوارهای تمام ساختمانهای عمومی در ایتالیا که اکثریت جمعیت آن را کاتولیک ها تشکیل داده مشاهده می شود.
مدیر این بیمارستان افزود: باید به تمام ادیان احترام بگذاریم و با توجه به این حقیقت که مراجعه کنندگان به بیمارستان ما را پیروان ادیان مختلف تشکیل داده اند باید از هر گونه اقدام تبعیض آمیزی جلوگیری به عمل آوریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تصویر حضرت مریم(س) را جایگزین صلیب کنیم، چرا که مسلمانان نیز احترام بسیاری برای حضرت مریم (س) قائل هستند.
ادای سوگند در دادگاه کارولینا نباید به یک کتاب مقدس محدود شود
یکی از وکلای اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا گفت: اگر ایالت کارولینای شمالی، آمریکا برای ادای سوگند در دادگاه استفاده مردم از متون دینی را توصیه کرده در آن صورت انجیل نباید تنها کتاب مجاز قلمداد شود.
دادخواستی که از سوی اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا در کارولینای شمالی ارائه شده یکی از سیاستهای ایالتی را به چالش کشیده که بر اساس آن تنها استفاده انجیل در دادگاه مجاز شمرده می شود.
ست کوهن مشاور ارشد اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا در این مورد اظهار داشت: رویکرد ایالت کارولینای جنوبی به این امر منصفانه نیست.
این دادخواست که در ژوئیه 2005 ارائه شده استدلال می کند که قانون ایالتی با قانون اساسی منافات دارد چرا که مسیحیت را به سایر ادیان ترجیح داده است.
اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا به دنبال حکم دادگاهی در این رابطه است تا تصریح شود این قانون به قدری گسترده است که استفاده از متون دینی مختلف را دربرمی گیرد.
طرح هدایت جوانان مسلمان بریتانیا پیگیری می‌شود
دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا دیروز جمعه طی بیانیه مطبوعاتی طرحی را به منظور به رسمیت شناختن نقش جوانان در جامعه و ارتقای سطح اخلاق آنها تشریح کرد.
شورای مسلمانان بریتانیا در تحقق مسئولیتهای خود به عنوان سازمان پوششی مسلمانان بریتانیا در نظر دارد از طریق کمیته امورخانوادگی خود طرحی را با عنوان " ردپا" آغاز کند.
دکتر عبدالباری دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا گفت: مسلمانان سراسر بریتانیا باید تلاش کنند جوانان را بیدار کرده و انرژی آنها را به صورت مؤثر و سازنده هدایت کنند تا وضعیت آنها در جامعه بهبود یافته و خیر مشترک حاصل شود. این طرح جوانان را قادر می سازد تا از تجارب سایرین مطالب سودمندی بیاموزند. این طرح مسلمانان کمتر از 16 سال سن را مورد توجه قرار داده است.
مسلمانان میشیگان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
رهبران مسلمان میشیگان به نشانه وحدت شیعه و سنی تفاهم نامه اخلاقی بین مذاهب آمریکا را امضا کردند.
رهبران مسلمان شیعه و سنی میشیگان روز پنجشنبه 20 اردیبشهت ماه تفاهم نامه اخلاقی بین مذاهب شیعه و سنی را در انجمن اسلامی حکمت، مسجد شیعه در دیربورن هایت به امضا رساندند تا از اهانت به یکدیگر با کلامی که موجب انزجار می شود جلوگیری کنند.
امام محمد الهی رئیس انجمن اسلامی حکمت گفت: ما در این مراسم شرکت کردیم تا خود را نسبت به میثاق سازنده ارتباط متعهد کنیم، همه ما مسئولیت داریم در راه صلح گام برداریم.
برخی از مسلمانان اظهار داشتند که این سند غیرضروری است و تفاوت قابل توجهی میان مسلمانان آمریکایی وجود ندارد و چنین میثاقی ممکن است به بحثهای ضداسلامی دامن بزند. اما حامیان این تفاهم نامه اخلافی استدلال کردند که چنین میثاقی از وحدت مسلمانان آمریکا حمایت می کند.
ویکتور قالیب بگ رئیس شورای سازمانهای اسلامی میشیگان گفت: این میثاق در لس آنجلس، شیکاگو و بسیاری از شهرهای آمریکا امضا شده و می توان آن را سازنده توصیف کرد. ادی الوان سخنگوی بزرگترین مسجد در ایالات متحده از مرکز اسلامی آمریکا در دیربورن ضرورت همکاری میان رهبران دینی و مشاهده آن توسط عموم را مورد تأکید قرار داد.
برخی از رهبران مسلمان همچنین اظهار داشتند که این تفاهم نامه می تواند از تفرقه میان شیعه و سنی که برخی آن را به جنگ عراق نسبت می دهند نیز جلوگیری کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS