دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اهل کتاب

No image
اهل کتاب

كلمات كليدي : اهل کتاب، امیین، یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان، صابئین

اهل کتاب

اصطلاحى‌ که‌ بر گروهى‌ از پیروان‌ ادیان‌ معتقد به‌ کتابى‌ آسمانى‌ اطلاق‌ شده‌ است‌. قدر متیقن‌ این‌ است‌ که‌ یهودیان‌ و مسیحیان‌ از مصادیق‌ این‌ اصطلاح‌ در فرهنگ‌ اسلامى‌ بوده‌اند.

اهل‌ کتاب‌ و اُمّیین‌

ساکنان‌ شبه‌ جزیره عربستان‌ را در آستانه ظهور اسلام‌ مى‌توان‌ به‌ دو گروه‌ عمده‌ تقسیم‌ کرد:

1- اکثریت‌ جمعیت‌ را، چه‌ در شهرها و چه‌ در بادیه‌ مردمى‌ تشکیل‌ مى‌دادند که‌ دین‌ رایج‌ میان‌ آنان‌ بت‌پرستى‌ بوده‌ است‌ و عموماً از خواندن‌ و نوشتن‌ نیز بهره‌ای‌ نداشته‌اند. این‌ گروه‌ ادبیات‌ مکتوب‌ نداشته‌ و در حوزه دین‌ فاقد کتاب‌ و تعالیم‌ مکتوب‌ بوده‌اند و کتابت‌ آنان‌ عمدتاً منحصر به‌ نوشته‌های‌ کوتاه‌ تجاری‌، یا طلسمات‌ و تعاویذ بوده‌ است‌.

2- اقلیتى‌ پراکنده‌ در بخشهایى‌ از شبه‌ جزیره عربستان‌ بودند که‌ یهودی یا مسیحی‌ بوده‌ و با کتب‌ دینى‌، به‌ خصوص‌ تورات‌ و انجیل‌ آشنایى‌ داشته‌اند. در میان‌ این‌ گروه‌ عالمانى‌ نیز بوده‌اند و خواندن‌ و نوشتن‌ و آموزش‌ منظم‌ نزد آنان‌ تا حدودی‌ رواج‌ داشته‌ است‌.

این‌ دوگانگى‌ فرهنگى‌ در میان‌ دو گروه‌ اکثریت‌ و اقلیت‌، موجب‌ شده‌ بود تا در اواسط سده 6م‌، یعنى‌ در آستانه ظهور اسلام‌، مردم‌ شبه‌ جزیره عربستان‌ به‌ دو گروه‌ امیین‌ (بى‌سوادان‌) و اهل‌ کتاب‌ تقسیم‌ گردند.

این‌ تقسیم‌ که‌ پذیرش‌ برتری‌ فرهنگى‌ اهل‌کتاب‌ بر امیین‌ را مى‌نمایاند، با وجود تلخى‌ حقیقتى‌ که‌ در پس‌ آن‌ نهفته‌ بود، از سوی‌ اکثریت‌ بت‌پرست‌ نیز در عمل‌ پذیرفته‌ شده‌ بود.

برای‌ نشان‌ دادن‌ وجود اصطلاح‌ اهل‌ کتاب‌ در پیش‌ از اسلام‌، باید به‌ این‌ نکته‌ اشاره‌ کرد که‌ این‌ اصطلاح‌ با وجود پذیرفته‌ بودن‌ کاربردی‌، از نظر ارزش‌ معنایى‌ گاه‌ در قرآن‌ کریم‌ مورد انتقاد قرار گرفته‌ است‌. در این‌ باره‌، به‌ خصوص‌ باید به‌ این‌ مضمون‌ قرآنى‌ اشاره‌ کرد که‌:

«در میان‌ آنان‌ (اهل‌ کتب‌) گروهى‌ امى‌ هستند که‌ دانشى‌ به‌ کتاب‌ ندارند...» (بقره، ‌78)

از این‌ آیه‌ آشکارا برمى‌آید که‌ همگى‌ آنان‌ که‌ در طبقه اجتماعى‌ اهل‌کتاب‌ جای‌ گرفته‌اند، به‌ واقع‌ اهل ‌کتاب‌ نیستند.

نقد اهل‌کتاب‌ در قرآن‌

آیات‌ قرآنى‌ گاه‌ اهل‌ کتاب‌ را از جهاتى‌ مى‌ستاید و گاه‌ آنان‌ را به‌ سختى‌ نکوهش‌ مى‌کند. اهل‌ کتاب‌ ستایش‌ شده‌، مؤمنانی هستند که‌ به‌ توحید، معاد و کتاب‌ آسمانى‌ خود ایمانى‌ راسخ‌ دارند، بر عمل‌ صالح‌ پایدارند و فرمان‌ کتاب‌ خود را پیروی‌ مى‌کنند. در مقابل‌، اهل‌کتاب‌ نکوهش‌ شده‌، کسانى‌ هستند که‌ کتاب‌ آسمانى‌ خود را به‌ دور افکنده‌ و زمام‌ خرد و اندیشه‌ را به‌ دست‌ هوای‌ نفس‌ سپرده‌اند و با توجیه‌ کردن‌ و پنهان‌ داشتن‌ آیات‌ خداوند، از پایبندی‌ به‌ مضامین‌ آنها سر باز زده‌اند.

با آنکه‌ با تحلیل‌ آیات‌ گوناگون‌ قرآنى‌، مى‌توان‌ به‌ آسانى‌ نتیجه‌ گرفت‌ که‌ اهل‌کتاب‌ به‌ عنوان‌ یک‌ گروه‌ دینى‌، کاملاً از مشرکان‌ تفکیک‌ شده‌اند و در موضعى‌ مشخصاً از یکتاپرستى‌ به‌ عنوان‌ کلمه‌ای‌ مشترک‌ میان‌ مسلمانان‌ و اهل‌ کتاب‌ یاد شده‌ است‌ اما آیاتى‌ نیز یافت‌ مى‌شود که‌ حاکى‌ از وجود عقاید شرک‌آمیز در میان‌ باورهای‌ اهل‌ کتاب‌ است‌. نمونه‌ای‌ از این‌ دیدگاه‌ را در آیاتى‌ ناظر بر عقیده مسیحیان‌ به‌ تثلیث‌، اعتقاد منقول‌ از یهودیان‌ و مسیحیان‌ مبتنى‌ بر پسر خدا بودن‌ عُزَیر و عیسى‌(ع‌) مى‌توان‌ یافت‌.

اهل‌کتاب‌ و دیانت‌ اسلام‌

قرآن‌ کریم‌ با آنکه‌ اسلام‌ را به‌ عنوان‌ راه‌ رستگاری‌ برای‌ همه جهانیان‌ معرفى‌ کرده‌ و با تأکید اهل‌ کتاب‌ را به‌ پذیرش‌ دین‌ اسلام‌ فراخوانده‌ است‌، ولى‌ اهل‌ کتاب‌ را به‌ پذیرش‌ قهری‌ آن‌ ملزم‌ نساخته‌ است‌.

آنچه‌ میان‌ همگى‌ عالمان‌ به‌ عنوان‌ نقطه اتفاق‌ دیده‌ مى‌شود، آن‌ است‌ که‌ برخورد اسلام‌ با اهل‌ کتاب‌ دست‌ کم‌ در حیات‌ این‌جهانى‌، برخوردی‌ تؤام‌ با صلح‌ و احترام‌ متقابل‌ مى‌تواند باشد. حتى‌ مظاهر خداجویى‌ در دین‌ اهل‌ کتاب‌ نیز، از سوی‌ قرآن‌ کریم‌ مورد تکریم‌ قرار گرفته‌ است‌؛ در این‌ باره‌ باید به‌ آیه‌ای‌ اشاره‌ کرد که‌ در آن‌، صومعه‌ها و معابد اهل‌ کتاب‌ در کنار مساجد یاد شده‌ و بر این‌ نکته‌ تکیه‌ شده‌ است‌ که‌ همگى‌ این‌ مکانها، مکان‌ ذکر خداوندند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

ویژگی های مادر نمونه از دیدگاه قرآن و مذهب

از زمره صفات ثبوتى و فعل خداوند خالقیت و ربوبیت است. یعنى هم آفریدگار است و هم پروردگار. جریان این دو صفت الهى در مورد انسان به توسط پدر و مادر انجام مى شود و این دو هستند كه وسیله پیدایش او در حیات مادى و رشد و تربیت او بویژه در ایام كودكى اند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
No image

بهترین روش رفتار با دیگران از کلام رسول ‏اکرم(ص)

اگر روشى را دوست دارید که مردم آن گونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هر چه را براى دیگران پیشنهاد مى‏کنید همان بهترین روش است و شما نیز بر اساس آن با آنان رفتار کنید. زیرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، کمترین اهانتى را از سوى آنان نمى‏پذیرد راضى نیست که کسى به او تهمت زند، و نمى‏پسندد که کسى از معایب او پیش دیگران سخن بگوید هر چند آن عیوب را واقعا داشته باشد.
Powered by TayaCMS