دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب ارزش‌ها و نگرش‌های اقلیت‌های دینی ایران

بررسی زندگی اقلیت دینی ایران
کتاب ارزش‌ها و نگرش‌های اقلیت‌های دینی ایران
کتاب ارزش‌ها و نگرش‌های اقلیت‌های دینی ایران
اقلیت های دینی هر کشور، بخشی از جمعیت آن کشور را تشکیل می دهند که با قومیت، زبان، دین و مذهب اکثریت اختلاف دارند. بنابراین پاره ای از سیاست گذاری ها و قوانین در رابطه و تعامل با این اقلیت ها شکل می گیرد. در دولت های دینی مبتنی بر آموزه های دینی و شریعت، به خصوص در جمهوری اسلامی ایران که بیشتر افراد مسلمان هستند، معتقدان به سایر ادیان الهی به عنوان اقلیت دینی با حقوق و تکالیف مشخص به رسمیت شناخته شده اند. 

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا جایگاه اقلیت های دینی در ایران را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی مشخص کند تا از این طریق بتوان با روش بهتری به سیاست گذاری های مناسب برای همزیستی مسالمت آمیز اقلیت ها با اکثریت و نیز تحکیم همبستگی ملی پرداخت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

سالروز اعلام انقلاب فرهنگی

نقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی در سحرگاه 22 بهمن 1357 به پیروزی رسید، ولی علیرغم پیروزی انقلاب ولی هنوز هم آثار حاکمیت فرهنگی رژیم سابق در نهادهای حکومتی به چشم می‌خورد و گاهی هم باعث کارشکنی‌هایی می‌‌گردید.

پر بازدیدترین ها

No image

کودتای 28 مرداد

No image

امام حسن و طلاق زیاد؛ افسانه یا واقعیت

در برخی کتب روائی و تاریخ وارد شده است؛ حضرت امام حسن در طول حیات خود با زنان متعدد ازدواج کرده زود هم طلاق می‌داد و لذا در برخی روایات از آن حضرت با عنوان «مِطْلاق» یعنی زیاد طلاق دهنده، یاد شده است.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
Powered by TayaCMS