دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علی اشرف درویشیان

No image
علی اشرف درویشیان

كلمات كليدي : علی اشرف درویشیان، صمد بهرنگی، پوپولیسم، داستان‌های درویشیان

نویسنده : اعظم بابایی

علی اشرف درویشیان متولد سال 1320، نویسنده‌ی داستان‌های کوتاه و رمان است که اولین اثرش را در سال 1352 به دست چاپ سپرد.

او در نویسندگی از این نظر که از زاویه دید کودکان و نوجوانان روایت می‌کند، از پیروان «صمد بهرنگی» است، اما آثارش به جانداری آثار او نیست. آنچه در داستانهای وی بیشتر مورد توجه است، محتوا و زمینه‌های معنایی آثار است، با این توضیح که توجه به تکنیک‌ و فرم کمتر در داستان‌های او لحاظ شده، بلکه تکیه اصلی نویسنده به روایت ساده و بی‌پیرایه از مضمون است. او «فقر» را با زبانی ساده و گاه کودکانه روایت می‌کند و از دردها و رنج‌های مردمی فرودست حرف می‌زند که همه آنها - از پدر و مادر و کودک – در شرایطی اسفبار دست و پا می‌زنند. جمال میر صادقی، درویشیان را در گروه نویسندگانی قرار می‌دهد که به ادبیات فرو دستان یا پوپولیسم(populism) گرایش دارند؛ ادبیاتی که برای خود رسالتی قایل است و او ل بار از جانب گروهی از نویسندگان فرانسه مطرح شد. این نویسندگان، ادبیاتی را به وجود آوردند که زندگی طبقه متوسط و طبقه پائین اجتماعی را توصیف می‌کند. (میرصادقی، 1382، ص 340)

بدین ترتیب شخصیت‌های اصلی داستان‌های درویشیان، روستانشینان، مردمان عامی وساده، کارگران و حلبی‌نشینان هستند و مضامینی چون فقر، جهل، بیکاری و عوارض فاجعه بار آن در اکثر آثار وی تکرار می‌شود.

یکی از آفت‌های داستانهای وی، «تکرار» است. مضامین تکراری از تأثیر مفید داستان کاسته‌اند و گاه او در بیان داستانش به شرح یک خاطره ساده می‌پردازد که بلافاصله بعد از خواندن فراموش می‌شود.

درویشیان نیز بعضاً به تمسخر مذهب و جلوه‌های آن پرداخته است، از جمله در داستان «تیشه» در مجموعه «از این ولایت».

از جمله آثار درویشان:

از این ولایت (مجموعه داستان کوتاه)، آبشوران (داستان کوتاه)، سالهای ابری (رمان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان خطاكارو نااهل

در بعضی از آیات قرآن كریم سخن از دشمنی بعضی زنان و فرزندان به میان آمده است. در مقاله حاضر، نویسنده كوشیده است ضمن بررسی این موضوع راهكارهای برخورد با چنین افرادی را نیز مورد بررسی قرار دهد.
No image

آداب معاشرت اجتماعی از نظر قرآن و اسلام

اینكه درمعاشرت چه معیارهایی را درنظر داشته باشیم تا معاشرت های ما انسان ساز و جامعه ساز باشد و ما را درمسیر اهداف و فلسفه آفرینش یاری رساند، موضوعی است كه درآیات دیگر قرآن به آن توجه داده شده است. در قرآن دست كم می توان هفت معیار و ملاك برای معاشرت های انسانی شناسایی كرد كه در اینجا به طور اجمال به آنها پرداخته می شود.
No image

راهكارهای قرآنی برخورد با همسران و فرزندان نااهل

دشمنی زنان و فرزندان نااهل بر محور ایمان است: خداوند مؤمنان را خطاب قرار داده است و از جمله «عدو لكم» استفاده می شود كه فاصله و تضادی كه میان آنان و مؤمنین ایجاد می شود اختلافات خانوادگی معمول نیست بلكه اختلاف دینی است یعنی همسران و یا فرزندان نااهل رفتارهایی خلاف ایمان به خدا انجام می دهند.
No image

مدارا کردن با مردم، نوعی صدقه است

مدارا کردن با مردم هم نوعی صدقه است و بلایا و اضطراب‌ها و آشفتگی‌ها را از انسان دفع می کند و آرامش و آسودگی را برای آدمی به ارمغان می آورد.
Powered by TayaCMS