دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی

No image
باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم گفت: مدیران حوزه باید با الگو قراردادن شهید قدوسی از کثرت‌گرایی شغلی پرهیز کنند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
حجت‌الاسلام رفیعی اصفهانی، مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله قدوسی پرداخت و ضمن انتقاد از چند مسؤولیتی بودن برخی از مدیران حوزه گفت: آیت الله شهید قدوسی هیچ‌گاه حاضر نشد در یک زمان چندین مسؤولیت مختلف را قبول کند؛ زیرا ایشان معتقد بود یک مدیر با داشتن چندین مسؤولیت نمی‌تواند مدیریت موفقی داشته باشد.
وی با بیان این‌که مدیران ما در شیوه مدیریتی خود باید شهید قدوسی را با عنوان الگو انتخاب کنند، اظهار داشت: وقتی آیت‌الله میرزا هاشم آملی، مدرسه ولی‌عصر(عج) واقع در خیابان معلم را تأسیس کرد، از شهید قدوسی خواست تا مدیریت این مدرسه را قبول کند؛ اما شهید قدوسی قبول نکرد و گفت: سبب موفقیت من در مدرسه حقانی این بود که وقتم را برای عده‌ای خاص و محدود صرف کرده‌ام و اگر بخواهم مدیریتم را توسعه دهم، چنین موفقیتی حاصل نمی‌شود.
این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه امروزه مدیران ما این‌گونه نمی‌اندیشند و همزمان در چندین جایگاه مدیریتی مشغول به کار هستند؛ اما وقتی شهید قدوسی طلبگی می‌کرد؛ دیگر دنبال حج و عمره و پول و ریاست نبود.
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) بیان داشت: مسؤولان ما باید کثرت‌طلبی شغلی را کنار بگذارند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این‌که شهید قدوسی برای مجریان ما بهترین الگو است؛ اما تمایلی برای مطرح کردن چنین الگوهایی نیست، چنانچه برای شاگردان وی همایش‌ها و بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شود؛ اما شخصیت خودش هنوز درحوزه‌های علمیه محجور است.
محقق حوزه علمیه قم با اشاره به فضای سنگین فکری حوزه در زمان مدیریت شهید قدوسی تأکید کرد: فضای حوزه علمیه در آن زمان بسیار محدود بود، به‌طوری که اگر می‌خواستید، درس تاریخ اسلام یا تفسیر دائر کنید، استادی پیدا نمی‌شد. یادم می‌آید ایشان یک استاد اعتقادات می‌خواستند تا این مبحث ر ابه صورت عمیق، زیبا و دنیا‌پسند مطرح کند؛ اما کسی را پیدا نکردند؛ حتی برخی از بزرگان حوزه هم که آمدند، نتوانستند با این شرائط تدریس کنند.
حجت‌الاسلام رفیعی همچنین به تشریح دیدگاه شهید آیت‌الله قدوسی درباره کتاب‌های حوزه پرداخت و ادامه داد: زمانی که شهید قدوسی درس اصول فقه را جایگزین قوانین کردند، در حوزه می‌گفتند؛ سواد از بین رفت و اصول کشته شد؛ اما حقیقتاً این طور نبود؛ زیرا دیدگاه شهید قدوسی این بود که کتاب‌های درسی یک مسأله است و کتاب‌های علمی مسئله‌ای دیگر، مثلاً ایشان کتاب شرح منظومه ملا‌هادی سبزواری را علمی می‌دانستند؛ اما درسی نمی‌دانستند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر این‌که آیا شهید قدوسی قصد داشت، روشنفکری اسلامی را در حوزه نهادینه کند؟ گفت: اگر روشنفکری را به معنای غربی آن لحاظ کنیم که عده‌ای هم با همین معنا در مقابل امام راحل(ره) قرارگرفتند، نه؛ اما اگر به معنای قرآنی آن که نور است و سبب روشنی بخشیدن به جامعه و انسان‌ها می‌شود، شهید قدوسی از پیشگامان روشنفکری اسلامی در حوزه بوده و توانست شاگردانی را تربیت کند که در کنار اصولگرا‌بودن، متحجر نباشند.
حجت الاسلام رفیعی اصفهانی همکاری میان شهید آیت‌الله قدوسی و شهید آیت‌الله بهشتی را در حوزه مثال‌زدنی دانست و خاطر نشان کرد: شیرین‌ترین، خالص‌ترین و بی‌ریا‌ترین همکاری را این دو عزیز و بزرگوارانی مانند آیت‌الله مشکینی، جنتی، مصباح یزدی و خزعلی برقرارکرده بودند؛ اما همه این بزرگان، احترام ویژه برای شهید بهشتی قائل بودند.
وی در پایان بزرگ‌ترین خصوصیت شهید آیت‌الله قدوسی را در کنار ایمان و اخلاص، نظم وی دانست و افزود: اگر شهید قدوسی امروز زنده بود، امام نظم بود؛ زیرا نظم با گوشت، پوست و خون او عجین شده بود.
 
منبع: www.rasanews.com
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان خطاكارو نااهل

در بعضی از آیات قرآن كریم سخن از دشمنی بعضی زنان و فرزندان به میان آمده است. در مقاله حاضر، نویسنده كوشیده است ضمن بررسی این موضوع راهكارهای برخورد با چنین افرادی را نیز مورد بررسی قرار دهد.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

اهمیت حیا از نطر دین اسلام

اگر در جامعه مرزها و حریم‌ها معیّن نباشد و هر کس به خود اجازه دهد وارد حریم دیگران شود، به تدریج بی‌حیایی در جامعه رواج پیدا می‌کند. صمیمیت و خودمانی شدن در جای خود امری پسندیده است اما اگر به افراط کشیده شد، حرمت‌ها شکسته می‌شود. در اسلام جایگاه هر کس تعریف شده است.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
Powered by TayaCMS