دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زندگی کریمانه در کلام امام علی(ع)

ازاودرخواست پیروزی بردشمن ورستگاری کنید ،دست نیاز را به سوی او دراز وعطا وبخشش را تنها از او بخواهید، قطعا میان شما و او حجابی نیست و دری بین او و شما بسته نشده است …(برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
زندگی کریمانه در کلام امام علی(ع)
زندگی کریمانه در کلام امام علی(ع)

قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام :

…واطْلبوا إلیه واستمنحوه فَما قَطَعکم عنهُ حجاب وَلا اُغْلق عَنکُمْ دونَه باب…

نهج البلاغه /195

ترجمه:

ازاودرخواست پیروزی بردشمن ورستگاری کنید ،دست نیاز را به سوی او دراز وعطا وبخشش را تنها از او بخواهید،‌قطعا میان شما و او حجابی نیست و دری بین او و شما بسته نشده است …

توضیح

زندگی کریمانه

از آنجا که برای معرفت خدا حجابی نیست، حضرت علی (علیه السلام) در جای دیگر می‌فرماید:

واطْلبوا إلیه واستمنحوه فَما قَطَعکم عنهُ حجاب وَلا اُغْلق عَنکُمْ دونَه باب[1]

بین خود و خدا حجاب و فاصله‌ای نبینید؛ بگویید "یا الله" و از اوعطا طلب کنید و عزّت بخواهید. ممکن است دیگری چیزی به شما بدهد ولی عطا با ذلّت، همراه باشد؛ امّا اگر بدون واسطه چیزی را از خدا بگیرید، عزیزید، تنها به این فکر نباشید که خانه، نان، لباس و زندگی داشته باشید؛ بلکه به این فکر باشید که کریمانه زندگی کنید.

در دعای علی (علیه السلام) می‌خوانیم:

"اللّهُمّ صُن وَجهى بالیَسار ولا?تَبذُل جاهى بالإقْتار فَاَستَرزِقَ طالبى رزقک واستعطفَ شِرارَ خَلقِک واُبتَلى بِحَمْدِ مَن اعطانى واُفْتتن بِذمّ مَن مَنعَنى واَنْتَ مِن وَراءِ ذلکَ کلّه ولىّ الإعطاءِ والمَنع[2]

خدایا! تمام نعمتها را تو داده‌ای و تمام روزی‌خواران در کنار سفره انعام تو نشسته‌اند:
"بر سر هر سفره بنشستم خدا رزّاق بود"

امّا بین من و خودت، دست دیگری فاصله نباشد که من از دیگری بگیرم‌ممنون او باشم و اگر چیزی به من نداد گله کنم، در حالی که همه نعمتها از‌توست. اگر بنده درک کند که بین او و خدایش پرده و حجابی نیست،‌هم‌می‌کوشد گناه نکند ـ چون خود را در محضر خدا می‌بیند ـ و هم می‌کوشد فقط‌از او طلب کند. آنگاه خداوند، وسایل را فراهم می‌کند و آن وسیله‌ای که پیام‌خدا را به ما می‌رساند، به جای اینکه ممنون او شویم ممنون ما می‌شود!

این زندگی کریمانه در صورتی ممکن است که انسان بی‌پرده و حجاب به سر برد. علی (علیه السلام) چون چنین بود، به خود اجازه داد به خدا عرض کند: خدایا! من آن چنان ترا حمد می‌کنم که حمدم بی‌پرده به تو برسد و بین ثنای من و ذات تو چیزی حاجب نباشد.
انسان باید نخست حجابهای ظلمانی وآنگاه حجابهای روحانی ونورانی رابرطرف کند وبرطرف نمودن حجابهای ظلمانی همین است که سالک گناه نکند و بد کسی را نخواهد ، به فکر تحقیر و به دام انداختن این وآن وکینه توز نباشد.

    منبع : برگرفته از تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی صص 204-205-206
    پی نوشت :
  • [1] - نهج البلاغه، خطبه 195.
  • [2] - همان، خطبه 225.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

ویژگی های مادر نمونه از دیدگاه قرآن و مذهب

از زمره صفات ثبوتى و فعل خداوند خالقیت و ربوبیت است. یعنى هم آفریدگار است و هم پروردگار. جریان این دو صفت الهى در مورد انسان به توسط پدر و مادر انجام مى شود و این دو هستند كه وسیله پیدایش او در حیات مادى و رشد و تربیت او بویژه در ایام كودكى اند.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
No image

بهترین روش رفتار با دیگران از کلام رسول ‏اکرم(ص)

اگر روشى را دوست دارید که مردم آن گونه با شما رفتار کنند، به همان روش با دیگران برخورد کنید. هر چه را براى دیگران پیشنهاد مى‏کنید همان بهترین روش است و شما نیز بر اساس آن با آنان رفتار کنید. زیرا انسان جز انتظار خوش رفتارى از مردم ندارد، کمترین اهانتى را از سوى آنان نمى‏پذیرد راضى نیست که کسى به او تهمت زند، و نمى‏پسندد که کسى از معایب او پیش دیگران سخن بگوید هر چند آن عیوب را واقعا داشته باشد.
Powered by TayaCMS