دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب

No image
انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب حجت الاسلام احمد مبلغی، انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت را دلیل دین ‌گریزی جوامع غربی دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، رئیس پژوهشگاه فرهنگ اسلامی در نشست "بررسی و تحلیل بروز خرافات در زیارت" که شب گذشته با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، امور غیر واقعی و غیر عقلانی را خرافه عنوان کرد و افزود: ورود امور غیرعقلانی و غیرقابل قبول تفسیرهای شخصی از دین در یهود و مسیحیت آن را زمین گیر و منحصر به کلیسا‌ها و معابد کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید واقعیت‌ها را منحصر به امور مادی و فیزیکی کرد بلکه دین هم‌چنان که حقیقت مادی را لحاظ می‌کند و برنامه ‌ریزی‌های خود را بر اساس این حقایق مادی تبیین می‌کند به حقایق متافیزیکی نیز توجه دارد.
حجت ‌الاسلام مبلغی حقایق متافیزیکی را در زمره امور واقعی دانست و عنوان کرد: این امور بر اساس دلایل عقلی یا نقلی هستند.
وی با بیان این‌که بسیاری از عقاید شخصی در پوشش دین در بین مردم رواج می ‌یابد، ادامه داد: این امور از خرافات‌ها وهمی و تخیلی هستند که بنام دین و معارف دینی در جامعه رواج می‌‌یابد و آسیب بزرگی را به پیکره دین وارد می‌‌سازد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بروز و ظهور خرافات را موجب به حاشیه رفتن معارف اصیل و اشغال متن دین با این اوهام دانست.
حجت ‌الاسلام مبلغی در ادامه افزود: هرآن‌چه که خدا و پیامبر و ائمه معصومین و علما و مراجع در طول تاریخ بر اساس ادله عقلی و نقلی بیان داشته‌اند جزء دین است و هر چه افزون بر آن در جامعه شکل گیرد و دلیل نداشته باشد از امور خرافی محسوب می‌شود.
وی عوامل بروز خرافات را سودجویی و فریب ‌انگاری، جهل و نادانی و نیاز افراد عنوان کرد و یادآور شد: گاهی جهل و توهم خرد است که به باور و اعتقادی برای او تبدیل می‌شود و این زمینه ‌ای برای ورود خرافه در دین می‌شود و گاهی نیز جهل و نادانی شخص باعث می‌شود که دیگران به او خرافات القا کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به خرافات وارد شده و در زیارت اظهار داشت: زیارت با این قداست می‌تواند خواستگاه بروز خرافات باشد که سه عامل امور فیزیکی، امور معنوی و امور متافیزیکی در زیارت می‌توانند به آن دامن زنند.
وی امور فیزیکی را آداب و اعمال فیزیکی مخصوص این مکانهای مقدس، عنوان کرد و اظهار داشت: اعمالی مانند گره زدن به ضریح و سجده بر قبور کاری غیر شرعی و از جمله خرافات وارد شده در زیارت است.
حجت الاسلام مبلغی، امور معنوی را دل سپردن به آن بزرگواران و طلب حاجت از آنان ذکر کرد و ادامه داد: توسل به ائمه(ع) به معنی مستقل دانستن ائمه معصومین(ع) از خداوند است بلکه واسطه و وسیله‌ ای برای رسیدن به خواسته‌های ما در برابر خداوند هستند.
وی در ادامه گفت: در عرصه متافیزیک خرافات بیشتری شکل می‌گیرد، زیرا خارج از ادراک ماست و افرادی با ادعای ارتباط با امامان و داشتن پیام از آن‌ها در صدد کسب مقام و موقعیت میان مردم هستند و این توهمات آنان دروغی بیش نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان خطاكارو نااهل

در بعضی از آیات قرآن كریم سخن از دشمنی بعضی زنان و فرزندان به میان آمده است. در مقاله حاضر، نویسنده كوشیده است ضمن بررسی این موضوع راهكارهای برخورد با چنین افرادی را نیز مورد بررسی قرار دهد.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

اهمیت حیا از نطر دین اسلام

اگر در جامعه مرزها و حریم‌ها معیّن نباشد و هر کس به خود اجازه دهد وارد حریم دیگران شود، به تدریج بی‌حیایی در جامعه رواج پیدا می‌کند. صمیمیت و خودمانی شدن در جای خود امری پسندیده است اما اگر به افراط کشیده شد، حرمت‌ها شکسته می‌شود. در اسلام جایگاه هر کس تعریف شده است.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
Powered by TayaCMS